Jump to content
Fiestaclub.nl
Frishe1992

1.0 ecoboost Unlimited Tuning

Recommended Posts

@henk68 Heb je interesse? ;-)

Zonder gekheid, voor het merendeel van de situaties vallen me de prestaties me niet tegen. Alleen als ik achter een vrachtwagen rijd op de snelweg en een rijbaan naar links wil, dan moet ik terugschakelen naar de 4e versnelling (5e is ook traag). En zelfs dan heb je wat ruimte nodig als iemand met 120 km/h of harder aankomt. Dit is ook een gevolg van het feit dat mensen dicht achter elkaar rijden op de snelweg en je er liever niet tussenlaten. Ik houd zelf op de snelweg altijd een afstand van 60 tot 80 meter aan, omdat ik te vaak gezien heb dat het fout gaat, vooral op de linkerbaan. Maar ik ben een van de weinigen daarin, hoewel dat een compleet andere discussie is. Ander puntje van kritiek op de motor is de gasrespons. Als ik volgas geef, duurt het wel een seconde voordat de auto begint te versnellen doordat turbo eerst moet opspoelen. Voor de rest ben ik heel tevreden over de MK8. In Duitsland kun je er moeiteloos 160 km/h of harder mee rijden en dan voelt de wegligging nog zeer goed.

On 19-4-2019 at 14:06, Franciscus said:

Zonder gekheid, voor het merendeel van de situaties vallen me de prestaties me niet tegen. Alleen als ik achter een vrachtwagen rijdt op de snelweg en een rijbaan naar links wil, dan moet ik terugschakelen naar de 4e versnelling (5e is ook traag). En zelfs dan heb je wat ruimte nodig als iemand met 120 km/h of harder aankomt. Dit is ook een gevolg van het feit dat mensen dicht achter elkaar rijden op de snelweg en je er liever niet tussenlaten. Ik houd zelf op de snelweg altijd een afstand van 60 tot 80 meter aan, omdat ik te vaak gezien heb dat het fout gaat, vooral op de linkerbaan. Maar ik ben een van de weinigen daarin, hoewel dat een compleet andere discussie is. Ander puntje van kritiek op de motor is de gasrespons. Als ik volgas geef, duurt het wel een seconde voordat de auto begint te versnellen doordat turbo eerst moet opspoelen. Voor de rest ben ik heel tevreden over de MK8. In Duitsland kun je er moeiteloos 160 km/h of harder mee rijden en dan voelt de wegligging nog zeer goed.

Herkenbaar, al moet ik zeggen dat ik vanuit mijn vorige auto (Ibiza met een 1.6 16V) ook een beetje verwend ben. Qua motorisering merk je eigenlijk niet eens zoveel verschil, het lijkt vooral de versnellingsbak te zijn die het verschil maakt. De 5e versnelling gebruik ik zelf bijvoorbeeld nauwelijks, 9 van de 10 keer sla ik die gewoon over. De Ibiza kan ik vrij 'lui' rijden, die was altijd wel wakker. Moet ik wel bij zeggen dat ik bij die auto wel echt een 6e versnelling miste, met name op de snelweg. Na verloop gaat dat gejoel je toch tegenstaan, dat heeft de Fiësta een stuk beter voor elkaar. Ik vind dit overigens wel een interessant topic, loop zelf ook te twijfelen over wel of niet laten chippen. Eigenlijk had ik ook liever een 125 pk variant gehad, maar die keuze heb je bij mijn weten niet (meer?) bij de MK8.

@Leon Fiesta Eind vorig jaar, toen ik mijn MK8 bestelde, stond er geen 5 deurs met 125 pk in de prijslijst. Inmiddels is de 3 deurs van de prijslijst gehaald en heb je nu wel de keuze voor 125 pk in combinatie met 5 portieren. Echter beide varianten zijn identiek tot 4000 rpm. Het maximum koppel van beide varianten is ook gelijk (170 Nm). Voor de 100 pk versie zakt het koppel net boven 4000 rpm in. De 125 pk variant houdt het koppel langer vast (tot >4500 rpm) om zo het hogere vermogen te halen. In de praktijk heb je dus alleen wat aan die 25 extra pk's als je de motor meer dan 4000 rpm laat draaien. Dus bij normaal rijgedrag merk je daar niks van, alleen bij inhalen en topspeed rijden.

41 minutes ago, Franciscus said:

@Leon Fiesta Eind vorig jaar, toen ik mijn MK8 bestelde, stond er geen 5 deurs met 125 pk in de prijslijst. Inmiddels is de 3 deurs van de prijslijst gehaald en heb je nu wel de keuze voor 125 pk in combinatie met 5 portieren. Echter beide varianten zijn identiek tot 4000 rpm. Het maximum koppel van beide varianten is ook gelijk (170 Nm). Voor de 100 pk versie zakt het koppel net boven 4000 rpm in. De 125 pk variant houdt het koppel langer vast (tot >4500 rpm) om zo het hogere vermogen te halen. In de praktijk heb je dus alleen wat aan die 25 extra pk's als je de motor meer dan 4000 rpm laat draaien. Dus bij normaal rijgedrag merk je daar niks van, alleen bij inhalen en topspeed rijden.

Ik was in de veronderstelling dat die versie ook meer koppel had, maar dat kan ik mis hebben. Heb me ook niet heel ver in verdiept. Als ik nu de configurator van Ford aanslinger dan is de 125 pk-versie alleen maar beschikbaar voor de Vignale. En daar heb je niks aan als je een ST-line wil {bonkers}Ben mijn zoektocht overigens ook bij de occasions begonnen, daar kom je ze ook nauwelijks tegen (van de MK8 sowieso niet).

Ik heb ergens al eerder aangegeven, koop een 100pk versie en laat het tunen. Krijg je meer pk's en een fors hoger koppel (ongeveer 140pk en 240Nm, hangt af waar je het laat tunen) Ik heb er €580 voor betaald en tot nu toe na 55000km, ben ik er uiterst tevreden mee, geen moment spijt.

On 23-4-2019 at 21:31, FiKa said:

Ik heb ergens al eerder aangegeven, koop een 100pk versie en laat het tunen. Krijg je meer pk's en een fors hoger koppel (ongeveer 140pk en 240Nm, hangt af waar je het laat tunen) Ik heb er €580 voor betaald en tot nu toe na 55000km, ben ik er uiterst tevreden mee, geen moment spijt.

Ik kan dat zeker ook aanbevelen. Bij Mebu Ziptuning laten uitvoeren en 145 pk met 240Nm als resultaat. Ik heb er slechts 10.000km mee gereden maar nog geen moment spijt van gehad. Trekkracht als een malle en loopt als de bliksem hard. Niet dat dat erg belangrijk is maar in Duitsland al een paar keer de naald voorbij de 220 gehad.

On 26-4-2019 at 20:13, pwaltman said:

Ik kan dat zeker ook aanbevelen. Bij Mebu Ziptuning laten uitvoeren en 145 pk met 240Nm als resultaat. Ik heb er slechts 10.000km mee gereden maar nog geen moment spijt van gehad. Trekkracht als een malle en loopt als de bliksem hard. Niet dat dat erg belangrijk is maar in Duitsland al een paar keer de naald voorbij de 220 gehad.

Ik heb 'm vorige week ook laten tunen bij mebu, maar echt wat een verschil. Ik rijd menig "stoere" golfjes weg :) 

En als je een 100 pk wilt laten tunen naar 125 pk ? Kan dat ook. Dan krijg je wel meer vermogen maar ga je niet over de marge heen.Maar ik zie die optie niet bij tuningbedrijven.

On 10-6-2019 at 21:30, Aristonos said:

En als je een 100 pk wilt laten tunen naar 125 pk ? Kan dat ook. Dan krijg je wel meer vermogen maar ga je niet over de marge heen.Maar ik zie die optie niet bij tuningbedrijven.

In theorie wel mogelijk, maar in de praktijk betekend dat men de gehele software van de chip moet gaan herschrijven om tot die 125PK te komen, meestal gebruiken tuningbedrijven dezelfde waarden en komen dus ook meestal allemaal tot ongeveer hetzelfde resultaat. (hangt natuurlijk ook van je auto af). 

Je kunt niet zomaar instellen "zoveel pk" hangen allemaal factoren van af.
Maar waarom maak je, je zorgen over die marge? Ik heb nog nooit meegemaakt dat daadwerkelijk iemand je op een rollenbank zet om je te gaan meten. Moet je het wel heel erg bont maken wil je het zo ver laten komen. 

@Aristonos 
Tunen naar 125 pk wordt niet aangeboden, omdat Ford zelf al een motor heeft van 125pk. dan is het voor de tuningsbedrijven niet interessant om software te maken voor 125pk. 
Wat bedoel je met marge? De 1.0 motoren kunnen 180pk hebben en er wordt geracet met 200pk. Over deze marge hoef je eigen niet druk te maken. Je moet alleen je rechter voet in bedwang zien te houden😜

Ja duidelijk.Ik dacht om niet teveel PK,s toe te voegen om de aandrijflijn en koppeling niet teveel te belasten. Maar ik begrijp dat je ook gewoon met je voet rustig aan kan doen. Ik wil het omdat de auto iets meer kan gebruiken bij het inhalen. Het gaat wel goed hoor, .Maar je merkt dat er begrensd is. Bij 100 moet je echt terug naar de 4 om te accelereren. Zitten lange versnellingen op.

En welke bedrijf raden jullie mij aan dan ? Ik zie wel hier en daar positieve berichten over Unlimited.

On ‎12‎-‎6‎-‎2019 at 10:00, FiKa said:

@Aristonos 
Tunen naar 125 pk wordt niet aangeboden, omdat Ford zelf al een motor heeft van 125pk. dan is het voor de tuningsbedrijven niet interessant om software te maken voor 125pk. 
Wat bedoel je met marge? De 1.0 motoren kunnen 180pk hebben en er wordt geracet met 200pk. Over deze marge hoef je eigen niet druk te maken. Je moet alleen je rechter voet in bedwang zien te houden😜

Hebben die dan niks verder aangepast uit de fabriek ?  Andere bak of turbo ?  Dus precies dezelfde motor ?  En dan 100/125/140/180 PK ?

On 12-6-2019 at 10:00, FiKa said:

@Aristonos 

Deze hebben wel de B6 bak (zit in de Mk8 en sommige Focus') en niet de iB5 die in de Mk7/7.5 zit. Die trekt de hogere koppel wat beter. Schijnt te upgraden te zijn.

De 1.0 motoren kunnen prima met een andere afstelling van de turbo of het vervangen daar van richting de 170-180pk, maar of dat goed is voor de rest van de standaard componenten en de levensduur van de motor (een beetje racemotor gaat max 5000km mee voor revisie en dat is al ruim genomen) ...