Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Edwind

Uitschakelen Parkeersensoren

Recommended Posts

In mijn Ford Fiesta MK7 van 2008 wilde ik mijn parkeersensoren uit kunnen schakelen.

Hiervoor ben ik op zoek gegaan op het web en heb het volgende gevonden:

Er zijn 3 soorten panelen:

1514081 Schakelaar-houder met ESP-uit en twee blinde knoppen

1513292 Schakelaar-houder met ESP-uit , AirBag-uit knop, en één blinde knop

1513293 Schakelaar-houder met één blinde knop, airbag-uit knop en parkeersensor-uit knop

Deze panelen kun je inbouwen op de plaats waar nu de 'pasjeshouder' zit onder de temperatuurregeling.

Het schijnt dat er al een kabeltje achter ligt dus dat hij er zo is in te klikken.

Ik heb nummer 1513293 vanmiddag besteld bij mijn Ford dealer voor €37.00. Mijn auto heeft geen ESP.

Voor degene mét ESP: deze is met dit paneel dus ook uitschakelbaar.

Wat betreft de Airbag-uit knop: dit schijnt een soort lampje te zijn. De airbag is namelijk uitschakelbaar door in het dashboard kastje een knop te laten monteren:

Onderdeelnummer om de airbag tijdelijk uit te zetten : 1381035

Zie ook voor info:

http://www.fordclub.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=13695

http://www.fordownersclub.com/forums/topic...ci/page__st__15

http://i214.photobucket.com/albums/cc191/R-head/IMG_0842.jpg

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Wanneer hij volgende week is gemonteerd hoop ik foto's te maken en hierop te zetten.

Ik heb vandeweek die esp schakelaar icm airbag lampje besteld. Toen bleek idd dat je ook een schakelaar nodig hebt die in je dashboardkastje gaat.. Heb ik ook besteld en ingebouwd.

De kabels liggen er inderdaad al. De ESP schakelaar werkte gelijk na aansluiten. De airbag schakelaar niet, die moet met de computer aangezet worden.

Ik had graag de schakelaar met óók een knop voor de parkeersensoren.. maar die schijnt weer niet te bestaan..?!

kan je niet het airbaglampje installeren zonder dat je een schakelaar in gaat bouwen in je dashboardkastje?

Dus dat hij eigenlijk alleen maar brand zonder dat hij een functie hebt?

Wat kostte die airbag schakelaar / activatiekosten / e.d.?

Heb je foto's? Is inbouw van airbag schakelaar zelf te doen?

Vanaf 2010 hebben dacht ik alle Fiesta's ESP, daarvoor was het een optie. De schakelaar voor PDC is dacht ik voor PDC aan de voorkant en niet achter...

Leuk in de winter geloof me maar.

En bij mij greep de esp met achteruitrijden in de sneeuw dusdanig in dat ik hem toen had willen uitschakelen (moest nu geduwd worden). In sommige gevallen komt het voor dat je hem liever uit wil. Je traction control gaat ook uit dan.

kan je niet het airbaglampje installeren zonder dat je een schakelaar in gaat bouwen in je dashboardkastje?

Dus dat hij eigenlijk alleen maar brand zonder dat hij een functie hebt?

Wat kostte die airbag schakelaar / activatiekosten / e.d.?

Heb je foto's? Is inbouw van airbag schakelaar zelf te doen?

als je de schakelaar in je dashboardkastje niet aansluit en de boel niet laat activeren, dan gaat het waarschuwingslampje op je dashboard branden.. niet echt een veilig gevoel lijkt me... het lampje wat je dan hebt aangeschaft brandt dan overigens niet.. (wel ff kort na het starten, als test)

Inbouwen is koekie.. allemaal klikklak.. Activatiekosten geen idee, maar een paar saucijzenbroodjes doet wonderen. Ik heb er niks voor hoeven betalen.

Die met esp en airbaglampje was zo'n 50 eu.

Die met pdc en airbaglampje volgens mij 35. (vreemd ja)

De schakelaar voor in het dashboardkastje zo'n 35.

foto komt eraan.

Vanaf 2010 hebben dacht ik alle Fiesta's ESP, daarvoor was het een optie. De schakelaar voor PDC is dacht ik voor PDC aan de voorkant en niet achter...

volgens mij ook! Vet gaar want tijdens een telefoongesprek achteruit rijden is niet te doen!

Leuk in de winter geloof me maar.

En bij mij greep de esp met achteruitrijden in de sneeuw dusdanig in dat ik hem toen had willen uitschakelen (moest nu geduwd worden). In sommige gevallen komt het voor dat je hem liever uit wil. Je traction control gaat ook uit dan.

Leuk in de winter idd! :)

Zou eerst kijken of de kabel er ligt als ik jou was ;)

Weet niet of het standaard klaar ligt bij een diesel. Bij een benzine 1.6 wel (mits die esp heeft).

Heb me even ingelezen in de materie esp en sneeuw

heb gisteren 1 bestelt bij de dealer dus volgende week even inbouwen .

haha ga er wel van uit moet haast wel hij heeft esp heeft hem al en paar keer in de stres gehad.

ondertussen de schakelaar binnen morgen maar eens aan de hobby.

Ik denk dat ik met voeler maatjes de lipjes van het kaarthoudertje wel kan loswerken.

Hoef dan het halve consol niet te slopen.

Zal wel wat plaatjes schieten van het gebeuren.

vanmorgen het even ingebouwd en inderdaaad het werkt gelijk.

20111026103114800x600.jpg

20111026103807800x600.jpg

20111026103915800x600.jpg

20111026103926800x600.jpg

20111026104105800x600.jpg

20111026104135800x600.jpg

Esp uit

20111026104144800x600.jpg

20111026104812800x600.jpg

20111026104826800x600.jpg

Totale duur ongeveer een dik halfuur dus zo gepiept :grin: :grin:

Het stekkertje zat op de gewezen plaats zoals beschreven in het UK Forum

Airbag uit was niet nodig heb geen kids die stuk kunnen gaan :-o :-o

Zoals gezegd appeltje eitje nu maar wachten tot we hem nodig hebben.

Interessant, deze optie lijkt mij ook wel wat.

Dat nieuwe paneeltje, "klikt" dat gewoon vast?

OK, ik heb de schakelaar (1514081) ook besteld, kost € 38,43.

Volgens de man van het magazijn kan deze schakelaar officieel niet op mijn Fiesta (hij kon hem wel bestellen) en de kans is groot dat de schakelaar niet werkt zonder een wijziging in de computer.

Gezien de meldingen in dit topic (en de buitenlandse forums van de eerste pagina) verwacht ik dat het wel gewoon werkt (Fiesta gebouwd in december 2010).

gaat naar mijn weten gewoon werken in een 2010 dec FIesta.

die van mij is van jan 2011.

En in de computer hoef je niks te veranderen het is een gewone aan en uit schakeling dus niks spannends.

gaat naar mijn weten gewoon werken in een 2010 dec FIesta.

die van mij is van jan 2011.

En in de computer hoef je niks te veranderen het is een gewone aan en uit schakeling dus niks spannends.

Jouw Fiesta en de mijne zijn nagenoeg even oud inderdaad (PHD vs PJF), die van jou zal ook in december gebouwd zijn (en net als die van mij in januari op kenteken gezet).

Je hebt wel een luxere uitvoering, maar ik verwacht eigenlijk gewoon dat het bij mij ook werkt.

Je kan van te voren natuurlijk ook ff kijken of het stekkertje er ligt... Zo ja kan je dat rooster weglaten en wachten tot het onderdeel binnen is. Weet je het zeker :)

Je kan van te voren natuurlijk ook ff kijken of het stekkertje er ligt... Zo ja kan je dat rooster weglaten en wachten tot het onderdeel binnen is. Weet je het zeker :)

Dat had ook gekund. Heb het onderdeel al besteld, dus maakt nu niet heel veel meer uit in welke volgorde het verder gaat.

Overigens twijfel ik niet aan de aanwezigheid van het stekkertje (auto heeft ESP, dus de stekker zal er wel liggen), maar hooguit of het werkt zonder dat de auto aan de computer moet.

Maar gezien de ervaringen hier (en in Dld en GB) zal het wel goedkomen :jaknikker:

QUOTE (Godtoh @ 12 Oct 2011, 21:23)

volgens mij ook! Vet gaar want tijdens een telefoongesprek achteruit rijden is niet te doen!

Eigenlijk is het een knop om ALLE sensoren ( tijdelijk ) manueel AAN te zetten. De voorste worden immers niet automatisch ingeschakeld.

Maar het werkt ook als OFF schakelaar voor de achterste sensoren. Die gaan automatisch ON als je in achteruit schakelt, maar met die knop kan je ze dus ook manueel OFF zetten (overrulen). Niet aan te raden als je rekent op het geluidssignaal en het maar niet wil komen ... BOENK !

De knop doet niets anders dan een puls te geven, AAN als de sensoren OFF staan, OFF als de sensoren AAN staan.

Op de PDC knop staat dan ook gedrukt : ON, in tegenstelling tot de ESP knop, daar staat OFF op.

Brandt het lichtje bij de PDC knop, dan staan de sensoren AAN. Brandt het lichtje bij de ESP knop, dan is ESP OFF.

Ah geprobeerd?

Tja, ik heb vooraan parkeersensors.

Noem mij ' ervaringsdeskundige ' ... :grin:

Kiek handig :)

Alleen snap ik er weinig van. Ik zou verwachten dat ze voor altijd aan staan onder bijvoorbeeld 10km/h. Wat een onzin om die dingen aan te moeten zetten, waarvoor heb je ze anders.

Ik denk gewoon druk op de knop spul gaat uit (net als esp). En anders lekker aan :)

Sign in to follow this