Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
NightFlash

waarom speakers op je hoedeplank???

Recommended Posts

ik vraag me af waarom er tog zoveel mensen speakers op hun hoedeplank installeren? je hebt alleen maar iets aan de speakers in je deur dus ... je verliest zelfs punten voor sound quality ervoor heb ik me laten wijsmaken... zou graag daar eens opheldering over hebben :)

Door geluid van meerdere kanten te laten komen krijg je een vollere klank. Zeker omdat de ruimte in de deuren beperkt is, en de speakers helemaal laag bij de grond zitten. Ik zet dan ook standaard in elke auto waarin ik rij de balans naar achter, zodat ik voorin ook de achterspeakers kan horen. Geeft (vind ik!) een mooier geluid dan alleen vanaf de voorkant... Alleen als ik mensen achterin heb zitten zet ik de voor-achter balans weer terug, anders staat ie op ongeveer 30% voor/70% achter

Ik ben absoluut geen ICE-kenner, dus trek je niet teveel aan van bovenstaande, dat is puur op gebruiks-ervaring gebaseerd :)

Door geluid van meerdere kanten te laten komen krijg je een vollere klank. Zeker omdat de ruimte in de deuren beperkt is, en de speakers helemaal laag bij de grond zitten. Ik zet dan ook standaard in elke auto waarin ik rij de balans naar achter, zodat ik voorin ook de achterspeakers kan horen. Geeft (vind ik!) een mooier geluid dan alleen vanaf de voorkant... Alleen als ik mensen achterin heb zitten zet ik de voor-achter balans weer terug, anders staat ie op ongeveer 30% voor/70% achter

Ik ben absoluut geen ICE-kenner, dus trek je niet teveel aan van bovenstaande, dat is puur op gebruiks-ervaring gebaseerd :)

Smaken verschillen gelukkig... ik heb wel boxen in mn hoedenplank zitten maar die staan bij zo erg laag. Ik wil juist de voorboxen beter horen en de achterboxen voor meer "surround effekt" aan hebben, als aanvulling op het geluid. Bij mij is de verhouding dan precies andersom: 70% voor en 30% achter.

Tis id waar dat de boxen voorin vaak te laag zitten, beter is dan ook een combo-set voorin met de tweeter op oor-hoogte. Probleem met de hoedenplank speakers is weer dat ze teveel omhoog gericht staan, waardoor het geluid via het plafond en de achterklep "omhoog" wordt gegooid naar voren toe. Zit me ineens te bedenken dat dit de voornaamste reden kan zijn waarom hoedenplankspeakers niet goed zijn voor de sound-quality. Opbouwboxen OP de hoedenplank zouden dan wel weer goed zijn op boxen inbouwen in de achterstijlen.

Ik meen dat we hier al eerdere topics over hebben gehad, over het versterken van de voorboxen en de achterboxen niet en andersom... en de oneigheid daarover blijft.

Need I Say More?

De speakers brengen het daadwerkelijke geluid in je wagen. Vaak wordt meteen gegrepen naar de zwaarste 6x9" speaker voor in de hoedenplank. Op zich geen slechte keuze, makkelijk en snel inbouwen, maar op zich niet erg hifi. Uitgangspunt dient te zijn dat geluid van voren komt. Als je thuis muziek luistert of als je bij een concert bent, staan de speakers toch ook recht voor je. Waarom dan ook niet in de auto? Belangrijk is dus dat het geluid van voren komt. De meeste energie dient dan ook gestoken te worden in een goede frontset.

Achterspeakers zouden alleen een aanvullende functie moeten vervullen. 6x9's zijn daar helemaal niet voor nodig, een 13cm coaxiale voldoet ook prima. Idealiter is de achterset hetzelfde als de frontset, omdat dan het geluidsbeeld overeenkomt. Anders kan een keuze voor dezelfde serie, maar verschillende uitvoering (kleiner of coaxiaal) een idee zijn. Dit is echter geen hard gegeven, meer een bepaald idee over achterspeakers. Een ander merk kiezen is ook geen probleem. In de ideale situatie verzwak je de achterspeakers meer dan voor (die vanaf 80 Hz spelen) en geef je ze, al dan niet met behulp van passieve filtering een signaal tussen 200-3000 Hz. De hoge tonen komen dan van voren, het mid wordt mooi van achteren aangevuld, de hogere bass (kickbass) komt van voren (80-200 Hz) en het subgeluid van achteren (onder 80 Hz).

Bij een goede inbouw op deze manier krijg je het geluid van voren en hoor je niet dat er een sub achterin speelt. Omdat je namelijk de kickbass van voren krijgt (de 80-200 Hz) en niet van achteren, trekt dit het subgeluid, wat enorm richtingsongevoelig is, mee naar voren (akoestische koppeling) met rondom basgeluid als gevolg. Als je wat harder wilt, kan je de achterspeakers ook kickbass laten weergeven, maar dan hoor je de sub ook meer van achteren komen

http://www.12vhifi.nl/faq.html

Need I Say More?

Heb m'n hoedenplak speakers al wel in de doos staan.

Gebruik ze net als Jeroen voor de aanvulling van ut geluid.

Nu nog tijd om alles mooi in te bouwen.

vind meestal bij een sedan boxen op de hoedenplank wel goed klinken, bij een hatchback heb je toch geluidsverlies of je moet je hoedenplank vervangen door een mdfplaat op maat, deze houd beter het geluid vast in je kofferbak

marco

Mhh bij mij staat ie precies in he midden....

Achter de boxen van de versterker en voor de Pioneers op de standaart radio...

Maar ik heb het geluid het liefst van alle kanten.....

Mzzls

setje speakers op de hoedenplank geeft toch net dat beetje extra aan sound vind ik. Speakers alleen in de deur is me toch net iets te weinig.

setje speakers op de hoedenplank geeft  toch net dat beetje extra aan sound vind ik. Speakers alleen in de deur is me toch net iets te weinig.

Juist... De tonen komen iets minder door dan met de achterboxen... Die geven de middelste tonen ook wf wat harder door enz....

vind meestal bij een sedan boxen op de hoedenplank wel goed klinken, bij een hatchback heb je toch geluidsverlies of je moet je hoedenplank vervangen door een mdfplaat op maat, deze houd beter het geluid vast in je kofferbak

marco

mdf? Ik gebruikt triplex voor de hoedenplank. Wel 18mm dik

dus dat zal ook wel werken {lekker}

Geeft wel een goed geluid, speakers in de hoedenplank, vind ikzelf. Ook een aardige klankkast, de kofferruimte.

hoedeplankspeakers zijn volgens mij echt wel noodzakelijk voor een goed geluid. óf je moet zulke zware en versterkte speakers voorin hebben, maar dat hebben de meeste niet, bijna iedereen heeft de originele voorin over de versterker van de radio en achter hoedenplank speakers over een versterker. de speakers in je deuren zitten (vind ik) te laag en hoor je echt niet goed en zuiver..

(ik heb trouwens ook mijn speakers voor en achter even hard staan, alleen zijn ze achter veel zwaarder en zitten ze over een versterker, gefilterd en daarbij ook een woofer. :wink:

Klinkt best!!

hoedeplankspeakers zijn volgens mij echt wel noodzakelijk voor een goed geluid. óf je moet zulke zware en versterkte speakers voorin hebben, maar dat hebben de meeste niet, bijna iedereen heeft de originele voorin over de versterker van de radio en achter hoedenplank speakers over een versterker. de speakers in je deuren zitten (vind ik) te laag en hoor je echt niet goed en zuiver..

(ik heb trouwens ook mijn speakers voor en achter even hard staan, alleen zijn ze achter veel zwaarder en zitten ze over een versterker, gefilterd en daarbij ook een woofer. :wink:  

Klinkt best!!

Wat ook enorm helpt is de voordeuren goed dempen (met bitumenplaten). Ik heb ook een laag aangebracht en het geluid is echt schikbarend beter geworden. Verder een mdf ring aanbrengen tussen de speaker en de ijzer werkt ook goed.

Enne de zuiverheid: zelf heb ik pioneer boxen voorin, die zijn veel helderder en zuiverder dan bv mn achterboxen van JBL.

Enne de zuiverheid: zelf heb ik pioneer boxen voorin, die zijn veel helderder en zuiverder dan bv mn achterboxen van JBL.

'k Heb zelf ook Pioneer achterin zitten (gele e-motion serie) en die klinken inderdaad errug zuiver! Mooi geluidje vind ik zelf. :)

Hallo,

Ik zeg altijd, al het goeie komt van voren.

Je zit zelf voorin dus de beste speakers moet je voorin hebben, achter is een aanvulling op je voorspeakers, de voorspeakers mogen van mij dan ook wel iets kosten.

Zelf heb ik voorin 2 DLS speakers zitten van elk 150 watt, deze zitten ook achter in de deurpanelen, samen met een 5 kanaals DLS versterker en een infinity sub is dit knallen. Ik ben niet zo weg van speakers op je hoedeplank al is het alleen maar om de boefjes niet te laten zien wat er in je auto ligt. Alles zit aangesloten op de pioneer Avic-x1 DVD-Navigatie met touchscreen.

De basis is ook erg belangrijk, dus een goede radio-cd is erg belangrijk. De pioneer heeft 3 tulp uitgangen nl voor,achter en een sub.Het spijt mij om te zeggen maar ik ben niet zo weg van pioneer boxen of van JBL. Er zijn veel betere merken maar deze zijn vaak niet zo bekend.

Mijn verhouding is 70% voor en 30% achter.

Als er weer eens een meeting komt zal ik ook een keer van de partij zijn. Ik heb niet voor duizenden euro's besteed maar het is wel loepzuiver.

Groetjes,

Balman.

Wat achterin zit hoort ook alleen maar aanvulling te zijn. De hoge tonen gaan niet over een grote afstand, dus die laat je voorin spelen. Alleen de lage tonen kunnen over een wat grotere afstand gaan, dus die komen van achter. Ik heb bij mij in de auto de balans op 80% voor en maar 20% achter. Wat wel van achteren komt zijn de diepe bassklanken uit de sub.

bij mij is echt heel mijn auto gevuld met hoog, mid en laag en heb echt mijn achterspeakers veel harde staan als voor. ik heb dan ook wel een dolby surround functie op mijn radio, misschien dat het daaraan ligt..

waar al je geluid aan de achterkant rogier? Je zit toch ook niet met je rug naar een concertpodium toe?

nee, daar heb je gelijk in , maar het klinkt echt super zuiver en snoei hard en laag.. dus.. never change a winning team.. :?

Ligt eraan aan wat voor muziek je luistert ook.

Draai je beukende muziek, dan is het mooier om van alle kanten de muziek te laten komen. Zoals in een discotheek.

Maar draai je klassiek, rock of pop, dan ist beter om alles van voor te laten komen.

nu fijn versterkers in onze koffers en veel geld er aan uitgeven en als we oud zijn geven we ook geld uit, voor versterkers maar dan voor achter onze oren :D

Sign in to follow this