Maomanna

bandenkeuze

36 posts in this topic

hoop helderheid.

Nu zijn er een aantal verschillende breedtes, welke weer afhankelijk is van de j-waarde van de velg.

1. hoe kom je achter de J waarde zonder dat de band wordt verwijderd? stalen velg, af fabriek

2. welke breedte/hoogte is aan te raden voor winterbanden?

Mijn zomerbanden (Hantook Evo s1 195/50 R15) zijn opzich een mooie maat, maar als ze breder kunnen, heb je meer contact met de weg, wat in de winter natuurlijk prettiger is, lijkt mij dan. behalve dat je meer last kan hebben van spoorvorming

hoe ervaren jullie dat?

Bij stalen velgen staat het tussen de wielmoeren of naast het ventiel Bij alu velgen aan de binnenzijde van de velg

Maar bij originele velgen is het bij 14 inch 5.5J 15 inch 6J 16 inch 6.5J en 17 inch 7.0J 

gevonden inderdaad. aan de buitenste rand.

6j x 15 x 47,5

met een tellerafwijking van 4km/u bij 120km/u, is het wel wat tricky, niet? heb je gelijk dat er na de correctie niks meer over blijft of nog steeds te snel gaat.

dat zou een band zijn van 195 x 55 x 15.

5 minutes ago, Maomanna said:

gevonden inderdaad. aan de buitenste rand.

6j x 15 x 47,5

met een tellerafwijking van 4km/u bij 120km/u, is het wel wat tricky, niet? heb je gelijk dat er na de correctie niks meer over blijft of nog steeds te snel gaat.

dat zou een band zijn van 195 x 55 x 15.

Nou dat valt wel mee je teller wijkt altijd zoeen 5 km af de jouwe straks 1 km gewoon even rekening mee houden 

Winterbanden moet zo smal mogelijk zijn.

Hoe minder contact hoe beter.

Met grote sloffen is kans op glijden veeeeeel groter en je grip dus veel minder.

Beter 185 breed als 205.

ok dan wist ik niet.

je zou juist denken dat hoe meer contact je hebt, hoe meer grip je hebt op het wegdek.

dan zou ik uitkomen op een 185x55x15 band. niet veel anders dan de huidige rijeigenschappen.

iemand ervaring met Nokian?
Bij elke test komen ze er best goed uit. ervaringen van anderen beloven ook wel wat.

46 minutes ago, Maomanna said:

ok dan wist ik niet.

je zou juist denken dat hoe meer contact je hebt, hoe meer grip je hebt op het wegdek.

dan zou ik uitkomen op een 185x55x15 band. niet veel anders dan de huidige rijeigenschappen.

iemand ervaring met Nokian?
Bij elke test komen ze er best goed uit. ervaringen van anderen beloven ook wel wat.

Ja heb deze onder mijn eerst focus gehad als winterband en ik moet eerlijk zeggen viel me niet tegen grip was goed met sturen en remmen alleen met optrekken bij nat wegdek wilde ze wel wat door spinnen Maar met sneeuw ging het wel goed Mijn ervaring een goede band voor niet te veel geld 

Van dat onbedoeld doorspinnen heb ik niet veel mee.

Welke winterbanden heb jij momenteel?

Het nadeel van bredere banden is, dat je druk per cm2 minder wordt. Bij regenachtige - en winterse weersomstandigheden heb je zoveel mogelijk druk op de wegdek nodig. Bij droog weer hebben bredere banden weer voordeel, omdat ze meer grip hebben, doordat de bandoppervalk op de wegdek groter is, zodat je minder kans heb op glijden. 

2 hours ago, Maomanna said:

Van dat onbedoeld doorspinnen heb ik niet veel mee.

Welke winterbanden heb jij momenteel?

Snap ik maar dat is mijn ervaring en dat was je vraag Ik heb nu even Pirellie snowcontrole omdat deze op de 16 inch velgen zaten toen ik deze kocht maar is niet mijn band sturen goed maar te veel lawaai .Ik heb na de Nokian jaren op vredestein snowtrek 2 ,3 en een seizoen op 5 gereden  De 5 gaan straks ook weer op de 16 inch fijne band bijna vergelijkbaar met een zomerband weinig lawaai en de keer dat ik ermee in de sneeuw heb gereden reden prettig heel voorspelbaar en grip vond ik erg goed 

dank!

Die Europese labels zijn best verwarrend.
Ze zijn nietszeggend over wat het effect is op mijn wagen.

hoeveel brandstofverbruik kan ik verwachten bij een band met een C of E label?