joost6786

Mijn Fiësta 'project'

33 posts in this topic

Met mijn zwarte mk6 uit 2004 heb ik een aantal plannen. Ik ben nogal fan van subtiele wijzigingen, met het liefst originele onderdelen. Dus je zal op mijn auto niet snel een bodykit en 20 inch velgen tegenkomen.

70pk vind ik in principe genoeg, dus motorisch zal ik er weinig aan doen. Wel zit ik te denken aan wat stuggere vering/demping. Weet er iemand wat de verschillen zijn tussen de ophanging van een ST en een gewone fiësta? Is dat alleen de schokbrekers of meer?

Het interieur kan wat mij betreft ook wat mooier. Ik heb inmiddels een lederen stuur besteld, van een ST. Als die binnen is ga ik deze zsm monteren. De originele pookknop vind ik prima, wel heb ik gezien dat sommige fiestas een chromen ring rond de pookhoes hebben. Hier ga ik naar op zoek, net als chromen/staalkleurige handgrepen en deurklinken in de portieren.

De zijknipperlichten zijn oranje, en dat vind ik echt lelijk! Laatst kwam ik op marktplaats heldere glazen tegen met zwarte achtergrond. Lijkt me erg mooi, maar kan ze nu niet meer vinden :(
Ook ben ik op zoek naar een afdekkapje voor in de voorbumper (die voor de sleepoog-bevestiging zit). Liefst eentje die al panter black is.
De stalen wielen met wieldoppen laat ik voorlopig nog voor wat ze zijn. 

Bij mij heeft eens een lolbroek het afdekplaatje van het sleepoog gepikt. Moest hiervoor naar de dealer en je krijgt het plaatje in standaard grijs. Heb met een Motip spuitbus het geval , ongeveer, in dezelfde kleur gespoten.

Er zijn ronde en wat meer rechthoekige plaatjes toegepast.

Ronde versie,  FINIS 1214013, onderdeelnummer: 2S61-17A989-BCXWAA

Rechthoekige, FINIS 1375861, onderdeelnummer:6S61-17A989-AAXWAA

Ah, bedankt daar heb ik wat aan. Mijn auto heeft de ronde. nouja, heeft ie ooit gehad.

ik ben ook nog aan het zoeken naar een armsteun. Ik heb de armsteun van armster op het oog. Heeft iemand daar ervaring mee? En weet iemand of er ooit door Ford originele armsteunen zijn geleverd? Die ben ik nog niet tegengekomen.

Nog even gezocht voor je wat betreft het verschil in ophanging. De ophanging verschilt eigenlijk alleen wat betreft veren. Neem je de veren van een ST dan ben je gelijk "verlaagd".

overzichtje wat betreft de ophanging. Tussen de Russische tekst kun je de tekst Sport zien bij de verenbeschrijvingen.

De schokbrekers zijn identiek voor alle typen.

oke, hoeveel verlaagd is een st ten opzichte van een standaard fiesta? en zijn die veren makkelijk te monteren door iemand met weinig ervaring?

1 hour ago, joost6786 said:

oke, hoeveel verlaagd is een st ten opzichte van een standaard fiesta? en zijn die veren makkelijk te monteren door iemand met weinig ervaring?

De Fiesta st is standaard 15mm lager.

de veren vervangen is zonder het goeie gereedschap een gevaarlijke klus. De veren zitten onder spanning bevestigd op de veerpoot. Ook moet je rekening houden met de bevestiging van de veerpoot op het fuseelichaam. Monteer je deze niet precies op je juiste manier terug dan kun je je auto opnieuw laten uitlijnen. Maar dan is uitlijnen na het bevestigen van nieuwe veren in sommige gevallen aan te raden.

Veerpoten betreft alleen de voorkant van de MK6/6.5

Veerpoten demonteren is inderdaad een gevaarlijke klus, beter gezegd een levensgevaarlijke, met goedkope veerspanners werkt en of geen ervaring hiermee hebt.

Ah, dan ga ik daar in ieder geval niet zelf (alleen) aan beginnen. Deze klus schuif ik ook maar even vooruit.

Eerst maar het ST-stuur monteren als ik die binnen heb. zijknipperlichten, sleepoogkapje en armsteun zijn de volgende dingen die aan de beurt zijn.
Hopelijk is het stuur deze week binnen. A.S. Vrijdag gaat mijn auto naar het schadeherstelbedrijf en dan heb ik m pas na het paasweekend terug.

Bedankt voor de info mannen

Het stuur is binnen, alleen nog niet gelukt om te monteren. Ik wil mijn huidige stuur demonteren, alleen krijg ik de airbag echt niet los. Ik heb het geprobeerd op de manier die in de guide op de website staat, alleen lukt het echt niet. Heb inmiddels al een schroevendraaier en een imbussleutel er op kromgebogen.

Heeft iemand tips?

2 hours ago, joost6786 said:

Het stuur is binnen, alleen nog niet gelukt om te monteren. Ik wil mijn huidige stuur demonteren, alleen krijg ik de airbag echt niet los. Ik heb het geprobeerd op de manier die in de guide op de website staat, alleen lukt het echt niet. Heb inmiddels al een schroevendraaier en een imbussleutel er op kromgebogen.

Heeft iemand tips?

Zachtjes duwen.. als je een schroevendraaier recht erin steekt voel je een ijzeren klem die je verder het stuur in duwt (dus niet omhoog of omlaag wringen. Trek gelijk aan de airbag om hem aan 1 kant los te krijgen. Dan de andere kant hetzelfde. Vergeet NIET de accu los te maken!

2e manier is de torxschroefjes achter in het stuur losmaken en de trim met knopjes lostrekken. Een beetje wringen maar dan kun je de airbagklemen zien en hoef je geen gaatjes te prikken in het stuur (maar dat had je al gedaan😬) 

Accu was los. Ik ga het morgen opnieuw proberen.

Torxschroefjes achter op het stuur? Had ik nog niet gezien :shock:

Welke motor heb je eigenlijk? 1,2 gok ik. Want als je ST veren neemt kom je misschien hoger uit.

Dit komt door de 2.0 blok, die is wat zwaarder natuurlijk. :)

Torx schroefjes was ik ook niet tegengekomen op de mijne. Het is wel een gepriegel met de platte schroevedraaier ja.

Ik had hier nog wel een stuur liggen voor je :P

ik heb een 1.25 16v blok in de auto.
En inderdaad geen torx schroefjes op het stuur zelf. Is BartM misscien in de war met een mk7 stuur?
Ik ga morgen nog een poging wagen met het stuur.

Ok cool. Ja dan geen originele ST veren nemen dan kom je hoger te staan :).

Ja denk het. wij hebben alleen maar 2 sleufjes waar een schroevedraaier in past

1 hour ago, joost6786 said:

Accu was los. Ik ga het morgen opnieuw proberen.

Torxschroefjes achter op het stuur? Had ik nog niet gezien :shock:

Stuur 2008-2016 idd. Van MK6 werkt kwa schroevendraaier hetzelfde maar het is wel even vissen 

Bedankt heren. Morgen ga ik de tips toepassen. Hopelijk heb ik dan meer succes.

Het stuur zit er in! Bedankt voor de tips heren.

Inmiddels heb ik ook zijknipperlichten besteld. Deze zullen morgen of overmorgen binnenkomen. Omdat de auto morgenvroeg naar het schadebedrijf gaat, kan ik ze pas na pasen monteren. 

Zodra mijn vakantiegeld binnen is ga ik ook een armsteun bestellen. 

{nopics} 

Op mn mobiel lukte het niet, dus hier een nieuwe poging.

IMG-20170413-WA0012.jpg

Netjes!!!

Ziet er goed uit. Ik zou persoonlijk wel t kapje met st logo vervangen voor eentje zonder logo, net als dat je op een 316i geen ///M logo's plakt...

Zijn er kapjes te koop zonder logo?

Sinds vrijdag rijd ik in een Suzuki Swift uit 2016, met alle denkbare opties, als vervangend vervoer. Fijne auto, toch hoop ik dat mijn Fiësta snel klaar is! Niet in de laatste plaats omdat ik dan de zijknipperlichten kan monteren. Ik ben erg benieuwd hoe ze staan.
Ongeduldig als ik ben heb ik ook de armsteun al besteld. Die zal eind van de week binnen zijn verwacht ik. Dan heb ik de Fiësta ook weer terug, ga ik vanuit.

Succes met je updates....tis net een verslaving haha 

Tja het is inderdaad een verslaving. Aan mijn panda was ik ook vaak bezig. Alleen was dat vaak nodig om m rijdend te houden :grin:

De seicento heb ik vrij weinig aan gedaan, omdat ik niet van plan was daar lang in te rijden. Uiteindelijk toch 2,5 jaar. De Fiësta wil ik langer in rijden en mag wel wat gepersonaliseerd en comfortabeler worden.