Jump to content
Fiestaclub.nl
Wes

Zwaar Schakelen Na Snelwegrit

Recommended Posts

Ik merk dat mijn ST na een snelwegritje van 20 min. opeens zwaarder schakeld. Met name het uit z'n 5 krijgen gaat wat moeizaam. Wanneer ik dan weer een tijdje in de stad rij is het weer zoals normaal.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zat zelf te denken aan te weinig of verkeerde/verouderde olie in de bak.

Wat zou het kosten bij de dealer om de olie te verversen?

Dat had mijn broertje laatst ook, maar dan in een andere auto. De stoel stond 2 gaatjes verder naar achter dan normaal en om de een of andere rede drukte hij bij de 5de versnelling de koppeling niet helemaal naar de bodem.

Zal waarschijnlijk niet het probleem bij jouw zijn, maar misschien wel eens in de gaten houden of je de koppeling echt helemaal hebt ingetrapt.

Bij mij staat de stoel sowieso altijd op de achterste stand, dus dat is het niet geweest. Maar wel bedankt voor het meedenken :)

Ik heb hetzelfde probleem, na een stuk snelweg, heel zwaar schakelen, maar na een paar uur afkoelen, schakelt die weer ligt,

hoop dat we er snel achterkomen, is best irritand.

heb trouwens een st uit 2006

Mijn ST is uit augustus 2006, maar nergens last van.

Mijn ST is uit augustus 2006, maar nergens last van.

die van mij ook, met 90.000 km..

koud nergens last van, ma na 15km snelweg, gaat die al behoorlijk zwaar.. zwaar irritand

Zou de koppeling kunnen zijn, laat het iig even controleren ( bv de kabels/ schakelstangen )

Ik zal binnenkort de dealer eens raadplegen of die een idee heeft of dit al eens vaker heeft meegemaakt.

Ik zal binnenkort de dealer eens raadplegen of die een idee heeft of dit al eens vaker heeft meegemaakt.

Al iets verder?

Heb gister er weer 50km meegereden, maar zwaar irritand ook...

laat hem afkoelen en het is weer perfect,

morgen gaat hij op de brug, kijken of ik wat kan vinden zo snel.

Al iets verder?

Heb gister er weer 50km meegereden, maar zwaar irritand ook...

laat hem afkoelen en het is weer perfect,

morgen gaat hij op de brug, kijken of ik wat kan vinden zo snel.

Hoi Dave,

Beetje oud topic maar ik hoop dat je mij verder kunt helpen. Heb sinds vandaag een Fiesta ST MK6.5 uit 2006 met 90.000km erop en ik heb ook last van dit probleem. Koude motor schakelt hij soepel, maar als hij warm is super zwaar.

Wat was het bij jou en hoe heb je dit opgelost?

Zou het niet gewoon de versnellingsbak olie kunnen zijn die vervangen moet worden??

word zeer vaak overgeslagen tijdens onderhoud...

Mijn ST schakelde een tijdje terug ook zwaar maar niet alleen als hij warm was zoals hier beschreven. De dealer vertelde mij dat de olie normaal gesproken niet vervangen hoeft te worden en gaf mij als tip de schakel stangen te smeren. Dit heb ik toen gedaan en hij schakeld nu heel soepel. Onder je blok links vooraan zit een plastic kap die je makkelijk kan verwijderen en dan kan je er zo bij.

Mijn ST schakelde een tijdje terug ook zwaar maar niet alleen als hij warm was zoals hier beschreven. De dealer vertelde mij dat de olie normaal gesproken niet vervangen hoeft te worden en gaf mij als tip de schakel stangen te smeren. Dit heb ik toen gedaan en hij schakeld nu heel soepel. Onder je blok links vooraan zit een plastic kap die je makkelijk kan verwijderen en dan kan je er zo bij.

Zou je een foto van onder de motorkap willen maken en aan kunnen geven waar je de olie moet aftappen en bij moet vullen? Moet de auto voor dit op de brug? Ik herken het probleem namelijk en zou het graag op willen lossen.

Vast wel onder de pookhoes, en als je voor de auto staat met de motorkap open, dan een

plastic kap rechts onder op het blok, kan je handmatig los klikken....

Op een brug is wel zo handig. Als je er dan onder staat zie je een zwarte kap die met een aantal boutjes vast zit. Hier onder zie je dan een hefboom met wat stangen en kabels eraan. Ik had deze goed gesmeerd en vele malen met de hand en via de schakelpook laten bewegen dat het vet goed overal in komt. Sindsdien schakelt hij weer soepel.

Gister met Koenoe naar de garage geweest voor zijn auto, daar hebben ze juist alles helemaal ontvet, omdat de stangen moeten lageren op de nylon bussen. Sindsdien is het probleem opgelost.

On 22-1-2012 at 11:02, Mikf said:

Gister met Koenoe naar de garage geweest voor zijn auto, daar hebben ze juist alles helemaal ontvet, omdat de stangen moeten lageren op de nylon bussen. Sindsdien is het probleem opgelost.

Is het probleem weggebleven? Mijn auto schakelt ook zwaar als hij warm is. Bij een koude motor niks aan de hand. 

https://www.justanswer.co.uk/car/8a30b-question-about-gearchange-mechanisum-ford-fiesta-1-25.html?utm_source=FordOwnersClub&utm_medium=ForumLinks&utm_campaign=referrals

Hier een tutorial, op youtube staat ook een video. Voor degenen die het later lezen. Dit weekend wordt dit bij mijn auto gedaan. Ik laat weten of het probleem is opgelost.

Zwaar schakelen, bij mij vorige fiesta zat er een versleten plastic bus in de bak.

Was een 250 euro kostenpost. Daarna wel opgelost