Jump to content
Fiestaclub.nl
Cees

Aanzuigpomp diesel

Recommended Posts

Dag allemaal,

Ik ga binnenkort weer wat onderhoud aan de Fiesta doen, waaronder het vervangen van het brandstoffilter. Hierbij moet ik de diesel aanzuigen om het filter te vullen.

Heeft iemand een idee waar ik voor een schappelijke prijs zo'n aanzuigpompje kan kopen? Online kosten ze snel 40 euro met verzendkosten.

Bedankt!

Toen ik mijn Mondeo 2,0 TDCI nog had en er zelf al het onderhoud aan verrichtte vulde ik het nieuwe brandstoffilter met diesel d.m.v. een klein geel plastic olieflesje met een rood tuitje er op. Bij Shell verkopen ze die flesjes, gevuld met Handy Oil. Kroon olie heeft ze ook. Dit werkte altijd perfect, het is alleen iets meer werk om de diesel vanuit een jerrycannetje in het plastic flesje te krijgen. Omdat het voor mij echter geen dagelijkse bezigheid was, maar slechts één maal per jaar, vond ik het niet nodig er zo'n duur stuk gereedschap voor aan te schaffen.

Succes,

Hans.

Makkelijkste is een rubberen balgpompje aanschaffen met een rubber slangetje aan de uitgang van het filter maken en dan pompen tot er goede stralen zonder lucht uit komen.

Weet er iemand wat voor filter er wordt gebruikt voor een MK7 1.6 TDCi uit 2012? Ik kan best wat filters vinden op kenteken, maar de meesten hebben geen aansluitingen erop. Alleen een filter van Blue Print ziet er wel uit zoals wat er nu in zit, maar ik vraag me af of er mensen hier zijn die het zeker weten?
Of kun je de aansluitingen van het vorige filter overzetten naar het nieuwe filter?

Om je een idee te geven, dit is een filter met alle aansluitingen:

https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/brandstoffilters/ford/fiesta-vi-bouwjaar-2008-06/c467-606-18789/brandstoffilter/p319319.html#specificaties

En dit een zonder:

https://www.winparts.nl/filters-vloeistoffen/brandstoffilters/ford/fiesta-vi-bouwjaar-2008-06/c467-606-18789/brandstoffilter-wk-9046-z-mann/p553689.html

Ook verschillen ze nogal in hoogte.

Bedankt voor het filmpje Rene! Ik zie hem zojuist. Ik heb gisteren het filter vervangen, en soort van on the go uitgevonden. Het was idd veel simpeler dan in eerste instantie verwacht. Ik heb er nu een MANN filter in zitten, de vorige was ook een Purflux. Ik moet zeggen dat sinds ik het filter heb vervangen, ik veel minder horten en stoten ervaar bij het loslaten van het gaspedaal wanneer ik in zijn 2 of 3 rijd. Misschien een wat teveel vervuild filter en dus minder goede toestroom van diesel gehad? I don't know, maar ik weet wel dat het nu stukken beter is!!