Jump to content
Fiestaclub.nl
Frishe1992

1.0 ecoboost Unlimited Tuning

Recommended Posts

Vorig jaar (november 2015) heb ik een witte Ford Fiesta Mk 7.5 "Hot hatch edition" gekocht en uiteraard erg blij met deze mooie auto!

Het begon helaas met een domper toen deze 2 maanden later 'snachts voor mijn huis werd gestolen, je staat erg raar te kijken als je Fiesta'tje waar je zo hard voor gewerkt hebt ineens verdwenen is de volgende ochtend.

Gelukkig werd hij 2 dagen later weer terug gevonden met wat hulp van social media en een stel oplettende jongens welke hem herkende! Na het repareren van de schade (wat ongeveer 6 weken duurde) was het dan eindelijk tijd om me weer te verdiepen in de leuke dingen van deze auto.

De 1.0 ecoboost is een geniaal motortje met een heerlijk koppelbereik. 

Ik heb zelf de 100pk versie en ondanks dat er langzamere auto's zijn merkte ik toch dat de motor behoorlijk begrensd was.

Om wat meer vermogen te krijgen kwam ik al snel uit op Chiptuning.

Nu laat de ecoboost motoren toevallig uitstekend geschikt zijn om te chippen!

De zoektocht naar een goede tuner begon en via vele forums (onder andere fiestaclub) ben ik een stuk wijzer geworden over tunen.

Ik heb bij diverse bedrijven offertes laten maken en mijn uiteindelijke keuze is gevallen op Unlimited Tuning in Amersfoort.

Mede doordat meerdere mensen op dit forum goede ervaringen hebben met dit bedrijf, maar ook door het uitstekende en eerlijke mailcontact van Jeroen.

Afgelopen zaterdag 05-03-2016 was het dan zover.

Na een reis van ongeveer 2 uur was ik rond 10.00 uur bij Unlimited gearriveerd. 

De ingang was even zoeken maar als je goed op de bordjes kijkt kun je het wel vinden.

Eenmaal binnen werd ons koffie aangeboden en zag ik dat er toevallig nog een witte Fiesta in de werkplaats stond, deze was al uitgelezen en had geen Dyno-run erbij. 

Het was tijd om mijn Fiesta op de testbank te zetten en na de eerste run kwam ik uit op een vermogen van 98,5 pk en een koppel van 172,6 Nm, behoorlijk hoog volgens Jeffrey voor de standaard 100 pk versie. Ford komt hun beloftes dus goed na!

IMG_0716.jpg

De orginele software werd uitgelezen door Jeffrey en vervolgens doorgestuurd naar Jeroen (welke op dat moment thuis aan het werk was).

Na ongeveer een uur werd de aangepaste software terug gestuurd en ingeladen in de auto. 

Het was tijd voor de tweede Dyno-run en het resultaat mocht er wezen! Maar liefst 140,8 pk en 248,7 Nm koppel.

Een vermogenswinst van +42,3 Pk en +76,1 Nm.

Hieronder zie je de vermogens kromme van mijn auto (zie kenteken)

IMG_0719.jpg

Na de Dyno-run mocht ik een testritje gaan maken en ik moet zeggen dat ik mijn auto niet meer herkende! Wat een verschil zeg!

De auto loopt veel rustiger en optrekken gaat stukken rapper en vloeiender.

De topsnelheid zou van 180 km/h naar 220 km/h zijn gegaan, maar ik heb dit niet uitgetest.

Wel kan ik zeggen dan ik op de snelweg binnen een mum van tijd van 110 naar 140 ga in de 5e versnelling.

Na de testrit ben ik terug naar binnen gelopen en verteld dat ik tevreden was en betaald.

Vervolgens de lange rit van 2 uur terug alleen nog maar met een smile op mijn gezicht gereden.

Ik ben erg tevreden met de service van Unlimited Tuning en ik kan op dit moment niet meer dan iedereen aanraden zijn auto te laten chippen, je krijgt en een hoop plezier voor terug!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer mooie cijfers! Ik heb zelf de 125pk. Wat me tegenhoud om de Fiesta te laten chippen is dat ik twijfel over de levensduur van o.a. je aandrijflijn met deze cijfers. Je komt aanzienlijk boven de specs van de red/black edition uit. De red/black edition heeft t.o.v. de 100/125pk Fiesta echter wel een aangepaste koppakking en een begrensd koppel van 210nm. Dit zullen ze niet voor niets gedaan hebben bij Ford. Vooral het koppel van 248Nm zou mij enigzins zorgen baren op termijn. Het max. koppel komt ook al beschikbaar tussen 2000 en 3000 toeren, een gebied waar je regelmatig in rijdt. Op zich leuk dat het kan natuurlijk, maar dit moet zich haast wel uiten in vroegtijdige slijtage.

Desalnietemin wens ik je vele gelukkige en probleemvrije km's to met deze dikke specs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Jesco said:

Wat me tegenhoud om de Fiesta te laten chippen is dat ik twijfel over de levensduur van o.a. je aandrijflijn met deze cijfers.

Het is altijd zo dat wanneer je je auto gaat tunen je de levensduur vermindert. Voorbeeld: Ik heb een auto met 100pk, ik laat hem tunen en er zit daarna 200pk in. Ik ga vervolgens wat vlotter rijden, want ik heb nu immers een vlottere auto. Je remmen, de motor, de banden e.d. slijten nu veel sneller dan voorheen, dit is natuurlijk weer afhankelijk van hoe de bestuurder rijdt. Je kan over het algemeen uitgaan van de regel dat hoe meer vermogen je uit de auto haalt hoe sneller dit zal slijten, dit zal natuurlijk lang niet in alle gevallen zo zijn (denk hierbij aan fabrieksaf 'geknepen' auto's).

Het belangrijkste bij tunen zijn de "ondersteunende" upgrades. Hier bedoel ik bijvoorbeeld betere remmen of betere banden mee. Deze zijn namelijk heel hard nodig als je meer vermogen uit je auto gaat halen. Nu zie ik zelf bij 140pk en 250nm niet zo heel veel problemen ontstaan, het is geen schikbarende upgrade en die begrensde koppel is eerder bedoeld om in bepaalde Europese landen in een gunstiger belasting tarief te vallen, dat is ook waarom bijvoorbeeld de Fiesta ST 'maar' 182 pk heeft. En tja, de koppakking kan eerder de geest geven dan voordat er vermogenswinst bij kwam.

Ik verwacht overigens dat dit verwaarloosbaar is, om een voorbeeld te geven. Het zou slecht voor je koppeling zijn om deze te gebruiken om je auto op de helling te houden, alleen bij ons zijn er al meerdere auto's geweest die elke dag (letterlijk elke dag, want als ik de snelweg op wil dan moet ik eerst een helling op waarbij je 9 van de 10 keer een rood licht hebt) met de koppeling op de helling gehouden werden en elk jaar met de vouwwagen naar zuid-Frankrijk gingen. Hier zit een auto bij die met minstens 160.000km werd ingeruild en nog steeds op de originele koppeling (en de auto was nieuw gekocht destijds)

 

OT: leuke vermogenswinst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nette waarden! Is dat met 95 octaan?

Ik heb 24 maart een afspraak gemaakt om te laten chiptunen, rij hiervoor naar een specialist in België die een custom map schrijft op basis van de extra onderdelen die er nu op zitten. Zal wel laten weten wat de resultaten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Vidres said:

En tja, de koppakking kan eerder de geest geven dan voordat er vermogenswinst bij kwam.

Zou het de moeite waard zijn om de koppakking te vervangen bij de 100/125 pk Fiesta's, met een exemplaar van een red/black edition?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, het is vrij prijzig om die te vervangen terwijl dat niet nodig is. Ik zou zelf wachten totdat hij minder wordt en hem dan vervangen. Iets wat niet stuk is zou ik niet vervangen

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, crz said:

Nette waarden! Is dat met 95 octaan?

Ik heb 24 maart een afspraak gemaakt om te laten chiptunen, rij hiervoor naar een specialist in België die een custom map schrijft op basis van de extra onderdelen die er nu op zitten. Zal wel laten weten wat de resultaten zijn.

Yes, is met 95 octaan benzine.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Jesco said:

Zou het de moeite waard zijn om de koppakking te vervangen bij de 100/125 pk Fiesta's, met een exemplaar van een red/black edition?

Heb zelf nergens gelezen dat er een ander type koppakking opzit,denk dat het allemaal wel los zal lopen.

Zoveel turbodruk extra zullen ze niet op het blokje zetten met tunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt me bekent voor dit verhaal is zeker de moeite waard die Tuning stap nu nog steeds met een glimlach in de auto.

Rij er nu een jaar probleemloos mee rond wat belangrijk is even goed warmdraaien en de eerste 10 min niet boven de 3000 toeren gaan

daarna is alles warm en kan je met beleid los gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de Autorai vorig jaar is door een vertegenwoordiger van Ford gezegd, dat alleen de 140pk motor een dunnere koppakking heeft t.o.v de 100- en 125pk motoren, die overigens dezelfde koppakkingen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf ook de 100PK variant nog. Wacht nog een tijdje met tunen totdat ik wat meer reviews heb gelezen. Zoals eerder geopperd lijkt het mij inderdaad niet ten goede komen voor de auto.

Desalniettemin hoop ik dat jij veel leuke KM's maakt met deze auto! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben zelf ook in het bezit van een 100PK variant, na 6 jaar in een Fiesta 1.6120 pk gereden te hebben. Ik merk vooral dat je door de lage toeren eerder moet terugschakelen als je op de snelweg even snelheid moet maken om in te halen. Zeker als je wat zwaarder beladen (meer mensen) bent. Daar was de 1.6 120PK toch vlotter.

Ik wacht ook nog even met tunen, maar wat ik tot nu toe lees klinkt goed

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10 maart 2016 at 09:30, FiKa said:

Op de Autorai vorig jaar is door een vertegenwoordiger van Ford gezegd, dat alleen de 140pk motor een dunnere koppakking heeft t.o.v de 100- en 125pk motoren, die overigens dezelfde koppakkingen hebben.

Om een hogere compressie in je verbrandingskamer te krijgen natuurlijk. Als je de koppakking dunner maakt is er minder plaats tussen het blok en de cilinderkop en dus ook tussen de bovenkant van je zuigers en de cilinderkop. Zo komen ze onder andere aan die 140pk. In mijn ogen zegt dit verder niet dat dit per definitie een betere koppakking is. Dat het een ándere is wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Devator zijn volgens mij reviews genoeg , even zoeken op de gangbare fora's kom je er genoeg tegen zowel Duitsland als de UK en NL

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11-3-2016 at 11:20, Frishe1992 said:

Om een hogere compressie in je verbrandingskamer te krijgen natuurlijk. Als je de koppakking dunner maakt is er minder plaats tussen het blok en de cilinderkop en dus ook tussen de bovenkant van je zuigers en de cilinderkop. Zo komen ze onder andere aan die 140pk. In mijn ogen zegt dit verder niet dat dit per definitie een betere koppakking is. Dat het een ándere is wel.

Ik heb altijd begrepen dat een hogere compressie op een turbo motor weinig zin heeft...

Dus het lijkt mij niet de juiste reden,zal wel eens gaan snuffelen op het web.

Maar vermoed dat het puur de software is die anders is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook over getwijfeld. Ik heb een 100PK 1.0 EcoBoost in de lease, en kan hem makkelijk laten chippen naar 149Pk. Lijkt me vet, maar de leaseboer vind het niet zo'n strak plan en ik ben echt bang dat ik de motor in de soep draai. Of kan dat niet zo snel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan alles in de soep draaien als je wilt, maar als je gaat tunen en je houdt ongeveer dezelfde rijstijl, dan is er niets aan de hand. De motoren kunnen tegewoordig heel veel hebben. Als Ford al met een 140pk variant op de markt komt, dan hebben die motoren nog over. Dus vanaf de 100pk variant te laten tunen naar bijna 150pk valt volgens mij binnen de marges. Jammer dat je bij de dealer je 100pk variant niet kan updaten tot 140pk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, FiKa said:

Je kan alles in de soep draaien als je wilt, maar als je gaat tunen en je houdt ongeveer dezelfde rijstijl, dan is er niets aan de hand. De motoren kunnen tegewoordig heel veel hebben. Als Ford al met een 140pk variant op de markt komt, dan hebben die motoren nog over. Dus vanaf de 100pk variant te laten tunen naar bijna 150pk valt volgens mij binnen de marges. Jammer dat je bij de dealer je 100pk variant niet kan updaten tot 140pk.

Dat doen ze bij mijn dealer wel....

De garantie vervalt dan wel overgens

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎7‎-‎3‎-‎2016 at 21:43, Jesco said:

Zeer mooie cijfers! Ik heb zelf de 125pk. Wat me tegenhoud om de Fiesta te laten chippen is dat ik twijfel over de levensduur van o.a. je aandrijflijn met deze cijfers. Je komt aanzienlijk boven de specs van de red/black edition uit. De red/black edition heeft t.o.v. de 100/125pk Fiesta echter wel een aangepaste koppakking en een begrensd koppel van 210nm. Dit zullen ze niet voor niets gedaan hebben bij Ford. Vooral het koppel van 248Nm zou mij enigzins zorgen baren op termijn. Het max. koppel komt ook al beschikbaar tussen 2000 en 3000 toeren, een gebied waar je regelmatig in rijdt. Op zich leuk dat het kan natuurlijk, maar dit moet zich haast wel uiten in vroegtijdige slijtage.

Desalnietemin wens ik je vele gelukkige en probleemvrije km's to met deze dikke specs.

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en is mijn Fiesta ingeruild voor een Mercedes-Benz. 

Omdat ik destijds opzoek was naar mensen die voor langere tijd met hun chiptuning hebben gereden maar dit nergens kon vinden, geef ik zelf maar even een duurtestje. Daar dit topic redelijk wat bekijks heeft gehad, leek me dit een prima plek.

Auto is gechipt bij 30.000 km en was toen 1,5 jaar oud (b.j. 11-2014). 

Inmiddels heeft de auto 70.000 km gereden en heeft dus >40.000 km met chiptuning gereden. De auto heeft mij nooit in de steek gelaten, geen vroegtijdige slijtage en nooit meer onderhoud gehad dan de standaard beurtjes. Ook heb ik nooit reparaties hoeven uit te voeren, waarmee ik eerlijk kan zeggen dat ik alleen maar plezier van de tuning ondervonden heb! Momenteel rijdt mijn vriendin met deze auto een ook zij ondervindt er alleen maar profijt van. 

Kortom, je hoeft je niet zo druk te maken over verhalen van turbolegeringen, dunnere koppakkingen, extra slijtage aan koppelingsplaten enz. Er zal vast wel een kern van waarheid inzitten maar met een normale rijstijl zal de extra slijtage echt niet meer dan enkele procenten zijn (dit zijn mijn ervaringen). 

Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan 😁

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je feedback. Zal zeker nuttig zijn voor leden die twijfels hebben over tunen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

40.000 km gereden met chiptuning is een goed begin.

Persoonlijk (maar is voor iedereen anders) ben ik nog niet overtuigd van een probleemloze auto op de langere termijn. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, maar ik zou graag ongeveer 200.000 km rijden met mijn MK8. Omdat ik ca. 35.000 km per jaar rijd, haal ik dat al na 6 jaar.

Mijn vorige Fiesta (MK6.5 1.4 16V benzine 80pk) heb ik gereden van 100.000 naar 260.000 km en weinig problemen gehad. Wel verbruikte de motor olie en dat werd steeds meer tot op het laatst 1 liter per ca. 7000 km en waren de synchro's van de versnellingsbak aan het verslijten.

Met die ervaring in mijn achterhoofd verwacht ik (maar is persoonlijk) dat o.a. de versnellingsbak niet berekend is op dat extra koppel. De versnellingsbak van de MK8 1.0 EcoBoost 100/125 pk kan volgens Ford maximaal 215 Nm aan. Als er mensen zijn die een lange(re) periode met motortuning gereden hebben, hoor ik dat graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Franciscus said:

40.000 km gereden met chiptuning is een goed begin.

Persoonlijk (maar is voor iedereen anders) ben ik nog niet overtuigd van een probleemloze auto op de langere termijn. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, maar ik zou graag ongeveer 200.000 km rijden met mijn MK8. Omdat ik ca. 35.000 km per jaar rijd, haal ik dat al na 6 jaar.

Mijn vorige Fiesta (MK6.5 1.4 16V benzine 80pk) heb ik gereden van 100.000 naar 260.000 km en weinig problemen gehad. Wel verbruikte de motor olie en dat werd steeds meer tot op het laatst 1 liter per ca. 7000 km en waren de synchro's van de versnellingsbak aan het verslijten.

Met die ervaring in mijn achterhoofd verwacht ik (maar is persoonlijk) dat o.a. de versnellingsbak niet berekend is op dat extra koppel. De versnellingsbak van de MK8 1.0 EcoBoost 100/125 pk kan volgens Ford maximaal 215 Nm aan. Als er mensen zijn die een lange(re) periode met motortuning gereden hebben, hoor ik dat graag.

Kan je je Fiesta dan misscchien niet beter verkopen als de prestaties wat tegenvallen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

×