Jump to content
Fiestaclub.nl
Nielzemans

Start/stop systeem

Recommended Posts

Ik heb een Fiesta MK7,5 Titanium lease (full options). (2013)

Nu vraag ik me af of ik wel of geen start/stop systeem heb.
In het boekje staat dat ik het wel zou hebben, ook heb ik op het middel console een knopje, een a'tje met een pijl dr omheen.
In de folder uit 2013 kan ik niet duidelijk terug vinden of het dr nou wel of niet op zit.

Hij doet het in ieder geval niet. Na lange afstanden (100km+) zelfs nog niet. Ook niet als ik langer dan 3 seconden wacht, wat in het boekje beschreven staat.

Misschien komt het omdat de accu is vervangen voor een niet orignele?

Of heb ik het helemaal niet dr op zitten?

Start stop werkt Alleen als je de auto in zijn vrij zet en de koppeling niet ingedrukt heb en na een stukje rijden

Je moet wel een speciale start stop accu hebben

Ook moet de gordel gedragen worden

En als het buiten te koud is wil het ook nog wel eens zijn dat die het uit veiligheid niet doet.

Bij het op contact zetten moet er een "a'tje met een pijl dr omheen" in het geel en/of groen in je dashboard verschijnen, waar ook je grootlicht zit. Gaat overigens wel weer snel weg. Als je dat hebt dan heb je ook een start/stop. 

Ik weet wel hoe een start/stop werkt, en volgens het boekje moet je minimaal 3 seconden vrij en koppeling los staan.

Weet iemand toevallig welk type accu er in moet? of kan ik dit ergens opvragen?
Dan kan ik controleren of de juiste er in zit.

geen paniek, die van mij heeft het ook de hele herfst/winter nog niet gedaan terwijl hij het in de zomer vaak genoeg deed :o

Een start stop doet het vaker niet dan wel.

Kan door vele factoren niet werken o.a verwarming, airco, temperatuur, achterruitverwarming, accu lading ( moet aan een minimale percentage lading bevatten ) de juiste accu etc

Bij starten heb ik wel het a'tje in het dashboard, heel even oranje, daarna groen en daarna uit.

Accu is wel een Varta met en Ford sticker maar de site geeft aan:

Spannung
12V

Kapazität
65Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
650A

Op mijn accu staat:

Spannung
12V

Kapazität
60Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
590A

Zou het dr aan liggen dat er een te zwakke accu in zit?

Zou er niet teveel overin zitten. Toen ik nog bij ford heb gewerkt heb ik dit zovaak gehoord.

De ene fiesta/focus deed het altijd en de ander heel sporadisch..waarom? Dont know

In Autoweek stond kortgeleden dezelfde vraag (over een Renault maar dat lijkt me niet uit te maken).

Er zijn veel meer parameters dan hier of in het boekje genoemd, bv achterruitverwarming mag niet aanstaan, stand ventilatie etc.

On 20-1-2017 at 07:29, Nielzemans said:

Bij starten heb ik wel het a'tje in het dashboard, heel even oranje, daarna groen en daarna uit.

Spannung
12V

Kapazität
65Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
650A

Op mijn accu staat:

Spannung
12V

Kapazität
60Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
590A

Is het een originele Ford accu?

Zoja is het een originele Ford accu met een groene label erop of met een blauwe label erop??

On 22-1-2017 at 01:48, Jelle_10 said:

Is het een originele Ford accu?

Zoja is het een originele Ford accu met een groene label erop of met een blauwe label erop??

Ja dat is het. Inderdaad met een blauw label met de spanningswaardes in een groen vak.

Zaterdag de auto een grote beurt gegeven en de onderhoudsinterval gereset.

Zondag een lang stuk gereden.

Start/stop systeem doet het weer :)

On 17-1-2017 at 12:53, Bnz said:

hierbij de link voor je juiste accu start/stop : http://www.varta-automotive.de/de-de/the-brand/johnson-controls/

en rechts op ,Nach batterien suchen,klikken,dan kan je invullen,onder PKW,merk,model en motor en jaar welke batterij je nodig hebt !!! 

Ik zou zeggen waar is de NL voorlichtings site? Niels, en een onderhoudsbeurt reset zou wel eens geholpen kunnen hebben? Accu - pool los gehad voor 10min.! 

On 23-1-2017 at 07:19, Nielzemans said:

Ja dat is het. Inderdaad met een blauw label met de spanningswaardes in een groen vak.

Ford maakt zelf geen accu's! Laat ze ook dan in RU of CN (speciaal? Hogere amp capaciteit en een printplaatje erin?) maken! Billig hergesteld durch, Putins RU Robert Bosch oder Karl Varta! 

On 27-3-2017 at 08:12, Nielzemans said:

Zaterdag de auto een grote beurt gegeven en de onderhoudsinterval gereset.

Zondag een lang stuk gereden.

Start/stop systeem doet het weer :)

De laatste 14dg. mee gereden in een Audi en Mercedes, wagens weet je wel van boven de 30mille. Geen een die weigerde met hun start/stop systeem? Het was wel niet koud weer, dat wel ! 

Maar weetje, ik vindt het niet erg efficient toen we op gegeven moment een half uur in de Feyennoord voetbal :-( stadsfile stonden, om Rotterdam uit te komen! Stukje vooruit en weer gemiddeld 45sec. stop! Ik kan mij niet voorstellen dat dat brandstof besparend is? Starten kost altijd iets meer brandstof? Of zie ik dat verkeerd??

Start/stop systeem kun je natuurlijk uitschakelen dan! :? 

Voor zover ik me herinner (weet het niet meer precies) is het omslag punt motor aan laten -vs- stop en herstart al bereikt binnen 10 seconden. Misschien dat een andere gebruiker een meer precies antwoord heeft. 

Volgens het boekje van mijn 7,5 is het bij een stop van 3 seconden al lonend om het start-stop systeem te gebruiken.
Mijn ervaringen zijn eigenlijk best positief. Als de auto een paar dagen heeft stil gestaan, dan doet hij het na een kilometer of 50 weer. Als ik de vorige dag heb gereden dan doet hij het bij het eerste stoplicht (1 km) al.

Eerste wat ik uitzet als ik in een auto stap met start/stop.

Meer irritant dan nuttig voor mij.

Met ford meer problemen gehad van een niet werkend systeem dan bv de vag groep

Ik denk dat een start/stop systeem sowieso niet erg lonend is aangezien je de startmotor en accu meer belast. ook al zijn deze onderdelen hierop ontworpen, wanneer er toch een stuk gaat verdien je dit nooit terug met het stoppen van de motor. (met terug verdienen bedoel ik het deel van de accu wat duurder is t.o.v. een normale)

Maar daar in tegen, vind ik het vooral comfortabel wanneer je stil staat en het start/stop systeem wel werkt.

On 20-1-2017 at 07:29, Nielzemans said:

Spannung
12V

Kapazität
65Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
650A

Op mijn accu staat:

Spannung
12V

Kapazität
60Ah

Kälteprüfstrom EN [A]
590A

Ik las dat je probleem met start stop was opgelost na de beurt. Had het te maken met de accu? Welke accu ligt er nu bij jou in?

Ik heb namelijk ook een Varta 60Ah 590A met Ford sticker en ook een niet werkende start stop. 

Bedankt.

Varta met Ford sticker made in RO, 60Ah 590A! Dus goed(koop) voor Ford! ?. Wat kost een nieuwe van Ford eigenlijk bij de dealer ?? Rechtstreeks een Varta ca. €120 - 160,- ☺! Zit er verschil in, en moet ie aangemeld worden? 

On 12-7-2018 at 20:13, Ardy said:

Ik las dat je probleem met start stop was opgelost na de beurt. Had het te maken met de accu? Welke accu ligt er nu bij jou in?

Ik heb namelijk ook een Varta 60Ah 590A met Ford sticker en ook een niet werkende start stop. 

Bedankt.

Wisselt heel erg.

Vorige week de accu pool los gehad en nu werkt het meteen zelfs wanneer hij nog niet op temperatuur is.

Dit is over een paar weken weer voorbij en dan doet hij het niet meer.

Net of de accu gereset word.

Ik heb gisteren ook even op het start/stop gelet, na 1km(koude motor) en met airco aan werkte de start/stop al. De accu is 1jaar oud. Je kunt er dus niet van op aan, wanneer het wel of niet werkt. Ik heb er geen problemen mee.