Maomanna

bandenkeuze

36 posts in this topic

Voor onze fiesta mk7.5 ben ik aan het kijken naar andere banden voor de koude seizoenen.

Nu heb ik bij onze vorige auto Vredestein Quadtrac3's gehad welke prima reden.

Wat is de beste keus?

- All weather / 4seizoenen of winter?

Heb wel een goed gevoel bij nokian banden, hoe is jullie ervaring ermee?

Belangrijkste, wat en hoe ga je rijden. Als je nooit naar de wintersport gaat, zou ik zeggen 4 seizoenenband, maar als je op wintersport gaat, winterbanden.  Als de vredesteins jou goed bevallen, waarom wil je dan andere? Ik heb Quatracs 2 en 3 gehad en nu heb ik de 5, voldoen allemaal prima. 

Ik heb Nokian gehad onder mijn vorige auto, toen gekozen omdat ze goed uit de test kwamen (vergelijkbaar met Conti) en per band ong. 2 tientjes voordeliger waren dan de grote merken. Heb ik na krap 2 jaar laten vervangen voor Continentals. Het profiel was nog goed als nieuw, alleen in de wangen kwamen scheurtjes. Misschien had ik een slechte set. Nu onder mijn Fiesta zitten de Goodyear Vector allseasons van de eerste eigenaar nog. 

Als ik deze moet vervangen ga ik denk ik voor de Michelin Crossclimate. Daar lees ik veel goede verhalen over.

Ik ben het gedeeltelijk met FiKa eens. De belangrijkste vraag is wat/hoe je gaat rijden. Gebruik je de auto alleen voor kleine stukjes binnen het dorp/stad of rij je er dagelijks tientallen kilometers mee. Als je de auto veel gebruikt zou ik altijd voor de betere banden gaan, het is en blijft het contact met de weg. Liever een tientje per band meer uitgeven, dan je auto in kreukels. Ik gebruik zelf conti wintercontact. Deze banden bevallen mij prima en zijn niet heel duur.

Mijn ouders hebben 4 seizoenen banden onder hun Focus liggen. Persoonlijk vind ik dit helemaal niks. Ze maken meer geluid, rijden minder zuinig en feitelijk heb je geen zomer en geen winterbanden. Het zit er een beetje tussenin. Voorheen versleten 4 seizoenenbanden veel sneller, maar de laatste series schijnen dat probleem minder te hebben.

1 hour ago, Harry said:

Ik ben het gedeeltelijk met FiKa eens. De belangrijkste vraag is wat/hoe je gaat rijden. Gebruik je de auto alleen voor kleine stukjes binnen het dorp/stad of rij je er dagelijks tientallen kilometers mee. Als je de auto veel gebruikt zou ik altijd voor de betere banden gaan, het is en blijft het contact met de weg. Liever een tientje per band meer uitgeven, dan je auto in kreukels. Ik gebruik zelf conti wintercontact. Deze banden bevallen mij prima en zijn niet heel duur.

Mijn ouders hebben 4 seizoenen banden onder hun Focus liggen. Persoonlijk vind ik dit helemaal niks. Ze maken meer geluid, rijden minder zuinig en feitelijk heb je geen zomer en geen winterbanden. Het zit er een beetje tussenin. Voorheen versleten 4 seizoenenbanden veel sneller, maar de laatste series schijnen dat probleem minder te hebben.

Harry, wat versta je onder "betere banden"? Ga dat om het merk, of profiel, of het verschil tussen 4 seizoenenband t.o.v. winterband. Ik kan mij de AutoWeek van een paar weken nog herinneren, toen er winterbanden getest werden waaronder 1 4 seizoenenband. De 4seizoenenband was toen beter dan een paar gerenommeerde merken. Volgens mij werd toen de  Goodyear Vector 4 Seasons of de Hankook Kinergy 4S H740 getest. Mijn dochter heeft onder haar Picanto winterbanden zitten, wat een klere herrie maken die, maat dat ook te maken hebben met het profiel. 

Het geluid kan ook aan de auto liggen, waar cupvorming sneller voorkomt

Wij rijden ong 70-80km per dag, 40km snelweg, rest is 50-80km. (20k per jaar)(Almere buiten naar amsterdam zuid oost). een 'normale'  rijstijl, dus niet te sportief, en niet te rustig. Meer uitrollen dan remmen. Niet maximaal weg rijden, maar wel wat vlotter. gemiddeld brandstofverbruik, geeft wellicht wat info over rijstijl, ligt nu op 1:17 (mk7.5 met 65pk).

We hebben niet de intentie om naar ski oorden te gaan. belangrijkste is dat als het kouder/natter wordt met op ten duur ijzel of sneeuw. Dan moet de remweg gewoon goed zijn.

Conclusie van het verhaal is, dat de rijeigenschappen van de wagen zo dicht mogelijk moeten komen als met de weeromstandigheden van de zomer.

Ik rij al 20 jaar met zomer en winterbanden reden De zomer wielen zijn 17 inch aluminium en de winterwielen 15 inch staal en op de zomerwielen zitten lagere en bredere banden en dus kwetsbaarder zeker in de winter Ik heb bewust die keuze gemaakt Rij soms maar 8000 km per jaar met deze auto en ik heb zelf de mogelijk om de wielen op te slaan en te wisselen dat maakt het ook weer wat makkelijker Ik heb er nog geen dag spuit van gehad Maar voor een normale Fiesta kan je ook naar 14 inch gaan staat genoeg te koop voor een redelijke prijs Ben geen voorstander van 4 seizoenen banden te veel lawaai en je kan ze niet kruislings wisselen als ze cup slijtage vertonen 

Het is maar wat je zelf wil ik doe het zo 

3 hours ago, FiKa said:

Harry, wat versta je onder "betere banden"? Ga dat om het merk, of profiel, of het verschil tussen 4 seizoenenband t.o.v. winterband. Ik kan mij de AutoWeek van een paar weken nog herinneren, toen er winterbanden getest werden waaronder 1 4 seizoenenband. De 4seizoenenband was toen beter dan een paar gerenommeerde merken. Volgens mij werd toen de  Goodyear Vector 4 Seasons of de Hankook Kinergy 4S H740 getest. Mijn dochter heeft onder haar Picanto winterbanden zitten, wat een klere herrie maken die, maat dat ook te maken hebben met het profiel. 

Met "betere banden" bedoel ik de A-merken en onafhankelijke test instanties. Dat laatste moeten uiteraard meerdere instanties zijn. Ik staar nooit blind op één test of één bedrijf. Nu blijft "betere" altijd een lastig begrip, want voor elke bandenmaat/auto/omstandigheden zijn er verschillende banden die 'beter' zijn. De B/C/Chinese imitatie merken zijn dus duidelijk geen "betere" banden.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, bespaar nooit op banden. Hou gewoon je gezonde verstand erbij.

On 3-11-2016 at 09:19, FiKa said:

Belangrijkste, wat en hoe ga je rijden. Als je nooit naar de wintersport gaat, zou ik zeggen 4 seizoenenband, maar als je op wintersport gaat, winterbanden.  Als de vredesteins jou goed bevallen, waarom wil je dan andere? Ik heb Quatracs 2 en 3 gehad en nu heb ik de 5, voldoen allemaal prima. 

sterker nog: rijdt je in Duitsland in wintermaanden? Ja? Dan never nooit niet all  season banden kiezen! Bij wet moet je daar volle winterbanden hebben

We gaan wel eens de grens over, naar Kleve of kranenburg.

Het begint erop te lijken dat winterbanden meer voordelen heeft dan 4seasons.

Sterker nog, in italie ed mag je niet met winterbanden rijden in de zomer, ben bang dat het ook geld voor 4seizoenen banden.

Allemaal puntjes om rekening mee te houden

37 minutes ago, Razer said:

Sterker nog, in italie ed mag je niet met winterbanden rijden in de zomer, ben bang dat het ook geld voor 4seizoenen banden.

Allemaal puntjes om rekening mee te houden

Klopt helemaal echter 4 seizoenen mogen wel 

Dan zou eigenlijk de combi 4seiz en winter de beste combi zijn?

Neem zomer en winterbanden zijn de beste keuze.

4 seizoen banden en winter is wat dubbel.

Dan heb je een matige band voor de zomer en een goede band voor in de winter

18 hours ago, Collin_ said:

sterker nog: rijdt je in Duitsland in wintermaanden? Ja? Dan never nooit niet all  season banden kiezen! Bij wet moet je daar volle winterbanden hebben

Dat is niet waar wat je daar omschrijft, In de duitse wet staat niet dat je winterbanden moet hebben, maar banden die voorzien zijn van een sneeuwvlok. Daarbij mag je nog steeds met zomerbanden rijden, maar dan heb je kans op een boete van ca. €20.00. Je hebt pas een groot  probleem als je bij een aanrijding betrokken bent, en je rijd niet op banden die voor die weersomstandigheden bedoelt zijn. Ik ben wel benieuwd, of ze ook het in de zomer toepassen als er mensen op winterbanden rijden.

21 hours ago, Razer said:

Het geluid kan ook aan de auto liggen, waar cupvorming sneller voorkomt

De winterbanden zijn van Hankook en dit is de 2de winter dat ze er op liggen, van cupvorming is nog geen sprake. De zomerbanden zijn ook van Hankook en zijn mooi stil. Over het lawaai van 4seizoenenband waar iedereen het over heeft, weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb er nooit last van gehad, misschien de eerste week, maar daarna ben je eraan gewend. Mijn vrouw heeft een Ka en daar zitten conti"s zomerbanden onder en die maken meer lawaai dan de 4 seiz. banden die ik nu onder de max en voorheen onder de fiesta had. Het is dus niet definitie te zeggen dat een zomerband stiller is. 

Ligt ook zeker aan de soort compount,profiel, auto en een combinatie van.

Lastig om te zeggen waarom de 1 er meest last van heeft dan ander

Precies . 

On 5-11-2016 at 18:32, FiKa said:

Dat is niet waar wat je daar omschrijft, In de duitse wet staat niet dat je winterbanden moet hebben, maar banden die voorzien zijn van een sneeuwvlok. Daarbij mag je nog steeds met zomerbanden rijden, maar dan heb je kans op een boete van ca. €20.00. Je hebt pas een groot  probleem als je bij een aanrijding betrokken bent, en je rijd niet op banden die voor die weersomstandigheden bedoelt zijn. Ik ben wel benieuwd, of ze ook het in de zomer toepassen als er mensen op winterbanden rijden.

Die sneeuwvlok staat op banden waarvan 'het volk begrijpt als zijnde' winterbanden.  Allweather staan ze ieg niet op.

Tuurlijk mag je op zomerbanden rijden. Maar zoals je ook aangeeft is het afhankelijk of je een aanrijding veroorzaakt (of gespot wordt als je mede weggebruikers laat inritsen!.. heb dat zelf meegemaakt waarbij de arm der Duitse wet ook nadrukkelijk naar de banden keek) of op banden rijdt die niet geschikt zijn voor de omstandigheden.

Tegenwoordig wordt ook  4 seizoenenband ook wel allweather genoemd en dan staan de sneeuwvlok er wel op, er staat zelfs bij de meeste een sneeuwvlok met een bergje, wat inhoudt dat die ook in de bergen mogen. Maar een winterband in de bergen is beter dan een 4seiz.band laat dat geen onduidelijkheid over bestaan. Maar voor ons kikkerland heb je, als je het goed beschouwd, geen winterband nodig.  Het ook niet verwonderlijk dat veel Duitsers (komen veel in Zeeland) veel op 4seiz.banden rijden.

On 8-11-2016 at 10:50, FiKa said:

Tegenwoordig wordt ook  4 seizoenenband ook wel allweather genoemd en dan staan de sneeuwvlok er wel op, er staat zelfs bij de meeste een sneeuwvlok met een bergje, wat inhoudt dat die ook in de bergen mogen. Maar een winterband in de bergen is beter dan een 4seiz.band laat dat geen onduidelijkheid over bestaan. Maar voor ons kikkerland heb je, als je het goed beschouwd, geen winterband nodig.  Het ook niet verwonderlijk dat veel Duitsers (komen veel in Zeeland) veel op 4seiz.banden rijden.

Raar, was nooit. En dus ook altijd het geschil met relaties die dachten dat een 4 seizoenenband in Duitsland met sneeuw wel kon. En achteraf voor gedongen feiten kwamen te staan dat het dus niet mocht (incl. prent...maar die zijn in Duitsland nog betaalbaar t.o.v. NL)

Let wel, er stonden cq. staan zover ik weet geen sneeuwvlok iconen op een 4 seizoenenband om het verschil met een volle winterband te maken.

Sneeuwvlok op een band is bij mij dus geen 4 seizoenenband

Collin, je mag best wel meer informatie inwinnen wat banden betreft, Wat jij vindt, dat moet je helemaal zelf weten, iedereen is daar vrij in, maar niet schrijven dat op een 4 seizoenenband geen sneeuwvlok zit, hieronder enkele voorbeelden:

Vredestein Quatrac 5

De Vredestein Quatrac 5 kenmerkt zich door het fraaie, asymmetrische design van het loopvlak. De zomerzijde met verlaagde airratio zorgt voor een uitstekende handling en volop stuurprecisie op droog en op nat wegdek, terwijl de winterzijde met zijn lamellentechnologie grip op koude of besneeuwde ondergrond garandeert.

M&S codering en 'Three Peak Snowflake' symbool,  Voldoet aan de eisen om als officiële winterband aangemerkt te worden.

Goodyear Vector 4 Seasons

Betere controle op nat en droog wegdek

Tractie voor alle wegomstandigheden. Behoud grip met een rubbersamenstelling voor alle weerstypen die goede prestaties levert bij zomerse en winterse temperaturen. De Vector 4Seasons beschikt over dicht op elkaar geplaatste 3D-wafellamellen, voor betere tractie op ijs en sneeuw dan de concurrenten.* De band is gecertificeerd met het sneeuwvloksymbool. Dit betekent dat de band aan de officiële standaarden voor speciale winterbanden voldoet

Michelin CrossClimate
M+S keurmerk
met het sneeuwvloksymbool

Is te vinden op M + S banden. Geeft een hoge standaard van kwaliteit en gecontroleerde winter eigenschappen.

Als je meer wilt weten van andere merken kun je even kijken op o.a. op autobandenmarkt.nl, of andere vergelijkbare site's en zoek op vierseizoeneband. daar heb je alle informatie over die banden.

Fika heeft wat dat betreft gelijk. De meeste 4 seizoenenbanden hebben gewoon een sneeuwvlok. De Focus van mijn ouders is geïmporteerd uit Duitsland en waren voorzien van 4 seizoenen banden. Deze zijn gewoon goed gekeurd om ook in de winter in Duitsland te mogen rijden.

Sneeuwvlok staat wel op de huidige 4 seizoenbanden.

Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer.

Zou er goed over nadenken voordat je zulke banden aanschaft. ik adviseer ze niet.