Jump to content
Fiestaclub.nl

Recommended Posts

Heb een 2013 fiesta st, echter sinds kort een probleem.

als ik mijn auto niet op slot doe, trekt hij de accu helemaal leeg. Als ik hem wel op slot doe is er niets aan de hand.

heb sinds kort een klep van guerilla eronder, dat is het probleem niet, heb vandaag de zekering daarvan uitgetrokken en alsnog was mn accu leeg.

binnenverlichting e.d. gaan ook allemaal uit.

iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

ik vermoed dat dat te maken heeft met het canbus systeem. Auto op slot systeem uit. Auto los systeem aan. 

Lastig altijd dit soort klachten 

Maar meten is weten echter heeft niet iedereen een ampère meter tot zijn beschikking 

Begin is met de radio te ontkoppelen deze geven vaker stroom afname 

Andere problemen zijn voor zover ik weet niet bekend 

Let op wel er vanuitgaande dat de accu goed !!

Als je een multimeter hebt kun je ook indirect stroomverbruik meten.

Zet hem op mV en meet het verschil over de zekering. Dus meetpennen op op 1 zekering. Wanneer er stroom loopt in een systeem zul je zien dat je spanningverschil over die zekering staat.

Naar mijn mening, als je in het rijke bezit bent van een multimeter natuurlijk, de accu aan een kant losmaken, plus of minpool maakt niet uit. Met een paar stevige klemmen met de universeelmeter op amperestand, in serie dus, de stroom meten. 10A moet te doen zijn wat betreft de universeelmeter. Deur open deur dicht en je moet een flink verschil meten. Als je beide waarden meet kun je uitrekenen hoe lang het duurt voordat de accu plat is. Waarschijnlijk moet je wel even wachten totdat alle systemen in de standbystand gaan, dashboard verlichting gaat uit etc. Over een zekering meter is erg moeilijk omdat die dingen een zeer lage weerstand hebben, ergo, er is nagenoeg geen spanningsval tenzij je met een fikse overgangsweerstand te maken hebt, dus meet je bijna geen spanning.

Daarom kies je ook de mV optie.

Als je over de accu meet, vergeet niet je motorkapslot even in te drukken

Vandaag na werk weer met platte accu gestaan (deuren op slot) Meteen accu laten meten, deze was kapot. Meteen laten vervangen, hopelijk probleem nu dus opgelost. Was nog orginele accu, welke het 4 jaar vol heeft gehouden, wat volgens de man aldaar niet verkeerd was.

Normaliter is het 6 tot 8 jaar afhankelijk van je gebruik.

Veel stilstand en kleine stukjes, leidt tot snellere vervanging van een accu.

Er zijn zoveel factoren waardoor je accu slijt, maar 4 jaar is wel erg rap imho

10 minutes ago, Thieske said:

Voor mijn Fiesta een Ka gereden, accu al in 2 jaar kapot.

Dat is gewoon ronduit pech hebben :-)

Heb het idee dat de hedendaagse accu niet zo lang leven meer heeft dan 10 jaar geleden. 

1 hour ago, Gerjan said:

Heb het idee dat de hedendaagse accu niet zo lang leven meer heeft dan 10 jaar geleden. 

Vergeet niet dat canbus gemeengoed is geworden, hetzelfde met allemaal comfortdelen: electrische stuurbekrachtiging, airco, stoelen/ramen electrisch, navigatie, tig computers in de auto etc.

Maar 2/4 jaar vind ik soieso aan de krappe kant.

Zelfs de fiesta mk6 heeft vorig jaar pas een nieuwe accu gekregen ( na 9 jaar trouwe dienst )

Die van mij heeft 1,5 jaar uitgehouden en tot moest ik Ford assistance bellen, met een booster gestart en daarna naar de garage gereden en hebben ze een nieuwe accu ingezet.