Jump to content
Fiestaclub.nl
Clank

Bobine Vervangen Mk4/5 1.25l 16v

Recommended Posts

Een paar weken geleden moest ik 's avonds eens een keer een lang stuk rijden, en blijkbaar had het autootje er minder zin in. Ik ging nog even snel langs huis om de was op te hangen, en hij hield soms al een beetje in tussen de 2500 en 3500 toeren. Ik dacht nog: dat kan wel komen, hij krijgt weinig beweging de laatste tijd.

Echter was een kilometer verder de pret op. Auto begon te schudden bij gas geven en vermogen kwam er ook niet veel meer uit het blokje.

Ondertussen ken ik de kwaaltjes van de zetec blokken wel een klein beetje en ik dacht: ik waag het er op. 's Avonds thuis gebleven en 's ochtend naar de sloop om een andere bobine te halen. Hierbij de handleiding voor dit zéér eenvoudig klusje.

STAP1: Ontkoppel de accu. Je gaat met elektronica aan de slag. Om te zorgen dat je auto niet van slag raakt: haal de accu los. Zorg wel dat je de radiocode ergens hebt, anders rij je even zonder radio rond.

STAP2: Markeer alle bougiekabels. Er staan nummers nét naast de aansluitingen op de bobine. Ik had zelf even geen post its bij de hand, en de auto stond buiten, dus ik heb het met kabelbinders gemarkeerd: 1 kabelbinder is nummer 1, 2 kabelbinders is nummer 2.. enzovoort.

IMG_0529_zpsa12809e2.jpg

STAP3: Haal de kabel los die naar de bobine gaat. Het metalen fliepeltje indrukken en dan kun je hem loshalen. Ik had dit verknalt: ik heb het metalen fliepeltje er helemaal af gehaald. Kan ook, maar hoeft niet. Indrukken en dan komt ie los.

IMG_0531_zps4ff8f6c9.jpg

STAP4: Vanuit de bovenkant zie je nu 4 torx schroefjes zitten. Je raad het al: die moeten los. Dan komt je bobine los en kun je de nieuwe wisselen.

IMG_0530_zpsb35a63d5.jpg

STAP5: Eigenlijk kun je nu weer alles gaan monteren. Zorg dat je de nieuwe bobine weer op dezelfde manier plaatst, de kabels op dezelfde manier er weer op gaan en dat de torx schroefjes vast zitten.

STAP6: Controleer stap 5. Het is altijd goed om te controleren wat je zojuist hebt gedaan.

STAP7: Start de auto en geniet van het geluid van een goed lopende 4 cilinder.

Mocht het zijn dat je auto nog steeds klinkt als een oude diesel en bij gas geven enorm trilt, dan ligt het waarschijnlijk aan de bougies, bougiekabels of jezelf. Echter is mij opgevallen dat dit 9 van de 10 keer het probleem is bij dit type motor. Ook bij de 1.4 en 1.6 uit de Focus.

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's, mijn goede camera stond in de oplader en ik wou graag weer rijden.

Om maar eens een dinosaurusei op te graven.......

Is er iemand die bovenstaande foto's wellicht nog beschikbaar heeft? 

Dit hebben we grotendeels te danken aan onze vrienden van FotoEmmer. Die hebben namelijk besloten om TPL alleen mogelijk te maken als je op jaarbasis 399,= Amerikaanse roepies voor ze dokt. Verder is nog de vraag of Cas, we hebben al lang niets meer van hem vernomen, de foto's nog op de fotosite heeft staan. 

Had dat vermoeden al, vandaar mijn vraag of iemand anders ze wellicht nog ergens in een stoffig hoekje heeft staan :wink: