Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Nor

Fiesta Metal

Recommended Posts

Bedankt voor de links. De naam unlimited tuning komt ik idd veel tegen in combi met ford tuning (ook op dit forum).

http://www.unlimitedtuning.nl/chiptuning-ford-fiesta-7-1-6-16v-ti-vct-135-pk.html

in het nieuwe jaar zal ik eens contact opnemen. Als ik, de op hun site, getoonde dyno sheet zie, zijn de koppel en vermogen winsten nihil. Bovendien heeft de metal standaard al 160nm, niet 155nm. 

En jammer dat de dip rond de 3000 toeren niet vlakker is te krijgen.

Voor een 300 euro lijkt me evengoed een leuke optie. Ik had minimaal winst verwacht (vermogen zegt me niets btw, het is koppel en motorloop wat je daadwerkelijk een betere rijervaring gaat geven), maar een 10-15Nm koppelwinst over het gehele (!) toeren gebied? 

Dat klinkt optimistisch zo'n koppelkromme, maar best plausibel als je bedenkt dat de moderne motoren dezer dagen iets geknepen worden voor de uitstoot / bijtelling etc.

Een bluefin met odb tune is btw net zo duur en belooft soortgelijke cijfers: kan je wel zelf je software uploaden en weer terug zetten naar fabrieksinstellingen. Heb een bluefin op een mini one gehad en die ging van 90 naar 128 pk (koppel weet ik niet meer zo uit mijn hoofd, maar was iets can 25nm als piek) en voor het visuele: 

0-100 van 10,6 naar 8,7 seconde. 

Maar de mini one is eigenlijk een cooper met een geknepe mapping en 5 ipv 6bak. Een bluefin tune maakte van een vlotte auto een felle pocketrocket. Erg leuke rijdersauto, wegligging als een kart, maar dat ter zijde haha.

Maar zowel een chiptuning als een bluefin behoren tot de opties. 

Ik hoor graag ervaringen uiteraard.  Weet niet of een chip tov een odb tune (gestandariseerde software) veel verschil maakt 

http://www.mybluefin.co.uk/search?make=9&fueltype=1&model=1&variant=2756

De peddelbox dus even op een lager pitje: nog niet veel meer info kunnen vinden. 

Afgelopen tijd wel wat kleine exterieur / interieur wijzigingen gedaan:

- omlijstingen in glans zwart rond de frontspeakers en tweeters/deurgrepen.

- omlijsting in metal grey rond de versnellingspook 

- glans zwart cover over de middentunnel

- contactsleutelomlijsting zwart/zilver

- led dimlicht (net zo wit / fel als xenon, alleen 10x goedkoper en plug and play inbouw)

- philips hypervision 150% grootlicht (nog net legaal halogeen)

- stadslicht led

- dagrijverlichting / mistlamp led combi

- rondom alle knipperlichten orangje leds

- achterlicht / remlicht led

- achteruitrijverlichting led

- kentekenplaat verlichting led

- twee extra ledbalken links / rechts in de kofferbak.

-Originele kofferbakverlichting led

- interieurverlichting plafond led en een tweede verlichting boven de achterbank ingebouwd. Standaard fiesta, had alleen voor.

- ambientverlichting rode leds inclusief ledstrip boven het dashboard kastje.

- rode teflon striping (horizontaal) in de upper frontgrill, heel subtiel. 

- aantal subtiele accenten (chroom en rood) in dashboard / stuur. Maakt het allemaal wat luxer en persoonlijker. 

- schakelaar stoelverwarming rechts gerepareerd. Deze bleef niet meer ingedrukt, veerstje gebroken intern, mijn vriendin kreeg een warme bibs haha

- zonneband 35% tint tweedelig binnenzijde van de voorruit geplakt. Scheel zoveel met lage / felle zon. Van de zomer nog eens opnieuw doen, is nu te koud en daardoor trekt niet alle vocht er nu 100% uit. Kan en moet netter dus. 

- buitenspiegel covers, scheel veel met regendruppels / zicht naar achteren.

- custom achterbank pascover (99%pasvorm) gemaakt voor de hond met verhoging (kussen) en gordel bevestiging. Makkelijk af te nemen uit te nemen door een 4tal gespen los te klikken en zo blijft het leer etc achterin schoon en netjes en zandvrij!

- auto na het wassen in de dodo duice orange wax gezet. Gebruik altijd wax van dido duice: brengt super makkelijk op en poetst 10x makkelijker en sneller uit dan vloeibare waxen met een mooie diepe wetlook glans. Plus kan je ook op rubbers etc smeren zonder dat er residu achterblijft. Blijft zo 3-4 maanden zitten. In het voorjaar de auto wel eens goed detailen (kleien, polijsten (dap9000), sealen en waxen. Auto staat / stond in een waxoil lakverzegeling btw, maar ik detail liever zelf en een hekel aan swirls in een lak. 

Alle logo's (voor/achter/stuur) heeft de vorige eigenaar al vervangen voor zwart/rood. 

Misschien een andere (lees kortere) antenne steken. Heb er in de garage nog ergens een paar liggen van de s2000. Eens kijken of die passen en hoe het staat. Lange antenne misstaat niet eens trouwens...

De frontspeakers wil ik wel updaten. Eens in verdiepen wat goed is en past. Ook mbt spacing etc. Dan gelijk de deuren ontdreunen en losse kabels etc isoleren. Rechterdeur rammelt iets op vibratie van de bass en bij volume boven 8 vervormen de speakers. 

Ik heb nog een actieve subwoofer liggen voor onder een stiel een eentje voor in de kofferbak. Weet niet of die eenvoudig op de standaard radio zijn aan te sluiten?? Heeft deze tulpaansluitingen bijvoorbeeld? 

Voorjaar ook eens de onderkant coaten en de remklauwen knap lakken. Verder vind ik de wiekasten wel erg geluid doorgeven. Denk dat ik deze uitneem en binnenzijde dan isoleer. 

ik wil de voorste dakverlichting ook nog graag veranderen voor eentje met twee leeslampjes. Vreemd dat dat er standaard niet in zit op een metal edition. Beetje karig...

Had tot mijn verbazing ook nog een K&N schoonmaak / olie kit liggen. Rijdt eigenlijk altijd AEM dryflow filters, die filteren zonder olie, wel veel saver ivm de luchtmassa meter die absoluut schoon / droog moet blijven. Deze zijn er helaas niet in kleine fiesta maten. Misschien deze zomer een losse luchtmassameter houder kopen en zelf een intakebox maken van aluminium met een AEM dryfow filter (filter nog liggen). Misschien zeg ik, want eigenlijk vind ik de fiesta nu luid zat. Ben bang dat hij veel luider wordt met een open intake. Maar proberen kan altijd, gewoo omdat het kan haha, kosten zullen niet veel meer dan 5 tientjes totaal zijn. Heb al meerdere custom airram intake systemen gemaakt, best een leuk werkje.

Ik kan in ieder geval het huidige K&N inlegfilter binnenkort eens reinigen en olieën. Kan die weer 50.000km mee.

Nu na een aantal maanden nog steeds erg content met de fiesta: looks, wegligging, comfort etc. allemaal top. Met mijn rijstijl gemiddeld 7,2 liter op 100, dus rond de 1:14. Wel allemaal "fun" kilometers, dus stevig rechtervoetje, veel korte stukken, geen snelwegen, weinig tot geen cruizecontrol. 

Slecht een 2 keer op de cruizecontrol een lange afstand gereden en dan rijdt hij ca. 1:22, dus dat is boven verwachting top. 

Olie verbruik is 0,0 en motor is kurkdroog. Zoals het hoort uiteraard, maar mijn vorige daily (106 S16) was altijd zwetend, zelfs na nieuwe keerringen en pakkingen rondom. Dus dat is een verademing: nu gewoon een auto die je wel op je oprit kan zetten zonder achterblijvend olieresidu.

Verder geen piepjes en-/ of kraakjes, alleen bij vol uitsturen bij wegrijden / langzaamrijden voel en hoor ik een homokineet links voor? Of stuurkogel? Hou dat rustig in de gaten, verder geen invloed op het rijgedrag. 

Eibach verlaging is echt een goede en relatief goedkope update mbt looks en wegedrag. Stuurt veel strakker (minder rol en overhellen) en ik kan nog steeds overal rijden zonder problemen. Ben verlaagde auto's gewend, de fiesta lijkt in vergelijk met de s2000 op een terreinwagen nog. En het staat gewoon super, wordt een veel compactere sportievere auto gelijk. Wat een paar cm al niet kunnen doen.

Michelin pilot sport 3 staan lekker dik op de velgen mede door de velgrandbescherming en ja... Mps, dus gewoon grip op nat en droog. Erg tevreden en voor een auto van 940 kilo en 134 pk gewoon een topband. Voelt erg vertrouwd en veilig. Hier ga ik ook gewoon de "winter" mee rijden. 

Samen met de verlaging zijn de wielkasten nu mooi gevuld. 

Kan verder niets meer bedenken wat leuk is om te melden op dit forum. Rest mij het volgende:

Fijne feestdagen en alvast een gezond en goed 2017 gewenst met veel mooie dagen en rijplezier.

grt nor(bert)

https://myalbum.com/album/jCotbsOLEPX8

Linkje naar album met de nodige mods gemonteert al.

Enkele foto's posten lukt me (nog) niet, vandaar link voor de geintereseerden 😁

Bluefin geinstalleerd en geeft net dat extra zetje / duwtje in je rug. Onderin loopt de metal stuk fijner en bovenin trekt hij feller door en redline licht nog hoger. Al met al zeker € 300 waardt. 

Eibach spacers geven een wat dikker uiterlijk, maar stuurt ook strakker. Minder rol en beter bochtengedrag. Dit in combi met eibach verlaging. 

Gelijk rode centercaps met fordlogo geplaatst in de velgen.

Luchtfilter box verder aangepast met cold air aanzuig onderaan. Merkbaar meer koppel! En bijkomend voordeel is dat luchtfilter een mooie diepe roffel heeft gekregen... Bonus 👍🏻

Laatste update is ambient binnenverlichting voor vervangen door een uit een titanium, dus met 2 leeslampjes links en recht. Uiteraard met 3 leds. 

En de achterlichten vervangen door led met smoke in de oem stijl. 

Kortere antenne in oem stijl: goede ontvangst, betere look. 

Achterklep cilinders vervangen, na tip van Bart hier, voor zwaardere exemplaren (cilinders plus veren): automatisch opende achterklep nu

(filmpjes en foto's van bovenstaand  in de link naar mijnalbum)

met dank aan de forumleden hier voor tips/tricks en overige info: top mannen thx

9 hours ago, Mike431 said:

Mooie upgrades. Super mooie auto ook! Unieke kleur.

ik moest wel even lachen om dat filmpje waar je de achterbak open drukt dat de hond eruit kwam. Haha leuk gedaan

Verrassingseffect 😂🐶

Bedankt voor de complimenten, kleur idd super blij mee!

Heb trouwens in de middenconsole (in het vakje onder de verwarmingsknoppen) een abs plaatje gemaakt waar 2 meters in passsen: watertemp en olietemp. Moet ze alleen nog aansluiten 😁

En er ligt een eton front speakerset klaar voor inbouw (compleet neg adapters ed). Ben erg benieuwd: deze speakers schijnen een heel helder geluid met diepe bassen te geven, zonder te vervormen met gebruik van de oem radio. 

En gadget gekocht: bij openen deuren schijnt er dan een ford logo op de grond. Deze led beams plaats je onder in de deur. Gewoon, omdat het kan haha

en rode naafkapjes met logo in de velgen...

Kleine update: mountune billet short shifter gemonteerd: 

Foto's van het verschil tussen oem en mountune toegevoegd aan fiesta album inclusief een kort filmpje van de werking.

Schakelt een heel stuk directer / sportiever. Prijzig stukje hardware, maar een aanrader 👍🏻 

https://myalbum.com/album/jCotbsOLEPX8

Een shortshifter is inderdaad een fijne upgrade! Zat bij mij standaard ingebouwd door Ford, het verschil merk je wel direct. In de Focus van mijn vader (Titanium 2016), merk je direct dat je lange slagen moet maken voor het schakelen. Heerlijke upgrade voor de Fiesta! :) 

Tip: misschien is het leuk om een projectpagina aan te maken. :D 

Bedankt heren 👍🏻

Projecttopic is misschien wel wat haha

On 25 februari 2017 at 13:14, marco170 said:

Mooie kleurencombinatie, zeldzame verschijning in ieder geval.

Dank je, eensgelijks vind de kleur en uitvoering van jouw fiesta ook exclusief / mooi 👍🏻 

Inmiddels ruim 5000 probleemloze kilometers met de fiesta gereden. Met een pittige rijstijl 1:15 gemiddeld, valt me niet tegen aangezien het nagenoeg relatief korte 60-80 kilometer wegen zijn, zeer weinig snelweg. Wel rijd ik vaak op de cruizecontrol.

Geen olieverbruik ook, denk wel dat er links voor een stuurkogel aankomt. Hoor en voel deze soms bij geheel uitsturen. 

Enige wat me een beetje irriteert is het banden / rol geluid in de auto. Wellicht dat het nog inspuiten / behandelen van de wielkuipen met  carrosserie protection (motip) iets helpt,  anders eens kijken naar ander geluiddempende materiaal.

Moet nog steeds de boxen in de deuren nog vervangen door de Eton exemplaren, dan ook dynomat plaatsen. Deuren klinken nu erg blikkerig.

Enige nieuwe modificatie is getinte raamband en met lichtste tint de voorramen getint.

32FD7910-0503-4173-84F8-53F648930DBC_zps

4FBA5FEE-82B0-4FE1-8734-CC8A31421100_zps

Mooi kleurtje heb je :) Waar heb jij die ford logos vandaan? en weet jij misschien de maten nog van voor en achter?. 

13 hours ago, LightFu said:

Mooi kleurtje heb je :) Waar heb jij die ford logos vandaan? en weet jij misschien de maten nog van voor en achter?. 

Bedankt voor reacties, kleurtje is uniek heb ik al gemerkt. 

De ford logo's voor / achter / stuur zijn gel badges. Heeft de vorige eigenaar gekocht. Kom ze wel tegen op het net, denk "gel badge ford" op bv ebay.co.uk. Maten geen idee, kan er wel een cm bijhouden? 

Heb op ebay zelf wel de rode centercaps gekocht. 

16 hours ago, Marijn87 said:

Misschien de plastic bumperdelen nog een x hoogglans spuiten?

Like the way you think haha.

Heb een asian grill liggen, die wordt glas zwart (ook zilveren delen). 

On 11-6-2017 at 23:04, LightFu said:

Kwam dit net tegen:

Strakke Fiesta, ben wel benieuwd naar de asian grill! Maar ben stiekem ook wel erg nieuwsgierig naar jou S2000! (zelf heel lang Honda gereden) heb je geen foto? 

Mooie bak :duim:

Die getinde voorruiten gaan geen probleem opleveren met oom agent? :( Ziet er optisch wat negatieve aandacht betreft wat té donker uit

On 17 juni 2017 at 23:26, Collin_ said:

Mooie bak :duim:

Die getinde voorruiten gaan geen probleem opleveren met oom agent? :( Ziet er optisch wat negatieve aandacht betreft wat té donker uit

De lichtste tint, dus wettelijk toelaatbaar. 

Maarcdecraamband is wel donkerder tint, maar ook max 11 cm, weer wettelijk toelaatbaar.

doordat de achterruit en zijruiten standaard bij de metal erg donker zijn, oogt het voor ook gelijk donkerder.