Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Markoow

Bandenspanning Mk5 Sport

Recommended Posts

Eigenlijk al meerdere site's/schema's afgelopen voor de bandenspanning voor mijn MK5 Sport te vinden..

Heb nu 3 verschillende combinaties gevonden..

Momenteel heb ik 2.4 voor en 2.9 achter inzitten..

Weet iemand een correcte of gebruikelijke bandenspanning hiervoor? (heb de orginele velgjes/bandenmaat er nog onder zitten)

Mvg,

Marko

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga meestal .3 bar boven de volbeladen spanning uit het boekje zitten

mn capri zit op 2.6 voor en 3.2 achter

mn mazda moest zelfs volgens het boekje al 3,1 voor en 3,2 achter :P

ligt een beetje aan je rijstijl

als je een persoon bent die flink door de bocht wil vliegen zou ik ze wat harder oppompen als 2 bar

dan cuppen ze wat minder

buiten dit is bij wat hardere band het verbruik en de slijtage wat minder (als je hem niet TE hard oppompt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe altijd in mijn mk5 sport rondom 2,5 bar

me maatje deed dat altijd al toen hij bij reedijk banden service werkte

deden ze eigenlijk bij alle normale banden

maar je moet zelf beetje kijken wat je ook lekker vind rijden maar 2.9 achter vind ik redelijk hard hoor

dan vind ik de achterkant te veel gaan stuiteren

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eigenlijk al meerdere site's/schema's afgelopen voor de bandenspanning voor mijn MK5 Sport te vinden..

Heb nu 3 verschillende combinaties gevonden..

Momenteel heb ik 2.4 voor en 2.9 achter inzitten..

Weet iemand een correcte of gebruikelijke bandenspanning hiervoor? (heb de orginele velgjes/bandenmaat er nog onder zitten)

Mvg,

Marko

Als het goed is staat of in je deursponning de juiste bandenspanning of aan de binnenkant van je tankklepje hier wordt aangegeven bij verschillende bandenmaten en verschillende be ladingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als het goed is staat of in je deursponning de juiste bandenspanning of aan de binnenkant van je tankklepje hier wordt aangegeven bij verschillende bandenmaten en verschillende be ladingen.

Is bij de meeste mk5 ver te zoeken...

Ikzelf houdt ommenabij de 2.4 & 2.6 aan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig, zoveel mensen, zoveel ideen...

Bij de betere fabrikanten/merken van banden, staan op hun site welke bandenspanning je moet

hanteren, want de bandenspanning die ergens in je auto geplakt staat, geld voor de banden

die er in de fabriek erop zijn gezet.

En elke type band heeft een andere hardheid van loopvlak en wang, dus even zoeken op de

site van jouw merk banden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een boekje met alle juiste bandenspanningen van alle fordjes.

Gezien wij meer als 90 jaar dealer zijn geweest en nu specialist hebben wij die info

Zoveel mensen, zoveel ideeen.

Ford heeft nooit zulke hoge bandenspanningen zoals 2.9 etc. Hooguit een enkeling onder zware belading

Soieso niet de fiesta mk5.

Te hoge bandenspaning is meerb slijtage in het midden van het loopvlak, uiteraard gaat het comfort en veilheid achteruit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb een boekje met alle juiste bandenspanningen van alle fordjes.

Gezien wij meer als 90 jaar dealer zijn geweest en nu specialist hebben wij die info

Zoveel mensen, zoveel ideeen.

Ford heeft nooit zulke hoge bandenspanningen zoals 2.9 etc. Hooguit een enkeling onder zware belading

Soieso niet de fiesta mk5.

Te hoge bandenspaning is meerb slijtage in het midden van het loopvlak, uiteraard gaat het comfort en veilheid achteruit

ik ga geen specialist tegenspreken maar als ik de banddruk volgens het boekje aanhou (1.5 voor en 1.8 achter) dan rijd het echt als een dwijl als ik op zo ongeveer het dubbele rij is het beter maar nog nie echt wauw

alleen de capri goeroe's stellen dat het beter is met 2.6 voor en 3.2 achter

ik volg alleen op :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al eerder aangaf, je hebt een standaard aangegeven bandenspanning in je auto staan,

deze is gebaseerd op de standaard velgen met standaard banden.

Zodra je nieuwe banden eronder zet, dan is het dus mogelijk dat je moet afwijken

van de opgegeven waardes.

Als voorbeeld:

Fiesta 1.4i 2009 met 195x45-R16

Michelin: 2.4 bar voor / 1.8 bar achter

Vredestein: 2.6 bar voor / 3.2 bar achter

Continental: 2.2 bar voor / 2.6 bar achter

Dit terwijl Ford zelf aangeeft: 2.1 bar voor / 1.8 bar achter

Dus het ligt volledig aan de eigenschappen van de banden die je eronder zet,

Snel gezegd kan je nu al zien dat de Continental band veel stuggere wangstructuur

heeft als bv de Michelin.

Uit ervaring weet ik dat als je een te lage spanning doet in een band met zeer

zachte wangen, dan dwijl je echt door de bochten heen, en slijten de buitenzijde

van het loopvlak gaat echt snel.

Zodra je bij je banden de juiste spanning bij de juiste belading hebt, zal je merken

dat je band de optimale grip heeft, en een gelijkmatige slijtage vertoont.

Dus echt afstellen op jouw merk banden en gewicht situatie .... hoe lief Ford het ook

in de auto/boeken/tabellen zet :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat michelin veel zachter zijn in de wang dan overige merken die worden genoemd

3.2 bar is gewoon absurd hoog voor normale belasting.

Je stuiterd over de weg + veel slijtage in het midden van het loopvlak.

Beetje harder is geen probleem, en uiteraard persoonlijk, maar kijk ook naar de eigenschappen van een band

Wil je een stugge rij eigenschappen? Neem dan een plattere band, ipv een hoge band te hard op te pompen.

Dat is mijn advies, wat men er mee doet is voor hun eigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is volgens mij ook een beetje zoeken wat de goede bandenspanning is, maar als je de indicatie van Ford en daar een klein beetje bij doet (0,1-0.3 bar) zit je vaak wel goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad leuk allemaal. bandenspanning is voor iedereen iets persoonlijks. het heeft allemaal te maken met de maten van je band, merk band, gewicht en grootte van je auto. een platte band (bijv. 215-35-18) heeft een hogere spanning nodig dan een dikkere band. (bijv. 185-55-15) hoe zwaarder de auto hoe meer spanning en ga zo maar door.

voor de standaard 195-45-16 is 2.4 voor en 2.1 achter heel mooi. ik zou achter iets zachter doen dan voor maar niet met zo een groot verschil. anders krijg je echt het effect alsof je er een karretje achter heb hangen met niks er in als je achter 1 bar hoger doen dan voor.

je kan het ook een beetje voelen. gewoon wat verschillende proberen. als je dan een stuk gereden heb leg je je hand op 1 van je voorste banden. is het middelste gedeelte warmer dan de wang is je druk te hoog. zijn de wangen warmer dan het midden is je druk te laag. probeer wat uit dan kom je er gauw genoeg achter ;)

ooh en nog 1 ding. altijd je banden oppompen als je banden koud zijn. mochten je banden echt goed warm zijn na een stuk rijden dan moet je 0.3 bar hoger doen dan wat je er in wil stoppen. de druk word namelijk hoger naarmate de warmte toeneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TimothyST

 

Inderdaad als je gereden hebt 0.3 bar meer. Ik was laatst bij Texaco waar dat vermeld stond op de bandenpomp. Nog nooit ergens gezien. Maar heel goed. 

Ik rijd met een mk5 sport met 2.4 rondom. (Micheline pilot 3)

Gelijkmatige slijtage en goede grip.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

×