Jump to content
Fiestaclub.nl
Jmade70

Temperatuur Meter Fiesta St Mk6

Recommended Posts

Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de temperatuur meter al vrij snel in het "normaal" gedeelte staat bij het rijden.

Ik denk dat mijn meter nog binnen de 5 minuten 2 blokjes stijgt en dan zo blijft staan.

Is dit normaal of is mijn thermostaat aan zn eind ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je ook dat de meter binnen 5 minuten op normaal staat? Dat is wel erg snel. Doet ie dat ook bij stationair warm laten lopen? Zou betekenen dat de kop wel zeer snel heet zou worden, zorgelijk wat zou kunnen betekenen dat de thermostaat dicht blijft staan. Maar zo snel? De thermostaat kun je mogelijk eerst even testen in een pan met kokend water.

Zo niet dan zou ik zeggen dat de koelwater sensor defect is. Dit is een NTC weerstand die in serie staat met het dashboardmetertje. Stijgt de temperatuur dan daalt de weerstand, er gaat meer stroom lopen en het metertje slaat verder uit.

Sensor voor de ST150: http://www.rexbo.de/hella/kuehlmitteltempe...34&at=14475

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedoel je ook dat de meter binnen 5 minuten op normaal staat? Dat is wel erg snel. Doet ie dat ook bij stationair warm laten lopen? Zou betekenen dat de kop wel zeer snel heet zou worden, zorgelijk wat zou kunnen betekenen dat de thermostaat dicht blijft staan. Maar zo snel? De thermostaat kun je mogelijk eerst even testen in een pan met kokend water.

Zo niet dan zou ik zeggen dat de koelwater sensor defect is. Dit is een NTC weerstand die in serie staat met het dashboardmetertje. Stijgt de temperatuur dan daalt de weerstand, er gaat meer stroom lopen en het metertje slaat verder uit.

Sensor voor de ST150: http://www.rexbo.de/hella/kuehlmitteltempe...34&at=14475

Dit bedoel ik inderdaad, binnen 5 minuten rijden staat ie al tussen het normaal niveau. Hij komt ook nooit hoger als dit, alleen als ik een goed stuk heb gereden dan komt er nog een klein blokje bovenop. Eerlijk gezegd geen idee of dit bij stationair ook zo is, kan me eigenlijk niet herinneren dat dit ooit anders is geweest.

Mn auto moet dinsdag zowiezo naar de garage want hij lekt ergens af en toe kvs, laat ik dit zowiezo ff mee nakijken denk ik.

Een scangauge ofzo zou in dit geval wel heel handig zijn geweest natuurlijk, kvs temp afmeten via de obd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, dus de motortemperatuur lijkt gelukkig normaal. Een klein beetje KVS lekken kan dan ook de echte veroorzaker niet zijn. Als je via OBD weet dat de KVS normaal is dan verdenk ik toch die sensor die vals aangeeft. Kan me herinneren dat ik ook bij een oudere Escort drie types uitgeprobeert heb ok het metertje op normal te krijgen.

Ben benieuwt wat het was, laat het even horen als je wilt.

Groeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oke, dus de motortemperatuur lijkt gelukkig normaal. Een klein beetje KVS lekken kan dan ook de echte veroorzaker niet zijn. Als je via OBD weet dat de KVS normaal is dan verdenk ik toch die sensor die vals aangeeft. Kan me herinneren dat ik ook bij een oudere Escort drie types uitgeprobeert heb ok het metertje op normal te krijgen.

Ben benieuwt wat het was, laat het even horen als je wilt.

Groeten.

Ik weet niet of de kvs normaal is via de obd, ik bedoelde dat het handig zou zijn als ik die via de obd had kunnen controleren. Ik heb geen scangauge helaas.

Ik laat hier zowiezo weten wat het was als ik dinsdag na laat kijken.

Ik wil graag weten van andere hoe lang het bij hun duurt voordat hun st mk6 zn temp meter een blokje stijgt en dan op het "normaal" niveau staat dus graag ervaringen van iedereen hier melden :) thanks !

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je eenmaal het kleine blokje hebt, blijft dit dan ook de rest van de rit staan of valt deze ook nog soms weg tijdens het rijden, vb op autostrade,...

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je eenmaal het kleine blokje hebt, blijft dit dan ook de rest van de rit staan of valt deze ook nog soms weg tijdens het rijden, vb op autostrade,...

Ik rij helaas niet zo veel snelweg dus zo vaak komt da niet voor maar kan me wel herinneren dat de keren dat ik snelweg rijd en het kleine blokje erbij komt hij op de snelweg dan ook wel weer weg gaat door de koeling vd rijwind.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik rij helaas niet zo veel snelweg dus zo vaak komt da niet voor maar kan me wel herinneren dat de keren dat ik snelweg rijd en het kleine blokje erbij komt hij op de snelweg dan ook wel weer weg gaat door de koeling vd rijwind.

als het blokje weg valt=>thermostaat defect

heb dit ook aan de hand gehad en 3 vrienden met een fiesta st ook

ook hadden we allemaal een hoger verbruik dan anders

na vervangen=>alles terug ok

was bij ons allemaal rond de 100000km

Share this post


Link to post
Share on other sites
als het blokje weg valt=>thermostaat defect

heb dit ook aan de hand gehad en 3 vrienden met een fiesta st ook

ook hadden we allemaal een hoger verbruik dan anders

na vervangen=>alles terug ok

was bij ons allemaal rond de 100000km

Ik heb nou bijna 90000km op de teller staan dus het zou dan goed wel eens kunnen ja..

Het is lastig dat ik niet precies weet wat er nou lekt, da hebben ze me niet specifiek verteld, ze hadden het alleen over een slakkenhuis wat een eurotje of 60 kosten.. Dan laat ik mn thermostaat ook maar gelijk nakijken komende week.

Altijd fijn als alles in een keer komt haha ! Vd week mn veren ook al laten vervangen :-|

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oke, dus de motortemperatuur lijkt gelukkig normaal. Een klein beetje KVS lekken kan dan ook de echte veroorzaker niet zijn. Als je via OBD weet dat de KVS normaal is dan verdenk ik toch die sensor die vals aangeeft. Kan me herinneren dat ik ook bij een oudere Escort drie types uitgeprobeert heb ok het metertje op normal te krijgen.

Ben benieuwt wat het was, laat het even horen als je wilt.

Groeten.

Auto vandaag opgehaald, hij lekte uit een huisje wat op de cillinder kop zit.

Terug naar huis gereden en het blokje dat ie normale temp bereikt kwam al vrij snel weer in beeld, nou kwam aan het eind vd rit het kleine blokje er ook bij. Dit kreeg ik normaal nooit..

Heb bij de garage gevraagd of het normaal is dat ie zo snel stijgt, nou vertelde de chef mij dat ie dit al eens eerder had gehad bij een focus. Hij heeft het toen helemaal uitgezocht en nou blijkt dat de computer je temp meter voor de gek houdt, geen idee waarom dat is maar hij zei dat het iig niks zorgwekkends was

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Leuk dat je even reageert met het resultaat.

Maar ter lering en vermaak, was het dit deel? : http://www.autopartoo.com/oem/ford/1450962.html Dit is een compleet thermostaathuis van kunststof. Die soort dingen worden ook bij Ford/Peugeot diesels gebruikt en sommigen gaan ook lekken las ik in een topic. Dat zou dan ook de lekkage verklaren en de te lage temperatuur van de motor blijkbaar. Je kachel was zeker ook niet warm te krijgen dan?

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen van die kunstoftechnologie tesamen met zeer sterk wisselende themperaturen in motoren.

In ieder geval opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

Leuk dat je even reageert met het resultaat.

Maar ter lering en vermaak, was het dit deel? : http://www.autopartoo.com/oem/ford/1450962.html Dit is een compleet thermostaathuis van kunststof. Die soort dingen worden ook bij Ford/Peugeot diesels gebruikt en sommigen gaan ook lekken las ik in een topic. Dat zou dan ook de lekkage verklaren en de te lage temperatuur van de motor blijkbaar. Je kachel was zeker ook niet warm te krijgen dan?

Ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen van die kunstoftechnologie tesamen met zeer sterk wisselende themperaturen in motoren.

In ieder geval opgelost.

Graag gedaan hoor, daar is forum voor he.. Dan kunnen andere mensen er ook nog wat mee.

Maar om eerlijk te zijn heb ik geen idee of dat het onderdeel is wat is vervangen, ik heb het kapotte onderdeel helaas niet gezien.

Toen ie lekte kreeg ik de kachel wel gewoon warm, dus dan was het niks met de thermostaat ?

Het probleem is idd gelukkig weer opgelost en ik kan er weer ff tegen aan mag ik hopen !

Gelijk ook maar apk gedaan, daar was verder niks bij aan te merken dus da was mooi :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

×