Jump to content
Fiestaclub.nl
Dannytje555

verwarming knoppen

Recommended Posts

is het mogelijk om dit te veranderen?

heb momenteel de linker, met de grote draaiknop in het midden, de rechter zou een stuk mooier staan...

is het uberhout mogelijk dit te veranderen?

Verwarming.jpg.5f55ac68f0d58a34d02bcf779ddcfe4b.jpg

26 minutes ago, ing_BRW said:

Met alleen het wijzigen van de bedieningspanelen van je verwarming kom je er niet.
Je zal ook enkele servo's moeten wisselen en de gehele aansturing daarvan.

Om maar een voorbeeld te noemen:
Met de middelste ring uit de handbediende variant beweeg je een staalkabel op en neer die de stand van de klep bepaald. Door de klep in verschillende standen te zetten zal de (warme) lucht dus verdeeld worden over je voorruit, voeten, gezicht etc.
Bij de automatische variant (rechts in jouw afbeelding) wordt die klep niet bedient door een stalkabel maar door een servo (elektrisch motortje). Je zal dus ook die servo moeten hebben en alle tussenkomende onderdelen die de servo aanstuurt.

Dat gaat dus ook op voor de snelheid van de je ventilator. Ook zit je met de temperatuursensor die vereist is.
Ik vertel dit meer uit ervaring met een andere auto, misschien dat er andere zijn die concreter antwoord kunnen geven wat meer specifiek voor de Fiësta geldt.

denk dat je al aardig in de buurt komt met wat je bedoeld. thx!

Met servo motoren gaan werken moet je uit je hoofd laten. Het hele automatische paneel zit verbonden met je BCM over de can-bus. Daar wil je gewoon niet mee gaan hobbyen.

Als je het werkend wil maken komt het erop neer dat je automatische airco moet inbouwen.

- Kachelhuis vervangen (hele dashboard moet eruit)
- interieur sensor plaatsen
- Zonnesensor plaatsen
- Kabelboom aanpassen
- Alles activeren in de BCM

Oftewel, op je wishlist zetten voor de volgende auto:grin:

Even inhakend op dit onderwerp.

de draaiknop van onze Fiesta werkt niet meer. De knop draait gewoon maar de stand blijft altijd op gezicht staan. Ik vermoed dat de kabel erachter los is? Is dit makkelijk zelf te repareren? Hoe krijg ik dat onderdeel eruit? 

13 minutes ago, Patman said:

Even inhakend op dit onderwerp.

de draaiknop van onze Fiesta werkt niet meer. De knop draait gewoon maar de stand blijft altijd op gezicht staan. Ik vermoed dat de kabel erachter los is? Is dit makkelijk zelf te repareren? Hoe krijg ik dat onderdeel eruit? 

Volgens mij kan je het HVAC panneel los halen nadat je trimmings er langs vandaan gehaald hebt. Beetje zoals in deze  https://www.youtube.com/watch?v=-bNigB8TntY&t=128s . Is wel een amerikaanse versie maar voor zover ik weet is het bovenste gedeelte (radio controls e.d.) anders maar de rest niet. Wellicht dat iemand die het al een keer gedaan heeft dit bevestigen/onkrachten.

Overigens is het volgens mij een simpele rotary encoder dus wellicht zijn de contacten vies. Contactspray er in kan ook helpen.

22 minutes ago, TristanT said:

Volgens mij kan je het HVAC panneel los halen nadat je trimmings er langs vandaan gehaald hebt. Beetje zoals in deze  https://www.youtube.com/watch?v=-bNigB8TntY&t=128s . Is wel een amerikaanse versie maar voor zover ik weet is het bovenste gedeelte (radio controls e.d.) anders maar de rest niet. Wellicht dat iemand die het al een keer gedaan heeft dit bevestigen/onkrachten.

Overigens is het volgens mij een simpele rotary encoder dus wellicht zijn de contacten vies. Contactspray er in kan ook helpen.

Bedankt voor je snelle reactie! Dit filmpje had ik ook gevonden. Echter heeft deze druktoetsen en geen draaiknop. Deze heeft geen kabel die de stand regelt denk ik. Please correct me if i’m wrong! 

Betreft een handmatige bediening, dus grote knop in het midden draaien om de luchtuitstroom te veranderen naar de voorruit, of voeten etc

De kabel van de grote knop zit boven het gaspedaal kabel is blauw als ik het goed heb Wees voorzichtig met loshalen is plastic spul breek zo af als dat al niet gebeurt is Wat wel gebeurt is dat de kabel achter de knop afbreekt gebeurt heel zelden maar kan 

57 minutes ago, BlackFocus said:

De kabel van de grote knop zit boven het gaspedaal kabel is blauw als ik het goed heb Wees voorzichtig met loshalen is plastic spul breek zo af als dat al niet gebeurt is Wat wel gebeurt is dat de kabel achter de knop afbreekt gebeurt heel zelden maar kan 

Ook bedankt voor je antwoord!

is er ergens een howto van te vinden? Ik wil namelijk eerst zien hoe en wat voordat ik ga slopen knutselen.

Net even gekeken, de draaiknop veert terug als je em op de voorruit wilt zetten. De luchtuitstroom blijft op je gezicht staan. Iemand een filmpje of howto hoe dit te verhelpen is? 

Auto is bij de dealer geweest. Kachelhuis moet eruit, dus hele dashboard ook. Afspraak staat, wordt vervolgt...