Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
ronald92

Wat Zijn De Symtomen Van Lekkende Verstuivers?

Recommended Posts

De titel zegt het al, weten jullie wat de symtomen zijn van lekkende verstuivers bij een ford fiesta 1.4 tdci uit 2006? En helpen middelen zoals forte diesel fuel conditioner?

Zoals uw titel al zegt lekkende verstuivers, dus symptomen zijn lekkende verstuivers.

Rondom uw verstuivers zal er dan brandstof liggen. Deze brandstof zal opwarmen en verdampen dus CO gassen die naar binnen gezogen wordt. Je kunt het dus al merken aan de geur als je je motorkap opendoet en als het al in een later stadia zit kan je het ruiken als je uw blazers opzet.

In een nog later stadia verbrand uw brandstof en vormt er zich harde coke's rond uw verstuivers met als gevolg dat verstuivers vast komen te zitten, kabels verduren, bougies komen vast te zitten, en ergste geval is brand.

ook kan je het zien aan de onderkkant van uw motorkap die alsmaar zwarter en zwarter word door roetophoping,

Als je het te ver laat komen dus ophoping van hard zwart spul (coke's vorming) dan ben je daar een dag mee bezig om alles te reinigen, voordat je de verstuivers kunt demonteren alles moet namenlijk proper zijn zodat er geen stofdeeltijes kunnen binnendringen. om dan enkele koperringetjes te vervangen.

hopelijk heb je hier iets aan .

kaya

Kan ik de verstuivers bekijken om te zien of er iets is aangekoekt? Of dien ik daarvoor eerst componenten te demonteren? En zo ja, welke componenten dien ik dan te demonteren en is dit moeilijk?

trek je motorkap open en meschien nog het lichtfilter weghalen

dan zul je het zo zien aan de bovenkant van je motorblok

maak anders een foto en plaats hem hier zodat we met je mee kunnen kijken

bij jouw blok moet idd de plastic kap/luchtfilter eraf, want ze zitten aan de achterkant van je blok,

dus tussen blok en schutbord kijken

Vandaag de filter er uit gehaald plus de kap er boven op maar ik alsnog zie ik niks want onder het filter zit ook een plastic omhulsel en deze krijg ik er maar niet af, verder nog een aantal tests uitgevoerd, auto aangezet een geroken of ik uitlaat gassen ruik bij het schutbord en dit was niet het geval, daarnaast hoor ik ook geen rare geluiden of tikken daarvandaan komen

volgens mij is die andere omhulsel je kleppendeksel, die hoeft er niet af, je moet met je hoofd

bijna tegen het schutbord aan liggen, en dan schuin terug kijken op je blok, dan zie je iig je gloeistiften

zitten, daar moet ook je verstuivers zitten.

Maar als je al niets ruikt of ziet glimmen van nattigheid, dan zit je voorlopig nog safe, die van ons is ook nog

prima, en dat na +160.000km

Vandaag me gloeibougies vervangen en gelijk de verstuivers bekeken, alles is nog droog en volgens de monteur loopt de motor als en zonnetje, hij vertelde me wel dat mochten de verstuivers lekken ze dat bij de cilinders doen en het dus niet te zien is aan te buitenkant. Verder heb ik staan ruiken boven de verstuivers en heb niks kunnen ruiken (dus geen diesel lucht)

Wat is jullie advies? Toch vervangen alle ringetjes van de verstuivers of alles laten zitten tot er daadwerkelijk symtomen boven het licht komen zoals diesel lucht of niet goed stationair draaien?

als het goed is , is het goed

maar waarom de monteur komt met als ze in de cilinder lekken is het goed

nou nadruppelde verstuiver is helemaal niet goed....

google het maar is op afbeeldingen en je snapt me!

U heeft me verkeerd begrepen, de monteur zij dat als die lekt, we het dus niet konden zien tenzij hij de verstuivers demonteert maar dit wou ik niet omdat ik aan de buiten kant geen roet of troep zag en ook geen diesel lucht rook

als het goed is , is het goed

maar waarom de monteur komt met als ze in de cilinder lekken is het goed

nou nadruppelde verstuiver is helemaal niet goed....

google het maar is op afbeeldingen en je snapt me!

U heeft me verkeerd begrepen, de monteur zij dat als die lekt, we het dus niet konden zien tenzij hij de verstuivers demonteert maar dit wou ik niet omdat ik aan de buiten kant geen roet of troep zag en ook geen diesel lucht rook

Wat dennis bedoelt denk ik is dat hij het raar vind dat de monteur

Zij dat verstuivers alleen van binnen kunnen lekken.

Dit is dus NIET het geval een verstuiver bestaat uit vele onderdelen

Die allemaal onder hoge druk komen te staan en dus op veel plekken kan lekken.

En ik kan je vertellen een nadruppelende verstuiver laat geen mooie zuigers achter

Ik heb een paar zuigers gezien met gaten waar je golfballen doorheen kon laten gaan.

Haha geweldige vergelijking, in ieder geval aller eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de aandacht die jullie besteden aan dit topic.

En wat betreft de verstuivers, ik laat dan wel alle ringetjes ( complete set) vervangen, want ik denk dat als alles eenmaal vies is en vastgekoekt staat dat het me nog meer gaat kosten.

Zijn er wat betreft het vervangen van de ringen risico's verbonden zoals minder vermogen of iets anders?

als ze het niet goed doen tijdens het vervangen, dus de verstuivers te lang uit je blok laten liggen,

dan bestaat er een kans dat je die verstuiver weg kunt gooien, en dat zou zonde zijn.

Ik snap dat je bepaalde zaken voor wilt zijn, maar het is niet gegarandeerd dat ze gaan lekken, er zijn een aantal

gevallen geweest dat ze gingen lekken, ik weet ook niet of dat allemaal dezelfde leeftijd auto's zijn geweest,

of dat ze fabrieks-af al een modificatie hebben gedaan.

Persoonlijk laat ik ze bij ons lekker zitten totdat de 1e symptonen komen, dan vind ik het wel tijd voor actie,

geld uitgeven kan altijd nog :-D

Wat dennis bedoelt denk ik is dat hij het raar vind dat de monteur

Zij dat verstuivers alleen van binnen kunnen lekken.

Dit is dus NIET het geval een verstuiver bestaat uit vele onderdelen

Die allemaal onder hoge druk komen te staan en dus op veel plekken kan lekken.

En ik kan je vertellen een nadruppelende verstuiver laat geen mooie zuigers achter

Ik heb een paar zuigers gezien met gaten waar je golfballen doorheen kon laten gaan.

ja precies, bedankt voor de vertaling!

maar als je niks ziet aan de verstuivers aan lekkage en je hebt verder geen klachten?

dan kan je het toch gewoon laten zitten?

Beste forum leden, zoals beloofd zou ik foto´s maken zodat jullie kunnen beoordelen of me verstuivers wel of niet lekken, moet er wel bij vertellen dat nadat ik vandaag beter heb gekeken ik zwart vloeibaar spul zag( leek op olie en het voelde aan als olie maar rook niet naar diesel)

78509426.jpg

70279898.jpg

78199106.jpg

Hoi Ronald,

Ook ik heb heb 2 keer lekkende verstuivers gehad in mijn vorige fiesta van 2005.

1e keer bij 68000km (garantie) later nogmaals bij 90000km.

Inderdaad is het dan zwart, olie achtig of zelfs verkoold rond de verstuivers.

Bij mij was het ook niet te ruiken tijdens het rijden, maar wanneer de auto na een langere rit geparkeerd stond kon je het toch wel ruiken, niet zo sterk als verse diesel maar een beetje weeïge geur.

Op je foto,s ziet het er niet heel schoon uit, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je verstuivers nu lekken, want het kan zijn dat gezien de leeftijd van je auto dat deze koperen-ringen al eens zijn vervangen. en de omgeving rond de verstuiver nog wat smerig is.

Maar dat het nat is is echter wel vreemd? Motorolie op die plekken lijkt me uitgesloten.

Het diesel wat door de verstuiver in de cilinder wordt gespoten ontbrand door de compressie van de cilinder. Tijdens die compressie kan er een beetje diesel/lucht door het minicul kleine lekje ontsnappen langs de verstuiver.

Door de warmte van en de druk in de cilinder tijden de ontbranding komen er ook hete verbrandingsgassen door dit lek naar buiten.

Dit zorgt dan voor koolafzetting.

Ook zal dit leiden tot iets verminderde prestaties.

Het verwijderen van de verstuivers is niet heel makkelijk en moet met uiterste voorzichtigheid gebeuren(verstuivers zijn nl zeer kostbaar en die wil je liever niet vervangen mits ze echt defect zijn). En vaak zitten ze echt heel vast en moeten met speciaal gereedschap verwijderd worden.

Alles moet heel goed gereinigd worden alvorens de verstuiver met nieuwe koperen ringen weer teruggeplaatst kunnen worden. Ook moet er opgelet worden dat er geen vervuiling in de cilinder valt.

Bij mij zijn ook de metalen diesel leidingen vervangen (Dit zou altijd moeten volgens ford na verwijderen van een verstuiver ivm kans op lekkage op de koppelingen)

Het preventief vervangen van de koperen ringen zou ik ook niet aanraden. Want als ze niet lekken is dit ook niet nodig.

Wel kun je verstuivers met met een moment sleutel natrekken (hoeveel nm weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar heb ooit zoiets gelezen op het forum van de focusclub)

Waar je monteur het over had is dat de verstuivers defect zijn en nadruppelen/lekken. Er komt dan dus (veel) diesel ongewenst op verkeerde tijdstippen in je cilinder. Dit kun je vanaf de buitenkant niet zien, behalve dat hij veel meer zal gaan roken. Het is echter absoluut niet goed voor je motor, want een gedeelte van die diesel kan dan uiteindelijk in je motorolie terecht komen. Je motor-olie word er schraler door en dit geeft meer wrijving, maar aangezien de turbo ook gesmeerd/gekoeld wordt met deze motor-olie kan dit tot extra slijtage/schade leiden.

Tijdens het olie peilen kan het dan dus zijn dat je een hoger peil ziet dan de keer ervoor.

Volgens mij is dit geen bekend euvel voor de fiesta.

Wel heb ik op youtube wat video's gevonden zodat je kan horen hoe een lekkende verstuiver klinkt, het pssst geluidje.

En zo hoort het te klinken als alle verstuivers niet meer lekken.

En ik heb ook nog een video gevonden van het verwijderen van en verstuiver en het reinigen echter niet van het 1.4 tdci motorblok, maar van de 1.6 hdi van Peugeot (zelfde motorblok als de 1.6 tdci voor de fiesta)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar bij twijfel laat er een deskundige naar kijken.

Doorrijden kan de uiteindelijke reparatie veel moeilijker/duurder maken.

Groeten Antoon

Hmm wel raar want het geluid van mijn auto lijkt het meest op de niet lekende fimppje wamt bij mij hoor je geen sissend geluid, het enige wat ik wel mee maakte laatst was dat me auto wat omregelmatig liep nadat die een minuutje of 3 stationair liep

Wat ik me trouwens ook af vraag is het geluid wat je dient te horen bij een diesel motor wanneer je optrekt, ik zelf heb altijd benzine gereden en dat klonk anders dan diesel dus nu wil ik weten wat is wel en wat is niet normaal bij het optrekken met een diesel

Naar mijn mening klinkt het een stuk agrarischer en een stuk lager.

Vandaag heb ik gereden en nadat ik van de snelweg kwam en moest stoppen voor een stoplicht viel me auto in eens uit, ik schrok me verrot want dacht dat de distributie was geknapt, proberen daarna te starten dat lukte gelukkig wel ook had ik het gevoel dat ik op de snelweg ongv 1 seconde geen vermogen had, zijn dit symtomen van iets?

Ja, tank bijna leeg

sorry, moest even,

nee, is geen zinnig woord over te zeggen vanachter de pc......

Vandaag jammer genoeg weer 1x uitgevallen. Reed van de snelweg en liet hem uitrollen en voor de stoplicht viel die uit, daarna gelijk weer gestart en weer niks aan de hand, waar zou dit aan kunnen liggen, enig idee?

ik zou toch als ik jouw was wat informatie winnen en vragen of ze naar je auto willen kijken bij de dealer

Sign in to follow this