Jump to content
Fiestaclub.nl
VitroFiesta

Velgen - Steek

Recommended Posts

Omdat er regelmatig vragen over de steek van de velgen voorbij komen, heb ik het voor de duidelijkheid even onder elkaar gezet:

Ford Ka, tot 2008: 4x108

Ford Ka, vanaf 2008: 4x98

Ford Fiesta, alle modellen: 4x108

Ford Fusion, alle modellen: 4x108

Ford Puma, alle modellen: 4x108

Ford Focus Mk1: 4x108

Ford Focus Mk2: 5x108

Tot zover wist ik het uit het hoofd, vul maar aan, dan werk ik het bij

Weet iemand toevallig ook de naafdiameters? (naafgatgroottes) Het zou in mijn geval om een Mk6 of Mk6.5 gaan.

Dat zou 4x108 moeten zijn en 63,3

On 8/19/2017 at 15:57, Fezz said:

Voor specifieke waardes van je auto kan je ook altijd op http://www.steekmaat.nl kijken!

Wat is de huidige steekmaat/naafdiam.  voor de nw. Fiesta mk8? Nog steeds 4x 108mm en naafdiam. 63,5mm? Dit in verband met een te gebruiken fiesta 14" reservewiel bij bandenpech, inplaatst van de standaard spuitbus die erbij geleverd wordt! :( Wie weet het! www.steekmaat .nl  geeft eigenlijk geen uitsluitsel! 

Een 14" wiel past toch over de 16" wiel mk8 remklauwen, neem ik aan! 

Nou niemand die het weet? van de nw. mk8 wielsteekmaat/asnaafgat diam.! Ik ga er van uit dat dat nog stndaard hetzelfde is gebleven bij de Fiesta(s)! 😊

On 12-1-2018 at 10:40, Pieterke said:

Nou niemand die het weet? van de nw. mk8 wielsteekmaat/asnaafgat diam.! Ik ga er van uit dat dat nog stndaard hetzelfde is gebleven bij de Fiesta(s)! 😊

Pieter. Ik heb zelf eens gemeten met de rolmaat bij een fiesta 2018 mk8. En kwam ruw gemeten op een steek van 4gats 108mm. Dus dat is schijnbaar het zelfde gebleven! Maar of het 14inch wiel even goed over de naaf (63,2mm) en remmen past durf ik niet te zeggen? 

Misschien weet Harry , Robert of Dick dat! 

Nieuwe fiesta heeft zwaarder uitgevoerde velgen door hoger gewicht van de auto. Officieel mogen de velgen van de oude fiesta niet onder de nieuwe fiesta ivm as-lasten.

Ook werken de tpms sensoren met een andere chipset. En zijn dus niet uitwisselbaar met oude types.

On 15-1-2018 at 11:44, ReneKunst said:

Nieuwe fiesta heeft zwaarder uitgevoerde velgen door hoger gewicht van de auto. Officieel mogen de velgen van de oude fiesta niet onder de nieuwe fiesta ivm as-lasten.

Ook werken de tpms sensoren met een andere chipset. En zijn dus niet uitwisselbaar met oude types.

Hoe kom je aan deze informatie?

Ik heb  contact gehad met twee verschillende Ford dealer en die vertelde mij dat het geen probleem is om de 17 inch velgen van mijn red edition over te zetten op de nieuwe Fiesta. Ook de tpms sensoren zouden geen probleem zijn, moesten wellicht alleen een keer ingelezen worden.

Lijkt mij ook geen probleem. De bandhoogte is wel anders volgens mij,de TPMS moet je dan wel ff aanpassen. Er zijn ook universele sets te koop. Hebben ze laatst op het werk gemonteerd en werkte best eenvoudig.

13 hours ago, pwaltman said:

Lijkt mij ook geen probleem. De bandhoogte is wel anders volgens mij,de TPMS moet je dan wel ff aanpassen. Er zijn ook universele sets te koop. Hebben ze laatst op het werk gemonteerd en werkte best eenvoudig.

Lijkt mij dan ook geen probleem, de mk8 weegt ca. 100kg meer dan de mk7, ca. 1036kg, lijkt mij voor oudere fiesta velgen voor bestaande 14" winterbanden geen probleem en sterk zat! Die Vikng winterbanden (hebben vrijwel dezefde diam.) gooi ik niet weg (of marktplaats!)! opnieuw inlezen dat geloof ik wel! 

Op ebay/aliexpress zat losse universele tpms sets te vinden incl. monitor, monitor zelfs op zonneenergie/usb gevoed! Totaal onafhankelijk van Ford! Mijn collega heeft ze nu op de  stalen 15" 🐧❇winterbandenset✳ 2015 mk7,5 zitten, van Aliexpress compleet ca.€50,-, en die werken op bar/psi druk tot 5bar en niet op banddiam.. De garage rept er met geen woord over bij pas een onderhoudsbeurt, alleen o, je kunt het aflezen, ok! 😇 Het werkt goed! 

Dus dat ga ik ook doen bij mijn bestelde standaard Titanium , inplaats van , ja meneer kost wel ca. >€225,- !!?? 😉 dikke l*l ? We zien wel, voor €50,- kun je geen dikke bult vallen, tenzij het in de EU niet (??) mag? 😨 

Ps' Hebben jullie de trekhaak prijzen gezien van Ford! Ik sloeg bijna achterover! Afneembaar ca.€1070,- , vast €900,-. en die komen ook uit Polen! Mijn partikulieren inkoop ca. €225,- met merk specif. ESD 7p. kabelset. Kogeldruk 65kg. En DIYS natuurlijk 🔧⏳😂. Merk, ESP Aragon/PL Autohak/RO Brink. 

Als ik de RDW gegevens vergelijk van een mk7.5 en mk8 (beide 5 deurs Fiesta St-line) dan zit er 33 kilo verschil in het gewicht. Valt me dan toch wel mee, gezien ik regelmatig hoor in reviews dat hij een stuk zwaarder zou zijn.

Het is me nog niet duidelijk waarom jullie zeggen dat de tpms sensoren van een mk7.5 niet werken op een mk8. Dat staat haaks op de informatie die ik van de Ford dealer krijg. 

Ik weet niet van welke ford dealer je die informatie krijgt. Mij is op de cursus van introductie van de nieuwe fiesta verteld dat de nieuwe velgen zwaarder zijn uitgevoerd.

Niet alleen het gewicht van de auto zelf maar ook die 10% meer grip moet zijn druk ergens op de weg kwijt en die druk gaat ook door de velgen.

Het past wel en dat is ook het kromme. Officieel valt de nieuwe fiesta in een andere load index. (ik zou hier zelf ook niet veel mee doen, want het gaat meestal toch wel goed)

Wat betreft de tpms sensoren, wij hebben het al gehad op de zaak. Sensoren waren niet in te leren op de auto.

De vorige versie staat er een wit vierkantje op de sensor, bij de nieuwste is dat een driehoek geworden.

Net zoals de trekhaak die niet onder de nieuwste mk8 st-line mag of fiesta met panorama dak.

St-line zou ik niet zo bang voor zijn die kan het denk ik wel hebben, maar de fiestas met panorama dak zijn gevoeliger. Bij zware belasting van de trekhaak, zou de ruit kunnen springen.

Maar er zullen toch mensen zijn die graag wat verkopen, dus ook dat zal wel gebeuren..

2 hours ago, ReneKunst said:

Ik weet niet van welke ford dealer je die informatie krijgt. Mij is op de cursus van introductie van de nieuwe fiesta verteld dat de nieuwe velgen zwaarder zijn uitgevoerd.

Niet alleen het gewicht van de auto zelf maar ook die 10% meer grip moet zijn druk ergens op de weg kwijt en die druk gaat ook door de velgen.

Het past wel en dat is ook het kromme. Officieel valt de nieuwe fiesta in een andere load index. (ik zou hier zelf ook niet veel mee doen, want het gaat meestal toch wel goed)

Wat betreft de tpms sensoren, wij hebben het al gehad op de zaak. Sensoren waren niet in te leren op de auto.

De vorige versie staat er een wit vierkantje op de sensor, bij de nieuwste is dat een driehoek geworden.

Net zoals de trekhaak die niet onder de nieuwste mk8 st-line mag of fiesta met panorama dak.

St-line zou ik niet zo bang voor zijn die kan het denk ik wel hebben, maar de fiestas met panorama dak zijn gevoeliger. Bij zware belasting van de trekhaak, zou de ruit kunnen springen.

Maar er zullen toch mensen zijn die graag wat verkopen, dus ook dat zal wel gebeuren..

In dat geval is het balen voor mij wanneer ik over zou gaan op een Fiesta mk8 wat betreft de tpms sensoren.  Bedankt voor je toelichting.

4 hours ago, ReneKunst said:

Beste Rene, ik heb een printje geprint van het Ford web, en wel Hanleidingen en Specificaties "afmetingen trekstang"  punt aandrijflijn Max. verticaal gewicht op de trekhaak", de 1.0L Ecoboost. max. 65kg. Eronder staat weer 1.0L Ecoboost.  max. 45kg. Waarom dat verschil?? Ik krijg de standaard Titanium 1.0 Ecoboost 100PietermannenKes Blazer Blue. Heb ik de goeie dan met 65kg vert. kogeldruk? Kan ik tenminste legaal twee ebike's op de trekhaak vervoeren! Samen met de fietsdrager zo'n 60kg! In de DE kun je een flink proces aan je ars krijgen bij overschrijding max. kogelgewicht! Daar zijn mijn kennissen al achter gekomen! 😞

De 1.1L Duratec heeft ook max. 65kg kogeldruk. De 1.5L Duratec TDCi 85pk heeft maar max. 45kg kogeldruk, de 1.5L TDCi 120pk maar max. 40kg kogeldruk!! Waarom dat verschil allemaal?? Staat allemaal op het Ford handleiding Web. Heeft dat te maken met onrustige rijders onder ONS?? Wie gaat met twee fietsen erop >140km/uur rijden! Idioten, ja?! 😬

Er wordt niks vermeld, bv. bij een zonnedak enz.!? Dat zal wel weer ergens anders vermeld staan!? 

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Index?bookcode=O36420&marketCode=WD&languageCode=NL&VIN=&userMarket=NLD&div=f 

7 hours ago, Pieterke said:

Beste Rene, ik heb een printje geprint van het Ford web, en wel Hanleidingen en Specificaties "afmetingen trekstang"  punt aandrijflijn Max. verticaal gewicht op de trekhaak", de 1.0L Ecoboost. max. 65kg. Eronder staat weer 1.0L Ecoboost.  max. 45kg. Waarom dat verschil?? Ik krijg de standaard Titanium 1.0 Ecoboost 100PietermannenKes Blazer Blue. Heb ik de goeie dan met 65kg vert. kogeldruk? Kan ik tenminste legaal twee ebike's op de trekhaak vervoeren! Samen met de fietsdrager zo'n 60kg! In de DE kun je een flink proces aan je ars krijgen bij overschrijding max. kogelgewicht! Daar zijn mijn kennissen al achter gekomen! 😞

De 1.1L Duratec heeft ook max. 65kg kogeldruk. De 1.5L Duratec TDCi 85pk heeft maar max. 45kg kogeldruk, de 1.5L TDCi 120pk maar max. 40kg kogeldruk!! Waarom dat verschil allemaal?? Staat allemaal op het Ford handleiding Web. Heeft dat te maken met onrustige rijders onder ONS?? Wie gaat met twee fietsen erop >140km/uur rijden! Idioten, ja?! 😬

Er wordt niks vermeld, bv. bij een zonnedak enz.!? Dat zal wel weer ergens anders vermeld staan!? 

http://www.fordservicecontent.com/Ford_Content/vdirsnet/OwnerManual/Home/Index?bookcode=O36420&marketCode=WD&languageCode=NL&VIN=&userMarket=NLD&div=f 

ik zou voor de zekerheid ff contact met je dealer, ik kan eigenlijk alleen maar de trekhaak met 65kg kogeldruk vinden.

de verkoper zou je dit moeten kunnen vertellen

Helaas Rene, de dealer/verkooper heeft nog niet gereageerd, ik denk geen tijd, of wat anders wat hij ook niet weet? Maar het weekend en de volgende week zijn nog niet om, de handtekening zijn/is toch gezet! Bedoel je de Brink trekhaak 65kg kogel druk! had ik ook gezien. 

On 1/19/2018 at 15:14, Pieterke said:

Helaas Rene, de dealer/verkooper heeft nog niet gereageerd, ik denk geen tijd, of wat anders wat hij ook niet weet? Maar het weekend en de volgende week zijn nog niet om, de handtekening zijn/is toch gezet! Rene, bedoel je de Brink trekhaak 65kg kogel druk! had ik ook gezien. 

Jeah,  de verkoper heeft gereageerd, en bevestigd de mijne Titanium uitvoering is voor 65kg kogeldruk. Staat nu zwart op wit, :) 

Rene, Tpms druksensoren voor de winterbandvelgen mogen dat ook universele zijn met een losse uitleesmodule? Of is dat in de EU forbidden.?? :x 

On 20-1-2018 at 18:49, Pieterke said:

Jeah,  de verkoper heeft gereageerd, en bevestigd de mijne Titanium uitvoering is voor 65kg kogeldruk. Staat nu zwart op wit, :) 

Rene, Tpms druksensoren voor de winterbandvelgen mogen dat ook universele zijn met een losse uitleesmodule? Of is dat in de EU forbidden.?? :x 

ik kan in het handboek van de apk niets vinden over tpms.

valt waarschijnlijk (nog wel) alleen onder de toelatingseisen voor de fabrikant.

mocht het bij een apk een afkeurpunt worden, doe je de apk toch met de zomerbanden en sensoren?

1 hour ago, ReneKunst said:

ik kan in het handboek van de apk niets vinden over tpms.

valt waarschijnlijk (nog wel) alleen onder de toelatingseisen voor de fabrikant.

mocht het bij een apk een afkeurpunt worden, doe je de apk toch met de zomerbanden en sensoren?

Thanks Rene! Juist 😉, eind maart zijn bij mijn geval, de winterbanden toch eraf normaal gesproken! 😇 

Is het naafgat van de Mk8 nog steeds 63.4mm? Dus dan passen de Mk8 velgen ook op de Mk7 bvb?