Jump to content
Fiestaclub.nl
FordDriver

FORScan: Start/Stop uitschakelen

Recommended Posts

Hi iedereen,

Ik krijg volgende week een OBD2 adapter om het programma FORScan mee te bedienen. Nu wil ik niet te veel gaan prutsen met dit programma, straks ontregel ik het hele systeem. :shock: Het activeren van de achteruitrijcamera gaat lukken, hiervoor heb ik een lijstje gekregen met stappenplan.

Nu zou ik willen weten of het mogelijk is om het start/stop systeem permanent te kunnen uitschakelen. Ik kan op Google geen kant-en-klare instructie vinden, een aantal mensen vragen het zich wel op op Engelse fora, maar krijgen nooit een reactie op hun topic. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe ik dit moet doen?

Ik bepaal liever zelf of de motor aan of uit moet gaan, in plaats van dat dit geregeld wordt door het start/stop systeem. 8)

Thankssss! 

9 hours ago, FordDriver said:

om het programma FORScan mee te bedienen. Nu wil ik niet te veel gaan prutsen met dit programma, straks ontregel ik het hele systeem. :shock: Het activeren van de achteruitrijcamera gaat lukken, hiervoor heb ik een lijstje gekregen met stappenplan.

Nu zou ik willen weten of het mogelijk is om het start/stop systeem permanent te kunnen uitschakelen. Ik kan op Google geen kant-en-klare instructie vinden, een aantal mensen vragen het zich wel op op Engelse f

Volgens mij kan je dit gewoon uitschakelen in je asbuild file.
Ik heb het alleen zelf nog nooit gedaan.

Deze persoon heeft tot op heden op het FORScan-forum geen reactie gekregen: startstop

Wat je kunt doen is direct contact opnemen met FORScan via: contact@forscan.org De keren dat ik contact met ze zocht kreeg ik supersnel antwoord en werd de HOWTO for linux die ik ooit aangeleverd heb supersnel op hun website gezet. Ze willen ook graag met onze Fiestaclub samenwerken.

1 hour ago, FordDriver said:

@allesklusser Ik zal ze eens een mailtje sturen, bedankt voor de tip! Ik laat het je weten als ze met een reactie komen. :) 

ForScan gaf bij mij de optie om hem uit te zetten. Dit heb ik ook gedaan??

@BartM Yes! Deze optie ga ik sowieso direct uitschakelen. Brandt het lampje dan ook van start/stop? :D  

Kreeg vannacht trouwens nog een mail van FORScan terug, maar zoals Bart al zei is het wel mogelijk! :) 

Hello,

There is a setting in Central Configuration that should disable it. It works on Focus Mk3 but we have no information if it works on Fiesta Mk7.5

Regards,
FORScan Team

@BartM

Thanks! Dankjewel! :) Wat gebeurt er eigenlijk als ik op het knopje druk? Schakelt de auto het start/stop systeem dan weer in? 

1 hour ago, FordDriver said:

@BartM

Thanks! Dankjewel! :) Wat gebeurt er eigenlijk als ik op het knopje druk? Schakelt de auto het start/stop systeem dan weer in? 

Nee dat niet, als je het met ForScan uitschakelt moet je het ook weer met ForScan inschakelen. Dus na uitschakelen doet het knopje niks af.

@BartM

Zoiets dacht ik namelijk te hebben gelezen, zal inderdaad over iets anders geweest zijn. Bedankt, ik laat het je weten als het is gelukt! ??

Mag ik dit topic even bumpen.. TS schrijft dat hij een stappenplan heeft voor forscan van de achteruitrijcamera, nu is mijn ST full Options maar hij is van 2014, en pas vanaf 2015 werd de camera een optie en die wil ik dus zelf gaan inbouwen, kan ik dit stappenplan misschien krijgen? Bedankt alvast voor de eventuele moeite.

2 hours ago, K-TeztroV said:

Mag ik dit topic even bumpen.. TS schrijft dat hij een stappenplan heeft voor forscan van de achteruitrijcamera, nu is mijn ST full Options maar hij is van 2014, en pas vanaf 2015 werd de camera een optie en die wil ik dus zelf gaan inbouwen, kan ik dit stappenplan misschien krijgen? Bedankt alvast voor de eventuele moeite.

Mijn 2013 heeft toch echt een camera erop als het goed is of is die optie in Duitsland misschien eerder gekomen ?

Ik heb geen idee, bij mij zit die er niet op en mij is verteld dat het pas optie van 2015 was, of dit nu waar is of niet, ik zou graag weten hoe ik dat met forscan moet doen, want ik wil hem wel graag inbouwen en aansluiten

Ik heb de volgende onderdelen gekocht: 

Met een PAL camera krijg je in een Ford zwart-wit beeld. Met NTSC krijg je normaal kleurenbeeld. Dit heeft te maken dat de roots van Ford in Amerika liggen. Ik moest in FORscan de optie aanpassen van Park Assist van 'sensoren achter' naar 'camera'. Kabel van de camera wordt aangesloten op een speciale adapter (zie link van car-solutions.com), zodat het Ford systeem de camera ziet als een officiële camera van Ford zelf.

Op de camera zelf moet altijd 12V staan indien de auto aan is. Deze zijn gesoldeerd aan de stroomkabels (+ en -) van de achterruitwisser. Voordeel is ook dat deze aanblijft als je wegrijdt (tot 10KM/u). Handige functie!

Parkeersensoren blijven uiteraard gewoon werken.

53 minutes ago, FordDriver said:

Ik heb de volgende onderdelen gekocht: 

Met een PAL camera krijg je in een Ford zwart-wit beeld. Met NTSC krijg je normaal kleurenbeeld. Dit heeft te maken dat de roots van Ford in Amerika liggen. Ik moest in FORscan de optie aanpassen van Park Assist van 'sensoren achter' naar 'camera'. Kabel van de camera wordt aangesloten op een speciale adapter (zie link van car-solutions.com), zodat het Ford systeem de camera ziet als een officiële camera van Ford zelf.

Op de camera zelf moet altijd 12V staan indien de auto aan is. Deze zijn gesoldeerd aan de stroomkabels (+ en -) van de achterruitwisser. Voordeel is ook dat deze aanblijft als je wegrijdt (tot 10KM/u). Handige functie!

Parkeersensoren blijven uiteraard gewoon werken.

Klopt exact wat hierboven geschreven is, de speciale adapter kabel voor het scherm is bij de nieuwste variant Fiesta Mk7.5 voorbereidt echter niet tot aan de achterklep.

Je zou dus ten alle tijden een kabel moeten trekken voor het video-signaal.

Camera kan je aansluiten op de verlichting, achteruitrij-lamp of achterruitenwisser.

Daarna kwestie van activatie via Forscan, werkt trouwens ook bij een Fiesta ST uit 2013/2014 zonder problerm geactiveerd en heb de settings opgeslagen.

Mocht je nog ergens tegenaan lopen bij installatie gooi het hier in de topic of stuur een pb.

Dan komen we er vast en zeker wel uit.

Succes met bestellen van de juiste onderdelen 

Toch nog even 1 vraagje, ik heb een ST als ik het allemaal goed begrijp is dat dus een MK7.5, zoals boven geschreven word is dus die speciale adapterkabel voorbereid. Betekend dit dat ik alleen een camera met een lange videokabel nodig heb, of moet ik alsnog die speciale kabel bestellen?