Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
BartK

Verbruik 1.25l Mk7 5-deurs 82pk

Recommended Posts

Naar aanleiding van het naar mijn gevoel hoge verbruik van mijn Fiesta een paar weken/maanden na aankoop, ben ik het verbruik gaan bijhouden. Bij aankoop stond het gemiddelde verbruik in de boordcomputer op 8.1 liter/100km. Dit is natuurlijk waanzinnig hoog voor dit model.

Bij aankoop van mijn auto in Maart 2014 had ik zelf mijn rijbewijs nog niet. Begin Juli heb ik vervolgens mijn rijbewijs gehaald en in die tussentijd heeft mijn moeder de auto gebruikt. Na een langere tijd rijden in de auto nadat ik de auto eigen gemaakt heb, viel me toch op dat het verbruik goed hoog ligt. Ik rij over het algemeen geen lange stukken met de auto en dat is mij bekend geen goed te doen voor het verbruik maar toch lag het verbruik vele malen hoger als wat er bij het model aangeschreven wordt.

Ik tank gemiddeld een keer in de twee weken.

23wjw5x.jpg

2rr6zrt.jpg

- De piek van 8,6 was helaas in een periode dat ik het verschrikkelijk druk had en de auto iedere dag meerdere keren moest gebruiken voor kleine stukken. Ook was ik hier nog niet zo alert bezig met zuinig rijden. Hierna echter wel.

- Bij de laatste 3/4 waardes is te zien dat de temperaturen buiten een heel stuk gestegen zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn er mensen die stukken zuiniger rijden met hun MK7? Laat het me hier even weten!

Ik zal dit topic regelmatig updaten!

Ik zat ook rond de 1 op 14, wat had jij gedacht dan?

Ik had zelf toch wel een gemiddelde van 1 op 15 verwacht, zeker als ik zie dat een goede vriend van me rijdt met hetzelfde blok. Hij rijdt iets verdere stukken maar heeft een gemiddelde van 6,7 liter op 100 km...

Verbruik is altijd een lastige kwestie. Heb je de 60 pk versie of de 82? Er zit tussen deze twee versies namelijk een verschil in eindoverbrenging.

8.2 lijkt me enorm hoog. Ik heb zelf een MK7 met 82pk gehad, daarmee haalde ik tussen de 6.5 en 7.0. Ik ben een gemiddelde rijder (niet extreem sportief) en reed 70% buiten de bebouwde kom en 30% binnen. Jou 7.1 lijkt me niet eens zo raar, maar ik weet natuurlijk niet wat jou rijstijl is. Z'n beetje alles heeft effect op jou benzine verbruik, het blijft dus lastig om te zeggen wat nou normaal is. denk bijvoorbeeld aan:

- Airco die altijd aanstaat

- Bandenspanning

- Merk/type banden

- Maat velgen, wil je zuinig rijden, vermijd meer dan 16inch

- is het onderhoud keurig volgens de normen

- Welke benzine je tankt

- Veel snelweg kilometers of niet. Een 82 pk motor is niet al te sterk, dus hij zal harder moeten werken om op de 130 te komen/blijven.

- Te snel schakelen kost ook brandstof

- Heeft de auto zijn updates gehad. Bij mijn vorige MK7 kreeg ik bij een onderhoudsbeurt een update van de software, de auto was daarna heel anders en soepeler gaan rijden.

- De Fiesta is uitgerust met een intelligent benzine systeem wat jou rijstijl aanleert. Ben je een sportieve rijder, past de auto zich daaraan aan. Misschien was de vorige eigenaar wel een gooi en smijt figuur, dan is het logisch dat het verbruik wat hoger ligt. Overigens moet dat na een jaar wel aangepast zijn.

En ga zo maar door.

Het blijft een lastig verhaal.

Lijkt me normaal. De mijne is 60pk, opgevoerd naar 85pk. Verbruik blijft rondom 15 op 1l (80% snelweg en 20% bebouwde kom). Bij korte stukjes binnen de bebouwde kom ik al gauw op 12 op 1l. Mijn rijstijl is normaal tot vrij rustig.

Verder lijkt me het verhaal van Harry vrij overtuigend.

Verbruik is altijd een lastige kwestie. Heb je de 60 pk versie of de 82? Er zit tussen deze twee versies namelijk een verschil in eindoverbrenging.

8.2 lijkt me enorm hoog. Ik heb zelf een MK7 met 82pk gehad, daarmee haalde ik tussen de 6.5 en 7.0. Ik ben een gemiddelde rijder (niet extreem sportief) en reed 70% buiten de bebouwde kom en 30% binnen. Jou 7.1 lijkt me niet eens zo raar, maar ik weet natuurlijk niet wat jou rijstijl is. Z'n beetje alles heeft effect op jou benzine verbruik, het blijft dus lastig om te zeggen wat nou normaal is. denk bijvoorbeeld aan:

.............

Hoi Harry,

Bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook de 82PK versie. Ik ben zelf zeker geen sportieve rijder. Ik heb veel lol aan het rijden en mijn verbruik zo laag mogelijk te houden haha.

- Ik heb de airco nog helemaal niet aan gehad deze zomer.

- Ik heb de hele climate control nooit aan staan en enkel bij het beslaan van de ramen zet ik de blazers eventjes aan.

- Ik schakel ongeveer omhoog bij 2100/2200 toeren met invoegen op de snelweg als uitzondering met 2500 toeren.

- Ik tank gewoon euro 95 in België

- Bandenspanning en velgmaat is allemaal in orde. Ik heb echter wel all weather banden? Er is dus iets minder oppervlakte aan de weg dan bij een zomerband.

- Onderhoud is volledig in orde, heeft 2000km geleden nog de kleine beurt gehad

- Ik rij nauwelijks op de snelweg, vooral op 80 wegen. Bovendien rij ik op de snelweg bijna nooit harder dan 120kmh.

De tip over de update is een goede, deze zal ik eens gaan navragen bij mijn nieuwe monteur want ik ben sinds deze maand over gegaan naar de ford dealer i.p.v. de garage waar ik de auto gekocht heb.

De vorige eigenaar is inderdaad wel een pittige rijder geweest lijkt me, zeker doordat de boordcomputer zo'n hoog gemiddeld verbruikswaarde had bij aankoop en ook zitten er op de voorbumper erg veel steenslag plekjes. Bij zoveel plekjes denk ik al gelijk aan een sportieve/agressieve rijder.

Oeps foutje :x Hoe verwijder ik deze post? Hahaha

...ik hoor het al, allemaal les gehad in het "nieuwe" rijden???

gelijk de kliko in met dat soort praktijken, ga eerst eens kijken naar wat voor soort blok

je hebt, laag toeren of hoog toeren, en pas daar dan je rijdstijl op aan.

Eigenlijks weet ik nu al dat nagenoeg elke ongeblaze benzine motor van Ford een hoog toeren

motor is, de standaard 1.25 heeft zijn max koppel bij 4200 tpm, en de meeste pk's bij 5800 tpm,

die van jouw is gechipt naar 82pk, en zal alles net iets eerder hebben, maar het blijft hoog toeren...

Zodra je bij een te laag toerental vermogen gaat vragen, is dat sowieso slecht voor je blok,

slecht voor de vervuiling in je blok, en slecht voor je verbruik....

Benut het blok zo optimaal mogelijk om het meeste rendement eruit te halen, dus automatisch

het minste verbruik.

Het kan vreemd over komen dat ik dit zo roep, maar uit de praktijk kan ik je melden dat er degelijk

een verschil direct te merken is.

Mijn vrouw rijd zeer veel in de Fiesta, en komt zeer vaak uit op een verbruik op de BC van 7.6/8.1

l/100 km = 1: 13, nu rijd ik er de laatste tijd meer mee, en ineens staat de BC op 6.1 l/100km

en dat is bij mij toch echt 1:16

Wat is dan het verschil? mijn vrouw trekt vrij sportief op tot de 3000 tpm en schakelt dan over,

ik trek rustig door naar de 3500 tpm en laat de motor zijn werk doen, zodra ik op snelheid ben

maar dan bv 75km/h in zijn 3e rijd, dan sla ik de 4 over en zit dan gelijk in zijn 5e naar 80km/h

Probeer het maar eens een paar 100 km uit en let dan op je BC....dan zou je die lager moeten staan

Ik heb de gechipte versie van de 60 pk. Vergelijkbaar maar met een andere eindoverbrenging dus.

Qua verbruik kom ik iets verder dan 16 kilometer op 1 liter (zie de waarde onder mijn post, daar kan je op klikken voor een tabel) over de gehele leeftijd van de auto (zo'n 73.000 km).

Mijn rijstijl is ook rustig, meestal. Standaard schakel ik ergens tussen de 2500 en 3000 toeren. Lager eigenlijk nooit, hoger soms wel...

...ik hoor het al, allemaal les gehad in het "nieuwe" rijden???

gelijk de kliko in met dat soort praktijken, ga eerst eens kijken naar wat voor soort blok

je hebt, laag toeren of hoog toeren, en pas daar dan je rijdstijl op aan.

Eigenlijks weet ik nu al dat nagenoeg elke ongeblaze benzine motor van Ford een hoog toeren

motor is, de standaard 1.25 heeft zijn max koppel bij 4200 tpm, en de meeste pk's bij 5800 tpm,

die van jouw is gechipt naar 82pk, en zal alles net iets eerder hebben, maar het blijft hoog toeren...

Zodra je bij een te laag toerental vermogen gaat vragen, is dat sowieso slecht voor je blok,

slecht voor de vervuiling in je blok, en slecht voor je verbruik....

Benut het blok zo optimaal mogelijk om het meeste rendement eruit te halen, dus automatisch

het minste verbruik.

Het kan vreemd over komen dat ik dit zo roep, maar uit de praktijk kan ik je melden dat er degelijk

een verschil direct te merken is.

Mijn vrouw rijd zeer veel in de Fiesta, en komt zeer vaak uit op een verbruik op de BC van 7.6/8.1

l/100 km = 1: 13, nu rijd ik er de laatste tijd meer mee, en ineens staat de BC op 6.1 l/100km

en dat is bij mij toch echt 1:16

Wat is dan het verschil? mijn vrouw trekt vrij sportief op tot de 3000 tpm en schakelt dan over,

ik trek rustig door naar de 3500 tpm en laat de motor zijn werk doen, zodra ik op snelheid ben

maar dan bv 75km/h in zijn 3e rijd, dan sla ik de 4 over en zit dan gelijk in zijn 5e naar 80km/h

Probeer het maar eens een paar 100 km uit en let dan op je BC....dan zou je die lager moeten staan

Ik vind je zeer overtuigend klinken en er zit zeker een logica in maar kun je mij dit verder aantonen (onderbouwen met een link)? Heb toen ik de auto net kocht zeker vaker sportief gereden en ook hoog de toeren in zonder als een gek gas te geven maar hieruit is gebleken dat de auto zich veel onzuiniger gedraagt. Zoals je ziet in mijn grafiek is het pas sinds ik rustig rijd en optijd schakel dat mijn verbruik drastisch omlaag gegaan is.

Nee, helaas geen link hierover, is puur uit de praktijk sinds ik auto rijd,

juist met de diesel rijd ik soms een paar weken erg rustig, en probeer

dan de turbo niet te gebruiken, en haal dan 1:15 bij stadsgebruik en zeer

veel korte stukken, terwijl bij normaal gebruik de 1:11 eerder komt.

Benzine is altijd lastig om de juiste combo te vinden waarbij die het

zuinigst rijd, het nieuwe rijden is ook eigenlijks meer voor alle motoren

met een turbo.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit, dan merk je wat het beste

bij jouw en jouw auto past....

Met m'n oude 1.6 benzine haalde ik dat met gemak met vrij stevig doorrijden. Kunst is, niet te vroeg opschakelen, zeker niet bij 2200. Wellicht als ie net gestart is maar daarna trok ik het spul toch wel richting de 3500-4000 toeren door.

Turbo benzine leent zich ook niet voor het nieuwe rijden hoor. Gewoon op je gevoel afgaan, als hij lekker loopt is het verbruik ook ok.

Ik heb vandaag na het tanken (heb 561 km gereden met 37 liter, update van de grafiek komt ergens deze week) eens een stuk op deze manier gereden. Rustig optrekken maar gewoon later schakelen. Ik heb dit voor 100km, veel 80 wegen en bebouwde kom, vol gehouden hierna ben ik gaan schakelen bij 2500 toeren.

Ik had zelf het idee dat bij het hoger klimmen in de toeren de auto zich veel onzuiniger gedroeg. Het bereik ging hiermee ook drastisch omlaag. Met het rijgedrag wat ik normaal heb, telde het bereik juist omhoog (motor was toen wel goed warm maar dat was hij vast ook al na 20km bij de andere methode)

Ik rij doordeweeks zo'n 20-120km per dag met mijn eigen auto en 100-400km (uitzonderingen tot wel 600km) met de dieselbus van het werk. In het weekend maak ik ook heel wat kilometers, zeker als het mooi weer is en ik vrij ben hehehe. Heb dan wel pas een jaar mijn rijbewijs maar ik heb al heel wat kilometers gemaakt {dance}

Hoi Bart,

Zie dat de liter prijzen in je overzicht vrij laag zijn. Waar tank je ?

Hoi Bart,

Zie dat de liter prijzen in je overzicht vrij laag zijn. Waar tank je ?

- Ik tank gewoon euro 95 in België

Hoi Bart,

Ik vroeg me ook al een tijdje af waarom het leek of mijn verbruik zo hoog ligt bij een Fiesta 1.25 (Ik heb de 60pk uitvoering) Ik reed ong. 400-450km per 3/4 tank (1 op 14). Bij 3 kwart vind ik het namelijk nogal erg snel gaan dat de tank leeg raakt. Zeker omdat ik bijna altijd alleen in de stad reed.

Het schakelen deed ik in het begin tussen de 2200 en 2500 toeren maar ik vond dat de auto dan niet vooruit te branden was dus ben richting de 2800 tot 3000 toeren gaan rijden. Dat maakte niet veel verschil qua verbruik maar ook niet qua optrekken/inhalen helaas.

De laatste maand heb ik 3x 98 getankt en afgelopen zaterdag heb ik de auto laten chippen ivm wat problemen die de auto had met de Elektronische gasklep. Nu rijd ik ongeveer 500 tot 550 km op 3/4 tank en de auto heeft 92pk. Volgens mij ligt er een 40 of 45 liter tank in de auto als ik me niet vergis?

Dat zou betekenen dat de auto nu tussen de 1 op 16 en 1 op 18 rijd. Op zich is dat niet heel slecht. Ook heb ik me door verschillende mensen heb laten vertellen dat het een hoge toeren auto is. Ik schakel nu zelfs pas bij de 3000-3500 toeren en de auto loopt daar prima op terwijl het verbruik is hetzelfde gebleven, al moet ik wel zeggen dat ik iets meer snelweg rijd tegenwoordig.

Ik ga wel bij de volgende tankbeurt weer terug naar 95. Ben benieuwd of dat echt verschil zal maken. Ook zal het luchtfilter nog vervangen gaan worden door een K&N inleg filter, wellicht dat dat ook nog wat verschil zal maken.

Dit zou voor mijn auto het verbruik moeten zijn volgens de fabrieksopgave:

Brandstofverbruik stad 7.3 l/100km (1 op 13,70)

Brandstofverbruik buiten stad 4.3 l/100km (1 op 23,26)

Brandstofverbruik gecombineerd 5.4 l/100km (1 op 18,52)

Op zich best nette cijfers. Ford is nu eenmaal geen zuinigheid monster.

Ze hebben mij altijd verteld dat als de auto gechipt is met 98 dan moet je ook 98 blijven rijden omdat de software op die brandstof is aangepast.

Ze hebben mij altijd verteld dat als de auto gechipt is met 98 dan moet je ook 98 blijven rijden omdat de software op die brandstof is aangepast.

Dat dacht ik inderdaad ook. Maar in de 60pk versie zit die (even de naam kwijt) regelaar niet in. Die ziet zelf dus niet of er nou 95 of 98 in zit. Bij de Duurdere varianten met meer opties e.d. zit dat wel in.

Ik had het ook even nagevraagd bij de Chipper maar die zei dat het zoizo onzin was om op 98 te rijden met die fiesta's maar ook dat het niet uitmaakte als je zou wisselen van brandstof.

Voor de zekerheid zal ik het nog wel eens even navragen en ander tank ik gewoon maar een paar liters om te kijken wat hij doet.

Sign in to follow this