Jump to content
Fiestaclub.nl
Jé Lé

Jé Lé's Mk4

Recommended Posts

Lekker druk bezig op alle fronten :duim:

Niet schrikken, maar je hebt enge beesten in je tuin... :biglaugh:

Ziet er goed uit Jeroen !

Helaas ben ik je niet tegen gekomen op Heaven on wheels !

Thx :) Zoals je ziet ligt de miltek proper opgeborgen tot die onder de fez komt :)

Ja idd, hadden die zaterdag zware werken gedaan en was echt uitgeput dus ben niet gedaan.

Had normaal gezien gepland om te gaan :( maar heb geslapen in de plaats, hehe.

Lekker druk bezig op alle fronten :duim:

Niet schrikken, maar je hebt enge beesten in je tuin... :biglaugh:

Ja idd, soms beetje te druk :D maar ja, als je geld wilt verdienen moet je werken he, krijg het niet in me schoot gegooid :P

Molletje was men vriendin haar idee, vond die zo schattig, lol :D

Vermits we stilletjes aan ons aan het opwerken zijn naar een (tuning) carosserier bedrijf zullen de fiesta en accord als demo wagens dienen voor op meetings.

De fiesta zal dan geen daily meer worden dus kunnen we een beetje extremer gaan.

Ben op zoek naar een tweedehands 1.7 puma voor een zéér scherpe prijs. Zo kunnen we een volledige motorswap doen. Icm de volledige miltek en CAI en chip op maat moeten dat toch al mooie cijfers vormen voor in een fiesta. Moet nl ook de accord van men vriend kunnen volgen he :D Daar ligt een H22 (2.2L VTEC uit een prelude) supercharged te wachten :)

Zow zow, kome twee dikke updates eraan in de volgende twee weken 8)8)8)

Eerst en vooral ga ik morgen achter een zwart, vollederen interieur van een Mk6,5 8)

En volgende week komt er de dikste update !! nl een Puma 1.7 :D

Heb een volledige Puma 1.7 gekocht van '98 (analoge kmteller, net zoals de mijne)

Zo kan ik de volledige motor enzo overzetten in de fiesta.

Motor zal wel gereviseerd worden en komen andere nokkenassen in...

In combinatie met de volledige Milltek, K&N en chip op maat zou die rond de 150 à 160 pk komen

(Als onze business goed draait komt er later een Eaton M45 Supercharger op :-):D )

Rest wordt dan in stukken verkocht, en de kas gaat naar het oud ijzer.

Dus hou binnen twee weken het te koop gedeelte nauw in het oog als ze Puma onderdelen zoekt ;)

[EDIT] Interieur gaat niet door :(:x fucker heeft het al verkocht terwijl we morgen afspraak hadden...

150/160 pk vind ik erg veel, maar niet te min een leuk project

Dan zul je toch echt een ander management moeten draaien met een andere inlaat ed

150/160 pk vind ik erg veel, maar niet te min een leuk project

Dan zul je toch echt een ander management moeten draaien met een andere inlaat ed

Een FRP Draait aan 155pk. Enige verschil dat ik ga hebben tussen een FRP is een betere uitlaat en iets betere inlaat. Custom management is sowiso nodig met de andere nokkenassen (die dezelfde lift hebben als een FRP)

Ik ben erg benieuwd!

Ik ook 8-):-o

Hoop dat de persoon van de puma ook niet afbelt zoals degene van het interieur :(:x

Ik ook 8-):-o

Hoop dat de persoon van de puma ook niet afbelt zoals degene van het interieur :(:x

Mocht hij van de Puma afbellen heeft Wess-RS nog een komplete 1.7 ombouw liggen met veel nieuwe delen.

Zaterdag de puma gaan halen :)

Motor draaid, enkel is de koppeling kapot.

Kan geen kwaad want was toch van plan om een sterkere te steken, doordat ik op het oog heb om binnen x-aantal jaar er een supercharger op te gooien.

Motor wordt eruit gehaald, en gereviseerd en volledig gemonteerd met men spullen.

De rest gaat weg voor verkoop of oud ijzer.

Zal binnenkort wel een te koop topic aanmaken met alle stukken die weg gaan.

Moest er iemand al een stuk willen vraag maar, zal kijken of er schade is en wat de prijs is.

Fotos volgen ook nog :)

Oeh foto's. Super gaaf project om te volgen!

Een supercharger op een 1.7? Hoe had je dat dan in gedachten, of is dat al eens eerder gedaan?

Oeh foto's. Super gaaf project om te volgen!

Een supercharger op een 1.7? Hoe had je dat dan in gedachten, of is dat al eens eerder gedaan?

Op een 1.7 weet ik niet direct, maar op een 1.6 wel. (vooral ik kitcars dan)

Turbo wordt wel vaak gedaan op de 1.7. Maar dan heb je het "probleem" dat je VCT en je turbo quasi samen gaan werken waardoor je op een bepaald toerental een immense krachttoename hebt en in combinatie met FWD is dat niet zo leuk imho. Verkies daarom een supercharger.

Dan kan ik ook men 4-2-1 milltek houden :D want als je een turbo zet moet je een custom turbo spruitstuk laten maken endat wordt duur.

Maar dat is nog verre toekomstmuziek hoor. Eerst men kennes van motormechaniek uitbreiden eer we daaraan beginnen :)

Custom uitlaat spruitstuk valt mee, ik meen dat een focus spruitstuk (4-1) er zo op past, hier kan je vrij eenvoudig een turbo op schroeven

OBX heeft anders een spruitstuk voor de focus waar zo een turbo op past.

Maar goed, elk voordeel heeft zn nadeel.

Een turbo gebruikt energie die anders verloren gaat en heeft slechts een kleine restrictie t.o.v. freeflow. Een Supercharger neemt een relatief hoge hoeveelheid energie voordat het levert aan de motor.

Een FRP Draait aan 155pk. Enige verschil dat ik ga hebben tussen een FRP is een betere uitlaat en iets betere inlaat. Custom management is sowiso nodig met de andere nokkenassen (die dezelfde lift hebben als een FRP)

Dan onderschat je de FRP toch een beetje, daar is meer aan verspijkerd. Een 1.7 zetec op FRP-spec krijgen is meer voor nodig...

En een turbo op de 1.7: ga dan gewoon voor een 2-liter. Er zijn voorbeelden, maar daar is zo gruwelijk veel aan verbouwd om zo te krijgen en om 'm vervolgens heel te houden. Vergeet niet dat de 1.7 een opgeboorde 1.25 is he... Desalniettemin: er rijdt een (volgens mij Duitse) Puma rond met 280 pk uit een 1.7. Ik ken verder weinig mooie voorbeelden van een echt lucratief opgevoerde 1700.

Dan onderschat je de FRP toch een beetje, daar is meer aan verspijkerd. Een 1.7 zetec op FRP-spec krijgen is meer voor nodig...

En een turbo op de 1.7: ga dan gewoon voor een 2-liter. Er zijn voorbeelden, maar daar is zo gruwelijk veel aan verbouwd om zo te krijgen en om 'm vervolgens heel te houden. Vergeet niet dat de 1.7 een opgeboorde 1.25 is he... Desalniettemin: er rijdt een (volgens mij Duitse) Puma rond met 280 pk uit een 1.7. Ik ken verder weinig mooie voorbeelden van een echt lucratief opgevoerde 1700.

Verschil tussen gewone 1.7 en FRP is toch:

- nokkenassen

- inlaat

- uitlaatspruitstuk

- ECU software

Men volledige Milltek is beter dan het FRP uitlaatsysteem, en de inlaat zal quasi hetzelfde zijn denk ik.

Nokkenassen die ik op het oog heb hebben dezelfde lift en duur dan de FRP nokkenassen en hij krijgt custom management op al deze onderdelen afgestemd.

Dus zoveel verschil zal er niet zitten tussen een FRP spec en men getunede 1.7, of ben ik zo verkeerd ?

Maar dat zal ik uiteindelijk wel zien he eenmaal op de rollen :)

Je mag ook niet vergeten dat ik in belgie woon en hier is motortuning verboden, dus men 1.7 moet er uizien als een standaard fiesta motor :D

De bedoeling is niet om het maximale uit het blok te halen ;)

bedoeling is om kennis op te doen voor motortuning (voor eventuele toekomstige klanten ofzo) en natuurlijk om een mooie motorruimte te hebben.

Het blijft nog steeds Show before Go :)

Custom uitlaat spruitstuk valt mee, ik meen dat een focus spruitstuk (4-1) er zo op past, hier kan je vrij eenvoudig een turbo op schroeven

OBX heeft anders een spruitstuk voor de focus waar zo een turbo op past.

Maar goed, elk voordeel heeft zn nadeel.

Een turbo gebruikt energie die anders verloren gaat en heeft slechts een kleine restrictie t.o.v. freeflow. Een Supercharger neemt een relatief hoge hoeveelheid energie voordat het levert aan de motor.

Maar met een turbo zit je met da turbo gat, en hij geeft al het vermogen op het moment dat je VCT de kleppen gaat open zetten, met als gevolg dat je enorm veel vermogen bijkrijgt op een bepaald aantal toeren.

Een supercharger darentegen begint al vanaf 0 RPM, maakt een toffer geluid, is minder gedaan op een 1.7 en valt minder snel op.

Maar zoals ik al zei, dit is verre toekomstmuziek en is dus ook mogelijk dat het niet doorgaat.

Dit zijn plannen in men hoofd die ik doodgraag zou uitvoeren, maarja een mens krijgt nooit wat die wilt dus we zien wel :D

Eerst de 1.7 Reviseren en in de fiesta lepelen, dan zijn we al een stap verder ;)

Zozo, de auto waar we momenteel aan werken is stilletjes aan bijna af.

Zijn alles aan het monteren, enkel moeten enkele stukjes nog herdaan worden wegens stofjes/afloper.

Daarna is het de garage eens opruimen, en daarna beginnen we aan de puma af te breken.

Eenmaal daaraan begonnen zal ik een lijstje maken met de onderdelen die weg mogen en eventuele vraagprijs.

Fotos volgen nog, laatste tijd gewoon te druk gehad met de auto die herspoten werd.

Zo, de civic is klaar!!

Wordt morgen gekeurd endan kan die de (hopelijk) de baan op.

Enkel binnen een paar weekjes eens terug komen om te wetsanden endan polieren.

Dwz dat donderdag of vrijdag de puma naar de garage verhuisd en zal gestript worden :)

Alle bruikbare onderdelen worden te koop gezet en de rest op oud ijzer.

Ook heb ik vrijdag men Puma S1600 (JWRC) inlaat mogen ontvangen :D

Wat je links ziet is geen schade ;) is het "carbon" patroon dat slecht is afgewerkt.

Maar mogelijk wordt de cover voorzien van een echt laagje carbon :)

Fiesta_131.jpg

Fiesta_132.jpg

Thx :)

hier paar foto's van de civic ;)

Spuitwerk is wel om van te huilen, bijna de hele auto moet opnieuw gedaan worden.

Stofjes, aflopers en appelsienenhuid, kunnen gebeuren maar niet zo erg als nu.

We hebben eens getest op het tankklepje, eerst natschuren met P2000, daarna P4000 endan beginnen polieren.

Meeste stofjes waren 80% minder zichtbaar en 100% niet meer te voelen en de appelsienehuid was voor 90% weg.

Dus volgende stap is de gehele wagen (terug) te schuren met bovernstaande methode...

Dit was dan ook de laatste spuitklus van de spuiter voor ons.

Nu komt de lastige taak om een nieuwe spuiter te zoeken die mooi werk leverd...

van:

civic12.jpg

naar:

IMG_0602.jpg

Stof in de lak, zit hem niet direct in de spuiter, maar in de spuit omgeving. Een spuitcabine is normaliter afgesloten en staat overdruk op de ruimte. Bij spuiten wordt de boel wat statisch geladen en trekt stof aan als een magneet.

Aflopers en apelsienhuid, tja dat is ervaring (maar ook ervaring met het materiaal waar je mee spuit, spuit, druk, verf etc)

Stof in de lak, zit hem niet direct in de spuiter, maar in de spuit omgeving. Een spuitcabine is normaliter afgesloten en staat overdruk op de ruimte. Bij spuiten wordt de boel wat statisch geladen en trekt stof aan als een magneet.

Aflopers en apelsienhuid, tja dat is ervaring (maar ook ervaring met het materiaal waar je mee spuit, spuit, druk, verf etc)

Welja het is zijn spuitomgeving die niet zo goed is :)

als je een cabine moet verwarmen met een heteluchtblazer (waardoor dus stofdeeltjes lekker rondvliegen) kan je het resultaat al inbeelden he.

Cabine is ook langs achter met een soort garagepoort om langs daar buiten te kunnen gaan, dus stof/zand is onvermijdelijk.

Nuja, alles komt wel goed, is enkel balen na al dat schuurwerk :D

jaja, fiesta is verhuisd naar de loods :D{dance} en de puma is vertrokken :D

was wel een leuk zicht zo een naakte puma met zijn chassis op de trailer :P

Nu nog een paar werkjes van klanten afronden, daarna men kameraad zen oude accord wagon in stukjes doen en we kunnen onze hefbrug zetten :)

alles begint op zijn pootjes terecht te komen.

Eenmaal alles in orde is kan ik rustig beginnen met de demontage/restauratie van de fiesta en vanaf dan zullen de updates wel verschijnen in dit topic :)

na 3jaar onderdelen bij elkaar te sprokkelen kunnen ze eindelijk op de fiesta gezet worden :)

Heb je nu al een puma motor..?

Of een andere kabelboom voor de Fiesta.

neen, ben echter wel op zoek naar een puma bj 97-98. Die hebben een analoge kabelboom. Heb ik geen kopzorgen met de kabelbomen te veranderen/aanpassen.

Maar dat wordt ff opgeschoven tot het financiele op adem gekomen is. Nu eerst alle onderdelen die ik heb monteren :)