Jump to content
Fiestaclub.nl
Nor

Fiesta Metal

Recommended Posts

Bij deze mijn voorstelling aangezien ik hier ga rondneuzen. Sinds een maand ongeveer een andere daily gekocht, een fiesta metal in de kleur mars red. Op sony en keyless entry alle opties.

Enige modificaties zijn K&N filter en airbox modificatie met extra cold air feed van onderaf, eibach verlaging, michelin pilot sport 3 rondom, binnen en buiten alle verlichting vervangen door leds.

Keuze voor de fiesta is gewicht, opties en fun gehalte, bovendien maar 55k gelopen. Fiesta vervangt een 106 s16 (leer/airco etc), die na vele jaren trouwe dienst als pocket rocket een nieuwe eigenaar heeft. Daarvoor een mini cooper als daily gehad: allemaal auto's met een hoog fun gehalte.

Zal de fiesta voornamelijk in de winter rijden. Voor de zomerse dagen staat er een honda s2000 in de garage, die ik al 10 jaar ofzo heb. En een kever in gerestaureerde staat uit 1973, maar die rijdt max 200 km per jaar. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Welkom, mooie S2000. Wees er zuinig op. Die gaat nog veel waard worden in de toekomst :duim:

Bedankt allen voor het welkom.

Ik ben tweede eigenaar van deze origineel geleverde nederlandse fiesta metal in mars red: een van de kleuren specifiek voor de metal. Kleur was gelijk doorslaggevend. Toen deze te koop kwam gelijk gebeld en paar dagen later stond hij voor de deur. 

5de onderhoudsbeurt bij de dealer laten uitvoeren (puur voor de stempel in het onderhoudsboekje). Eibach en de mps3 bij een vriend garagebedrijf. 

S2000 is de auto die wat mij betreft eeuwig mag blijven: kan niet in woorden uitdrukken hoe geweldig die rijdt. 

Edit: btw of de s2000 echt heel veel waardeverhoging krijgt denk ik niet, maar zo'n auto bezitten tegen geen afschrijving is al super!

Unieke auto zeg!

Gaaf ding, je ziet weinig originele Metal modellen met een andere kleur dan Zwart of Wit.

Heb zelf een zwarte, je zult er denk ik geen spijt van krijgen. Hele fijne auto.

Dank je wel, ik ben al aardig verzot op de fiesta... Ik denk zo dat die een heel aantal jaren gaat blijven. Met de huidige kilometerstand en het aantal wat ik er jaarlijks bij rijd, staat hij over 8 jaar pas op een ton haha.

2 spacers (en langere bouten)  voor onder de stoel rails gezet en ook de zithouding is perfect. 

Heb voor de oem luchtfilter modificatie een aangepaste scoop / aanzuig gemaakt, zodat er geen hete lucht vanuit de motorruimte wordt aangezogen en je toch een wat agressiever aanzuiggeluid hoort, zonder dat het storend wordt. De auto lijkt wat makkelijker onderin door de toeren te lopen... Kan gevoelsmatig zijn, maar dan wel een positief gevoel...

Nog een orangje siliconen aanzuig tube bestellen (puur omdat ik dat mooier vind) en dan vind ik het verder wel ok onder de kap. Eerste auto waar geen open air intake op komt denk ik. 

Chiptuning zal ook niet veel uithalen, denk zonde van het geld. Maar kom wel een peddelbox tegen, dat lijkt me wel heel interessant voor een sneller gasrespons. Ik heb al met de zoekfunctie gezocht, maar helaas geen hits.

Is daar wel een topic over, of ervaringen bekend met een peddelbox (bij voorkeur op fiesta)?

Leer, stoelverwarming, cruize control, klap spiegels, dimmende binnenspiegel, privacy glas, pdc, matten met zilveren rand, etc etc... Alleen zoals in eerste post genoemd geen sony hifi en key less go. 

Is een echte originele nederlands geleverde metal edition, geen parallel import. 

Stond enige weken ook een originele nederlandse metal in donker paars te koop btw, zijn dus meerdere kleuren geleverd, al dan niet schaars. 

Niemand ervaring / bekend met een peddelbox (electronisch gasrespons controlle apparaat)?

Ik ben erg nieuwsgierig

Ik heb naar aanleiding van dit bericht eens gezocht op Google.

Algemene indruk gegeven door gebruikers: Afblijven..

?? Dat verbaast me, ben al weken aan het speuren en inlezen en nog geen negatieve ervaring gevonden. Sterker nog, heel veel lovende berichten zelfs.

Enige reviews die ik vind voor een fiesta is enkel op youtube.

Zou graag linkjes ontvangen voor meer gerichte review / ervaringen. Als er negatieve  ervaringen zijn, lees ik dat graag: kan ik uiteindelijk zelf een afweging maken of ik in een peddelbox ga / wil investeren.

Op de s2000 nog een gaskabel (eind 2005 motor, naar mijn mening de beste F20C2) die je gespannen houd voor beter gastrespons, maar de 2006+ hebben wel driveby wire: daar doet een hondata tune en gasrespons aanpassingen heel veel voor de rijbeleving. 

Vandaar dat ik denk dat, op een lichte auto als de fiesta, een peddelbox in stand pro sport een heel fel actief gasrepons kan hebben. Merk nu met de metal al dat niet volgas, maar 3/4 gas een betere toeren karakteristiek heeft dan volgas optrekken. Het gasrespons is verre van ideaal en dat is eigenlijk zonde van een motor met zoveel potentie. 

Ik heb niet specifiek gezocht naar een Pedalbox op een Fiesta, maar naar Pedalbox in het algemeen ongeacht de auto waar ie op zit.

Het product was voor mij nieuw, daar ik tuning overweeg heb ik ook maar eens even gezocht wat dit was.

Ik las al meerdere ervaringen over storingen, blokkeren van het gas bij volgas etc.

Uiteraard zijn er ook positieve ervaringen te vinden, maar zijn die op basis van feiten of "zit het tussen de oren"?

Helaas weet ik niet meer waar ik wat gelezen heb, als je gaat zoeken op het internet kom je op plaatsen die je daarna nog maar moeilijk terugvind. (Mijn macbook gooit ook standaard de geschiedenis leeg bij afsluiten).

Persoonlijk denk ik dat Tuning meer oplevert, je kunt je wensen aangeven, en de instellingen worden opnieuw voor je geschreven.

Dan reageert je motor zoals  jij wil binnen de mogelijkheden van het blok uiteraard.

Leg je vraag eens voor aan een van de bekende Tuning bedrijven, geef je aan dat je een combi wil (tuning en Pedalbox), die hebben meer verstand van de feiten en kunnen je een onderbouwd oordeel geven.

"In de regel lees je vaak negatieve meningen" 

Ik probeer alijd zoveel mogelijk te relativeren. Op internet zijn mensen vaak geneigd om eerder ongenoegen dan positieve ervaringen te posten. Tevreden mensen hebben minder de neiging tot delen van hun vreugdes haha.

Dat gezegd mbt de peddelbox: apparaat doet niets anders dan dmv weerstanden de ecu foppen dat het gaspedaal in een diepere positie staat, dan dat werkelijk het geval is. De fiesta metal (in mijn geval) heeft zijn piek in koppelverloop vanaf ca. 3200 toeren: met een peddelbox in stand "sport pro" zou je dus bij gasgeven vanaf 0% trottle / 1000 toeren, de ecu fobben dat je > trottle hebt / 4000-5000 toeren. 

Gevolg is puur gevoelsmatig: geen dip, directer gasrespons, vloeiender rijden. 

Geen koppel toename, geen vermogentoename, 

De "winst" zit puur in de tijd die je wint in stand van het gaspedaal, 

Voor 200 euro vind ik het nog steeds  interessant, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik enigzins sceptisch ben, maar mijn nieuwsgierigheid overtroeft dit stiekem. Ik ga nog wel rustig inlezen verder:

Merk op dat vele het een onzin apparaat vinden, maar dat zijn bijna allemaal GEEN gebruikers, slechts mensen met een mening, puur gebaseert op logica en technische know how. Dat respecteer ik, geloof zelf ook niet in magische toverkunsten.

Eigenlijk zou je zo'n apparaat gezamelijk moeten kopen en allemaal paar weken mee rijden: dan conclusies maken en beoordelen. 

Ik zal me ook eens meer verdiepen in goede Ford tuners. Ben eigenlijk alleen bekend met vag tuners en honda tuners. De s2000 is al zovaak gemapt na elke modificatie. Daar is elke admosferische pk al uitgehaald. 

Maar met de fiesta wil ik eigenlijk niet zo ver gaan. Als tegen betrekkelijk lage kosten een iets strakker koppelverloop en gasrespons bereikt kan worden is dat zeker interessant. 

Niets moet, maar vind de materie erg leuk om in te verdiepen. 

Wordt vervolgd...

Als toevoeging btw:

Een peddelbox heeft geen invloed op de ECU / standaard map. Puur en alleen stand gaspedaal. 

38 minutes ago, Nor said:

De "winst" zit puur in de tijd die je wint in stand van het gaspedaal, 

Voor 200 euro vind ik het nog steeds  interessant..

Maar met de fiesta wil ik eigenlijk niet zo ver gaan. Als tegen betrekkelijk lage kosten een iets strakker koppelverloop en gasrespons bereikt kan worden is dat zeker interessant. 

Uiteraard staat er ook veel onzin op internet, de kunst is de juiste info eruit halen.

Dan nog; het blijft een persoonlijke beleving.

Ik oordeel niet daar ik er niet mee gereden heb, maar ik ben wel sceptisch.

Ga ik dan logisch nadenken kom ik (voor mezelf) tot de conclusie dat Tuning een beter totaal pakket is dan de Pedalbox.

Voor 100 Euro (uitgaande van mijn auto) meer dan die pedalbox kun je hem laten tunen heb ik begrepen.

Dat levert geen mega winst bij mijn blok, maar toch wat extra pk's en Nm wat samen voor een betere beleving/gasresponse moet zorgen.

Oke, 100 Euro extra is +50% ten aanzien van de Pedalbox, maar het totaalbedrag is nog steeds goed te overzien.

Hou ons op de hoogte, ik ben nieuwsgierig waar je uiteindelijk op uitkomt :D