Sign in to follow this  
Followers 0
Jilles

Airco Condensor Lek (vervangen)

12 posts in this topic

Hallo,

Ik heb sinds kort een Fort fiesta mk5 (2000).

Maar mijn airo condensor is zo lek als een vergiet.

Dus daar moet een nieuwe voor komen, ik heb bij mijn vorige auto het zelfde gehad. En heb hier zelf een nieuwe ingezet.

Maar ik ben er achtergekomen dat de leidingen in elkaar geperst zitten ofiets.

Bij mijn andere auto was dit een soort van stekker die je met een moer aan draaide.

Nu is mijn vraag, is dit zelf te vervangen? of toch maar langs de garage?

het liefste vervang ik hem zelf, en erna laten vullen bij kwitfit. (testen gelijk op lekkages ect).

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg,

Jilles

ER zit een veer om de afsluitingen heen. Wanneer je aan de binnenkant van de veer een ring plaatst van zelf gemaakt koper of ijzer die de veer kan doen uitzetten dan kan je ontkoppelen.

Martijn die hier vroeger vaak zat heeft het zo bij mij destijds ontdekt.

ER zit een veer om de afsluitingen heen. Wanneer je aan de binnenkant van de veer een ring plaatst van zelf gemaakt koper of ijzer die de veer kan doen uitzetten dan kan je ontkoppelen.

Martijn die hier vroeger vaak zat heeft het zo bij mij destijds ontdekt.

Okeey,

Maar hoe moet ik dat voor me zien want er is volgens mij geen tot weinig ruimte tussen de koppelings stukken.

Ik zal er na het werk even een foto van maken.

Bedankt voor de reactie!

Groete

Jilles

Het was erg donker buiten toen ik thuis kwam, dus dan heeft een foto maken niet zoveel zin.

heb nog een beetje gegoogeld maar kan er totaal niets over vinden.

mvg,

Jilles

Het zit echt zo als ik beschreef. Bij de koppeling zie je een plastic afschermpje wat je zo kan losnemen. Die klemveer zeg maar kan je niet zien zitten omdat daar een verdikking zit en de veer daar onder valt.

Wanneer je nu van ijzer iets maakt wat de diemater heeft van de buis en die zo goed mogelijk om de buis heen buigt dan kan je deze onder die verdikking schuiven waarbij die veer gaat uitzetten.

Met enige kracht trek je de koppeling dan zo los.

Ik meen mee ook de herrineren dat Martijn iets van een speciaal vet gebruikte bij het opnieuw aansluiten.

Hey,

Het kwartje is gevallen, ik begrijp wat je bedoelt.

Nu even creatief gaan klussen, en zou WD40 misschien het opnieuw aansluiten niet vermakkelijken? of kruipolie?

Ik zal tijdens het klussen wat foto's maken en er iets van een handleiding van maken. mits het mij allemaal gaat lukken.

Het zal ook wel een tijdrovende klus worden denk ik, dus moet even een geschikt moment zoeken.

Maar super bedankt voor de uitleg Don.

Groetjes

Jilles

Martijn gebruikte geen wd40 of kruipolie.

Denk dat het ook niet echt nodig zal zijn en zowel ze controleren het systeem toch bij het vullen.

Je rekt dus die veer inderdaad wat uit waarna je de buizen kan ontkoppelen.

Mijn airco is ook weer leeg na 2 jaar.

Handleiding zou ook ik erg kunnen waarderen. Bedankt alvast.

De airco staat volgens mij niet beschreven in de diverse handleidingen. Martijn is / was werkzaam in de koeltechniek en wist zodoende behoorlijk wat.

Uiteraard heb ik goed opgelet :) Voor het ontkoppelen zal best wel een speciale tool zijn maar waarom als het zo ook gaat? Beetje wringen en je trekt het zaakje zo uit elkaar

Ik heb nog even "gegoogled" maar ik ben erachter gekomen hoe de sluiting heet (Spring lock)

55906d1227585845-how-remove-spring-lock-

En nu kan ik gerichter gaan zoeken naar gereedschap of middelen om het te ontkoppelen.

En ik kwam dit filmpje tegen (dit gaat dan wel over een fuel systeem, maar dit zijn de zelfde sluitingen)

En hij gebruikt een erg makkelijk stuk gereedschap, tevens ziet het er ook niet erg duur uit.

Nu heb ik het stuk gereedschap via ebay kunnen vinden, heb geen ervaring met ebay.

Maar kan ik het nergens anders vinden ga ik hem hier toch kopen voor ± $12,-

Sprink lock tool

Ik denk dat dit ook een stuk makkelijker zou werken dan zelf een stuk gereedschap fabriceren.

Ik hou het up-to-date.

Groetjes

Jilles

Heel interessant voor als ik het zelf moet doen :grin: .

Ik heb gelezen als je geen tool wilt kopen dan kan je een stuk van een plastic (pet) fles

kan gebruiken, die buig je om de leiding en wringt die er dan onder de veer en los is die.

Ik denk dat dit filmpje meer dan genoeg is, handleiding is hierdoor niet meer nodig.

Groetjes

Jilles

Sign in to follow this  
Followers 0