Jump to content
Fiestaclub.nl
Dwerg85

Performance Blue St

Recommended Posts

Zo... Na een hele lange tijd maak ik maar een project topicje maar aan :).

Voordat ik op het forum kwam, toen had ik al een fiesta MK5 1.3 8v classic uit 2002.

IMG_0345.jpg

Andere velgen. TechnoMagnesio met een antraciet kleurtje. En een geluidsinstallatie.

Het weggedrag is gewoon super van een fiesta!! Maar toch ik miste iets... Het pittige in een fiesta...

dus ging ik naar een andere auto zoeken.

En ja ik zit in een familie die voornamelijk Ford rijden met die van mij erbij geteld...

Fiesta MK1 1.0

Escort 1.9 TD Station verlaagd

Focus MK1 1.6 Facelift Station

Fiesta MK5

Fiesta MK6.5 2.0ST

Focus MK2 2.5turboST

dus om de traditie zeg maar hoog te houden kon het niet anders dat m'n volgende een ford werd.

Maar Welke ??

Dus het blauwe feestje die daar op de achtergrond staat is de huidige :D.

IMG_0370.jpg

ik heb de {st} sinds juli 2008.

hij komt uit Juli 2007 en was de demomodel in Delft. en had op de teller 9000 Km's.

Zo dat was een stukje geschiedenis.

Maar het is ook niet dat ik echt stil heb gezeten.

Ik heb er nog maar kleine dingetjes aan gedaan

Voor mij vond ik dat de ST veel te hoog stond op zijn pootjes.

Waarom zijn ze zo hoog?... Nou ze zijn zo klaar voor de Rally group N.... schijnt...

Maar goed...

Hudige Status:

P8250213.jpg

Already Done:

- Kleine Anntene (WRC)

- De grijze delen zwart gespoten.

- Fade Striping Wit.

- Klein ST logo op de onder grill (die helaas aangetast is door zouten op straat in de winter :()

- Schroefset en tot 40 mm verlaagd voor en achter was iets meer zodat ik recht met de weg kwam te staan

- Uitlaat systeem compleet RVS van Blueflame (Dreamscience) En ze maken niet alleen de OSD-tuning units voor

chiptunen :P

- Chip tuned (ziptuning).

- K&N Filter

To do list:

..... Even denken ...Waar te beginnen.

Dit wordt een jaren plan :). Plus ik ben vaak in het buitenland.

Looks:

- Het grijze in mn koplampen zwart spuiten zoals wat ik bij de rest heb gedaan. (het glas zit gekit)

- Een nieuw logootje plaatsen op de grill.

- Velgen

Interieur:

- Armsteun

- Bril houder boven bij de bestuurderskant

- Focus ST Turbo klok werk (Waarom??? Zie Performance)

- Misschien Recaros Sportster CS.

Handling:

- Grote remmen pizza formaat 330mm (AP Racing)

- Goodrich slangen set voor de remmenslangen.

- Veerpootbrug voor en achter (nog niet zeker)

- As spacers voor achter 12.5 mm

Performance:

(inspired by: Marron Performance :P)

Toen ik dat zag.. een Fiesta ST turbo in Nederland in plaats van supercharged, die moet ik zien.

Het is een leuk systeem met een standaard motor :).

Voelt aan als een 3 liter Fiesta. Je mist alleen de Boost wat een turbo geeft.

het blokje moet dan versterkt worden zodat je dat gevoel krijgt dat je in je stoel wordt gedrukt.

Hier moet ik veel aan doen. vandaar de jarenplan.

Ik heb al een klein beginnetje.

Maar eerst alles binnen halen en daarna monteren.

In bezit:

- Spruitstuk GT25 Flens

- Garrett T3 turbo Met revisieset. (Bij turboWorld voor balanceren )

In progress

- Adapter GT25/T3 flens (flenzen zijn getekend en nu laten snijden van de week )

Als dit een beetje compleet is dan kunnen we een mooi begin maken aan de downpipe en kan dan de

olie/water koeling slangen op maat laten maken bij goodrich.

ondertussen ben ik begonnen aan mijn velgen.

Omdat ik vaak weg ben in het buitenland rijden mn ouders met mn feestje. Hij heeft aardig wat stoeprandschade geleden. Dus een nieuwe set originele 17 inch ST velgen met Pirrelli bandjes gehaald bij FordParts . Moeders houdt graag van strak op de stoep. En nu dat ik tot december meer in de omgeving ben kan ik weer in de weekenden knutselen

Zie Resultaat....

IMG_0109.jpg

Even aan de slag....

IMG_0110.jpg

En als iemand in buurt van Zuid-Holland of Noord-Holland een goede straler weet.

Kan ik hem blij maken met 4 velgjes voor om te stralen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit hoor! :duim:

Vind die ST's zoiezo wel redelijk rap, maar met die ombouw zal het helemaal een monster worden!

Veel suc6 met je project! en ik blijf hem volgen uiteraard :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er schitterend uit op de foto!

Dit wordt een topic om te volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vroeg me al af waarom je geen project-topic had aangemaakt :)

Blijf deze zeker volgen. Heb toen mee gereden met de fiesta st turbo van ron en inderdaad wat je zegt het in de stoel drukken was er destijds ook niet echt bij.

Ben benieuwd hoe je alles gaat aanpakken en uiteraard naar het eindresultaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo... Na een hele lange tijd maak ik maar een project topicje maar aan :).

je zou eens op www.velgen.nl moeten kijken.

dat is een goede en heeft mijn velgen ook erg netjes uitgericht!

hij zit aan de pinnepot in oostvoorne.

Edited by VitroFiesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit je st. ik zit ook te denken aan een turbotje maar mis de info. als ik het goed heb moet je ook de compressie verlagen.

op internet is wel wat te vinden maar niet genoeg om er echt wijser uit te worden.

wil jij het laten doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Barcodeman.

Ja uiteindlijk toch maar een keertje dacht ik zo :).

Plan van aanpak is een beetje als volgt.

Net als Ron zorgen dat de turbo op lage druk rijdt. vandaar dat je niet de boost voelde (in je stoel worden gedrukt). Eerst zorgen dat het werkt olie en waterkoeling systeem voor de turbo.

Ik heb een T3 Garrett voor als test die wordt uit eindlijk een GT2871RS.

En mijn spruitstuk die ik heb liggen heeft een GT25 flens waar de GT28 oppast. :)

Turbotje ligt bij Turboworld voor het balanceren.

Zodra die binnen is maken we fotootjes.

Heb van het weekend de adapter en behorende flenzen getekend voor de aansluitingen van het pijpwerk.

ik heb een adapter nodig vanwege de verschillende afmetingen in de aansluitingen van de turbo tenopzichte van mn spruitstuk. Volgende stap om die te laten maken.

@ Stefan .

Dank je wel voor de site :).

Dan gaan we die even contacteren.

@ Ethienne.

Ja je moet je compressie verlagen anders zegt je motor POEF! :(

Meestal voor Turbo/compressor systemen heb je een verhouding tussen 1:7 tot 1:9.

De ST zit 11:1.2 als ik goed hebt.

gelukkig is er leuk speelgoed van Cosworth en Wiseco en nog een paar.

Maar dit brengt het kosten plaatje snel omhoog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg netjes hoor! Wat zit hier dan bijvoorbeeld in:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel erg netjes hoor! Wat zit hier dan bijvoorbeeld in:

Milltek uitlaat systeem met spruitstuk.

Cosworth inlaat + nokkenassen.

Luchtfilter.

Superchager.

Computer remap.

Dan zit je aan 300 + Ongeveer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist ja, gaat in ieder geval prima vooruit en klinkt goed. Zal ook genoeg tijd en geld in gaan zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omschrijving zegt het he... Mongoose uitlaat, 60mm throttle body, cams, map, supercharger.

Alleen snap ik het idee van snellere cams bij een turbo of supercharger niet. Je supercharger werkt bij hoge toeren niet super goed, dus waarom dan snelle cams. Wil de koppelkromme van dat ding wel eens zien.

Natuurlijk als je turbo nog meedoet bij 6000-8000rpm dan wel andere cams, maar dan moet je wel een huge turbo hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MikF en Wess-RS

Ja die ken ik ja :). Had die al gezien op youtube. Er zijn echt een hoop supercharged Fiestas in GB.

En een paar met turbo. Ik kwam ook leuke tegen laatst. die topic gaat ik wel posten als ik thuis en als ik die kan vinden. Fiesta ST met een 2.3 Duratec en Turbo. Was een aardig duur project. Hij was dan ook abrupt gestopt en kocht een Focus RS. Zit/zat ook op FiesaST/OC club in GB.

@ Godtoh

Ja ben ik ook met je eens over de snelle nokkenassen.

Maar omdat een compressor werkt op basis van je toeren. Dus hoe meer toeren je draait hoe meer lucht de compressor aanzuigt. En dat blijft "stijgen" (theortisch) tenopzichte van een turbo. Dus daar zit wel een logische gedachte erachter.

Maar met een beetje puzellen op het net en we komen er achter :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overal zit een limiet aan, ook aan een kompressor. Ligt er helemaal aan welk type je neemt natuurlijk. Persoonlijk zou ik gaan voor een charger die lekker werkt vanaf zo'n 2000rpm. Gewoon een daily driver dus.

Als je gaat racen zou ik er een turbo op plakken denk ik zo.

Een turbo neemt natuurlijk ook iets vermogen van de motor weg (al zou dat bij een supercharger wel meer zijn). Waarom zeg ik dat, omdat de uitlaat nu meer tegendruk geeft en de zuigers dus meer tegendruk ondervinden. Daar gaat gewoon iets verlies inzitten. Heb het nog niet ergens onderbouwd gezien, maar ik denk dat het zo is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt dat is ook wel zo hoor dat alles een limiet heeft. en hangt af hoe groot je alles neemt.

En bij alle 2 types heeft gewoon ergens een verlies. Elk voordeel heeft zijn nadeel zeg maar.

Maar ik ga de ST minder gebruiken voor dagelijks gebruik. En voorheden was ik best vaak in het buitenland. dus dat gaat wel mee vallen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke? :P

In Griekenland is er 1 ST een grijze ook een 2.3 met centrifugale-Supercharger en knalde 400+ paardjes eruit.

En deze in engeland die ook bij ST.OC.UK zit/zat GAZ.

http://www.streetrace.co.uk/forum/showthread.php?t=30834

Heeft in het begin dus eerst een conversie met centrifugaal-supercharger gedaan.

Zo te was ie dat zat en ging over naar een turbo conversie.

De schatting was 500+ paardjes.

Die spruitstuk is zo gaaf gedaan.

De turbo zou dan uitkomen waar nu de accu zit.

Maar uiteindelijk tijdens het tweede deel van het project zeg maar, is er een abrupte einde gemaakt en kocht een Focus RS.

en dus alles staat te koop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je link, dat was aardig wat leesplezier!!! Wat een hoop geld en tijd is er in die ST gestoken zeg!

En dat spruitstuk voor de turbo...WOW heel gaaf gedaan, het past allemaal maar net erin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo... even een kleine update:

Heerlijk vandaag een dagje vrij. kan je even tenminste je dingetjes doen.

De velgjes afgezet bij de velgenservice in Oostvoorne.

En wordt een laat kerst cadeautje (Eigen traktatie :P).

Gezien ik daar binnen kwam dat er aardig wat velgjes lagen die nog moesten worden gerepareerd.

was het al te verwachten dat het niet deze maand af kwam.

Eind januari binnen volgens hun planning. Moet dan nog wel de wielkappjes bestellen en spuiten.

Want de originele die ik had nog ware wel flink toegetakeld. met deuken erin..

Hoe die daar komen...Geen idee

Flens werk voor de TurboAdapter tekening uitgestuurd en wordt gemaakt.

heb daar wel een snel klein tekeningetje in elkaar geflatst.

AdapterT3_T25-1.jpg

Tussenstukjes heb ik snel even standaard koker getekend.

TurboWorld gebeld

Heel handig hij is nog niet gekalibreerd.

opdracht ervan kwijt geraakt.

Mooi is dat... :(.

Maar goed No-Rush komt allemaal goed :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo kleine Update maar...

Ben met een koophuisje bezig. Dus moet even andere prioriteiten stellen. :)

En met het weer nu buiten is het niet lekker sleutelen op straat. Heb geen garage.

Maar daar komt verandering in :).

Maar goed. Een paar weken geleden even langs de dealer en een klein lijstje speelgoed.

niets speciaals. En een paar weken geleden bedoel ik dan sinds de eerste week van 2012.

- Armsteun

- Setje matten velours. En die had ik echt nodig want de originele waren goed versleten.

- Brilhouder voor aan de kant van de bestuurder.

- kapjes voor de ST velgen.

En heb originele as-verbreders gevonden 12 mm voor achter voor een zacht prijsje.

zag op DMB een mooi Ford rallyesport sticker. Moet nog even kijken waar ik ze ga plakken. voorruit of achterruit. ik gaat wel hier om raad plegen. :)

Ah Fijn, alles binnen. Matjes geplaatst.

Zo dat ziet er weer beschaaft uit met die gekke patroontjes erop !:).

De originele waren goed versleten en ik kon bij de bestuurders kant al niet meer bevestigen met de bestaande metalen gaatjes...Die zaten er niet meer in...

Bezig met de armster... Toen zag ik dat ik een armsteun heb voor voor een Mk7.

Dat word leuk met bevestigen... dus een strip staal geregeld 3 mm dik om een beugel te maken.

Beetje lassen...Eureka... vast!! Nou nog een keertje de Rough Edges er vanaf halen en een kleurtje geven.

heb contact gehad met de velgen service.

ST velgen liggen klaar en ga ze morgen op halen.

Kijken hoe dat gaat staan antraciet onder het blauwe feestje.

Voor de "Looks" zoek ik nog een andere achterruitenwisser. En dan die iets vollere.

Ik hoorde dat ze van een opel astra station zijn ofzo??

En voor de voorkant front spoilertje. Moet daarvan een goed voorbeeldje van vinden.

Greetz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

×