Jump to content
Fiestaclub.nl
Emil

Diverse elektrische problemen, gerelateerd??

Recommended Posts

Ik heb ene Fiesta 1.3 8v uit 2001 deze heeft al een tijdje last van een haperend knipperlicht (ik stond op het punt om een nieuw relais te bestellen), daarnaast doet een deel van de verlichting van de aanjager het af en toe niet (meer niet dan wel overigens). Ik heb de auto laten voorkeuren en toen kwam men er ook mee terug dat alle mistlampen het niet deden, zij verdachten de schakelaars. Deze schakelaars branden allebei als je ze aanzet en de mislichten voor doen het ook gewoon (hebben het ook altijd gedaan). Nu kan het zijn en gezien bovenstaand begin ik dat te denken; dat ergens een slecht massapunt de oorzaak is.

Wat denken jullie en waar moet ik mijn zoektocht starten m.a.w. waar zitten de massapunten verstopt die dit probleem zouden kunnen veroorzaken?

Om bij de verlichting van het regelpaneel te komen moet de radio eruit. Dan kun je het paneel losmaken en bij de lampjes komen.

Als je inderdaad een MK6 hebt dan zul je geen knipperautomaat tegen komen omdat de knipper aansturing vanuit de GEM geregeld wordt. Ik denk eerder aan de stuurkolomschakelaar die niet lekker is. Je zou op het moment van weigeren even de alarmlichten aan kunnen zetten. Werkt dit dan wel dan weet je nagenoeg dat de GEM in orde is.

Maar welke mistlampen branden er niet? De voorste doen het wel en de achterste niet begrijp ik? Als de indicatie lampjes op het instrumentenpaneel wel aangaan dan is de draaischakelaar in orde. Het enige is even meten met een proeflampje of er spanning op de desbetreffende lamp staat. Als dat zo is dan kun je even controleren of de lamp aan de massa hangt. Als we over de achterste mistlamp spreken dan moet ingeval de normale verlichting achter wel brandt de massa geen probleem zijn. Er wordt dezelfde massa E12 gebruikt en deze ook voor de richtingaanwijzer rechts.

Bedankt voor je replies! Een maatje van mij heeft voor mij even lampjes gehaald en erin gezet, kan ik nu even niet zelf. Knipperlicht achter was rot, fitting zat los van het lampje en het mistachterlicht was helemaal.wit uitgeslagen. Enige probleem wat nu overblijft is de knipperlichten  alhoewel het probleem zich alleen nog 1x na het verwisselen van het knipperlicht heeft voorgedaan daarna niet meer. Is ook bij de apk keuring niet naar voren gekomen maar echt veilig is dit  natuurlijk niet. Zit er bij een mk5 ook een schakelaar in de stuurkolom? Want ik geloof na jouw uitleg ook niet meer in een slechte massa dus of het relais, of in de handel aan het stuur of wellicht zijn er mee knipperlichten rot die een soort sluiting maken?

De hendels zelf bevatten koper, deze worden vies, maken slecht contact of simpel slijten.

Bij de mk3 en mk4 was dit al het geval.

De mk5 is niks meer dan een mk4 facelift zeg maar.

Apk is een moment opname, dus als het werkt is het goed. Het kan zo zijn dat het een dag later niet goed werkt.

Relais maakt eigenlijk nooit problemen, 9/10 betreft het de schakelaar zelf.

Controle lampjes is uiteraard zelf te doen, maar sluit ik uit

Net als Robert zegt zijn de types van deze stuurkolomschakelaars het meest verdacht.

Ze zijn compleet als één geheel te vervangen. Een nieuwe kost bij de Forddealer een leuke duit, zo'n 256 pegels. Van andere aftermarket merken zijn ze stukken goedkoper, tussen €50,= en €120,=. Let wel precies op de uitvoering, b.v. met of zonder achterruitenwisser e.d. Bekende is finis 1072957

Als je inderdaad een MK6 hebt dan zul je geen knipperautomaat tegen komen omdat de knipper aansturing vanuit de GEM geregeld wordt.  Dick , Emiel heeft het over een mk5! 

Dick, dus als ik het goed begrijp heeft de mk5 geen knipperrelais?? (automaat)! Of bedoel je bij de mk6? Zowel bij de mk5, zit die dan in (onder) de stuurkolom! Ik heb nog niet gekeken in het sleutelboek "so wird's gemacht" van techneut Uwe Etzgold ! Heb het boek uitgeleend en na een 3tal mnd. nog niet terug! :? 

Mk6 wordt gem geregeld, mk5 met een relais bij de hendels.

Zo te zien aan het schema is het relais geïntegreerd in de stuurkolomschakelaar.

Moet een dezer dagen bij de Ka van mijn buurvrouw, hetzelfde ding dus, vervangen en zal de defecte intern gaan onderzoeken ter lering en vermaak. Klopt dus helemaal het bovengenoemde probleem van Emil dat soms de richtingaangevers niet werken.

Pas maar op dat de veertjes en de onderdelen jou niet toegemoet komen bij het openmaken:wink:

On 25-7-2017 at 22:01, Razer said:

Pas maar op dat de veertjes en de onderdelen jou niet toegemoet komen bij het openmaken:wink:

Pfff, vergeet ik de veiligheidsschoenen nog hahaha

Ik werk altijd volgens de ARBO-voorschriften met valhelm, handschoenen, veiligheidsbril, fijnstofmasker, brandblusser en valbescherming:)

Edited by allesklusser

12 hours ago, allesklusser said:

Ik werk altijd volgens de ARBO-voorschriften met valhelm, handschoenen, veiligheidsbril, fijnstofmasker, brandblusser en valbescherming:)

Haha :D :shock: , Dick en Robert, stond in 2009 met de 4jr. oude  Ka in de buurt van Bad Chandau bij Dresden met knipperpech! De auto hulpdienst FordAssistant van  Ford gebeld, waren zeer vriendelijk en begeleidzaam, niks van te zeggen, top :-D . De Adac een paar uur later erbij, en die constateerde de Ka moest naar een Ford werkstatt in Pirna 25km richting oostelijk voor Dresden! Hij zij niet wat de oorzaak was, maar ik was overtuigd van het defect zijn van het knipperrelais! En zelf wist ik op dat moment niet waar het Ka knipperrelais zich moest bevinden, jammer!  (De ferienwonung vermieter zou eventueel met mij naar een auto onderdelenshop gaan in de nabijheid, mooi aanbod he!). Nou hij (de Adacmonteur) keek er niet naar en maakte het dus niet! Mooi dus? Top :)

Daags erna kon de Ka pas rond 11:00uur opgeladen worden! Was wel een mooi vrachtwagen ritje richting genoemde Ford werkstatt in Pirna, ook eens leuk om mee te maken voor een knipperrelais reparatie!

In de Fordwerkstatt duurde het maar een kwartier en de receptie had een rek. van €39,95 voor mij, voor reparatie en dus vervanging van het, weetje, raad eens :lol:? Het blinkerrelais :shock:, und die seer freundlichen wartugsmonteure / receptioniste erzalte mir, das befand sich oberen lenkradkolom? Und ich wuste ess nicht! Leider, nu wel! 

Das war kassa fur de Adac und die Ford werkstatt! De premie moet toch ergens van stjigen, dat zeker! 

Om een lang verhaal, kort te maken! Dus Dick let goed op waar het blinkerrelais van je ka buurvrouw zich bevindt! Laat geen Anwb of Adac langs komen? :) 

Mooi verhaal Pieter en de reparatieprijs lijkt aardig te kloppen. Maar voordat je een hele schakeleenheid gaat vervangen moet je eerst dit weten, en de hamvraag is, waar is het knipperrelais te vinden?

Screenshot_20170729_162338-vi.jpg

Duidelijk uit het zicht dus maar de knipperautomaat bestaat wel terdege met FINIS 1479192 of onderdeelnummer 93AG 13350 AC:

Screenshot_20170729_162547-vi.jpg

Er hier is ie dan het corpus delictum van buurvrouw's Ka gezien vanaf de onderkant waar duidelijk te zien is waar het knippertomaatje in moet (heb het geval ook overgezet uiteraard:

HPIM4118-vi.jpg

Het aantal veren wat om mijn oren vloog viel reuze mee overigens. Vond er maar drie en het is wel een plak en smeerboel in zo'n ding overigens:

HPIM4120-vi.jpg

Nou, vaarwel fotoemmer dan maar. Hier word je echt gestoord van zeg.

Nu pas snap ik waarom Willem @bnz in een ander topic gedelete roept. Had dit nog niet gezien.

Ben nu definitief over naar www.23hq.com waar je gewoon nog met directlink de foto's gelijk in het topic ziet.

2 hours ago, allesklusser said:

Nou, vaarwel fotoemmer dan maar. Hier word je echt gestoord van zeg.

Nu pas snap ik waarom Willem @bnz in een ander topic gedelete roept. Had dit nog niet gezien.

Ben nu definitief over naar www.23hq.com waar je gewoon nog met directlink de foto's gelijk in het topic ziet.

Het leven valt niet (altijd) mee, beste Dick! Ook niet voor een Adac of Anwb monteur, die er meer vanaf weten, dan ik! Ook van de veertjes die wel eens weg kunnen springen als je pech hebt! :(  bij mijn vroegere wijlen Ecort was dat vervangen een makkie bij knipperpech! Ja hallo! Het wordt er dus in feite niet allemaal gemakkelijker op met electronica!!!! En het mag wat kosten, geen probleem!

Die Ford werkstatt blinkereparatie zelf was niet zo duur, klopt niks van te zeggen! Maar een relais wegstoppen, tja dat is later niet het Fordsbuilders probleem! Net als bij de Ka een kop- lampje (peertje) vervangen! Veel slopen zegt de garagemonteur, wij zitten met het Fordbuilders probleem! Maar ik (pieterke) heb het daar bij hen afgekeken, hoe het moest, de vrije Fordgarage Fordmonteur had er geen problemen mee! Het werd nl. veeeeel te duur voor vervangen van een peertje met een garagepeertjesprijs €1,99 ! 

Maar op EU niveau is er beslist, dat het vervangen van peertjes gemakkelijk (door een leek ook?) uit te voeren moet zijn! Dan maar wat minder stroomlijn aan de wagens! Er rijden nl. te veel kapotte koplamppeertjes rond! Maar of Ford en al die andere builders zich daar iets van aantrekken, geen idee! Omdat, mensen zien vaak het liefst alleen het blinkende en status uiterlijk! :-D De concurent, tja die blinkt net iets beter??

Het was dus daags erna achteraf gezien wel het Adac LKW ritje naar die Fordwerkstatt in Pirna de moeite waard, met een heel vriendelijke slepdienstchauffer. Onderweg werden wij zelfs nog twee keer opgebeld door de begeleidende dame (top) van FordAssistance hoe het ging en waar we waren op dat moment!  Ca. 20min. later dus na de reparatie reden we al richting Dresden. Top helemaal goed, niks van te zeggen. Maar van Fordbuilders, en niet alleen Ford, kwa knipper/peertjes bereikbaarheid, tja das vaak een ander verh...! Het is een heel paperback vol! 

Die lampjes wisselen is al veel makkelijker geworden bij de nieuwere auto's. Ik heb meestal niet meer dan een torx-30 schroevendraaier nodig.