Jump to content
Fiestaclub.nl
Sign in to follow this  
Jeroen

Centrale deurvergrendeling

Recommended Posts

Ik denk dat dit de juiste plek is voor een topic over Centrale Vergrendeling...

Ik ben net ruim 4 uur bezig geweest om mijn rechter deur open te slopen, het oude slotmechanisme te verwijderen en de nieuwe te installeren. Nu zit mijn deur weer netjes dicht, en het slot werkt weer!

Ik heb de draden die aan het nieuwe slotmechanisme zitten verlengd, en er ligt nu een bos draden onder mijn dashbord.

Nu mijn vraag: Hoe sluit ik de draden aan?? Ik heb al in een ander topic de kleurcodes gezien:

Wit/geel: openen

Geel/wit: Sluiten

Rood (Moet volgens mij ORANJE zijn) 12V +

Zwart: Nul/ground

Heb ik het goed dat de gele van de linkerdeur aan de gele van de rechter moet? (en de witte linker aan de witte rechter?)

En dan een draad van mijn accu (is makkelijker dan de hele draadboom afspeuren naar een 12V draad) naar de rode/oranje? (met een zekering natuurlijk :roll: )

En de zwarte ergens op mijn carrosserie vastmaken?

Ik hoop dat ik een duidelijk antwoord kan krijgen, weet nu hoe mijn deurpaneel er niet afmoet, ga morgen proberen of het sneller kan :)

Alvast dank!

Jeroen 8)

Niemand??

nope sorry, ik weet alleen hoe ik thuis met stroomdraden moet omgaan en dingen moet aansluiten, maar in de auto ??? :(

Niemand??

nope sorry, ik weet alleen hoe ik thuis met stroomdraden moet omgaan en dingen moet aansluiten, maar in de auto ??? :(

Ik ga zo beginnen om alles aan te sluiten, maar laat de 12V draad nog even los. Kan er ook niks fout gaan :)

Dan kan ik van de week de laatste draad aansluiten, of alles weer loshalen als mijn idee niet juist blijkt :roll:

ja als jeroen z'n auto uitgefikt is straks weten we hoe het komt {devil}

ja als jeroen z'n auto uitgefikt is straks weten we hoe het komt  {devil}

Alles zit weer op zijn plek (alleen de raamslinger nog niet, is rot werkje om die weer netjes vast te zetten :evil: ), en er hangen nu nog 2 draden onder mijn dashbord. 1 aarde draad,(die gewoon aan het aardepunt op de linkerdorpel kan worden aangesloten) en een 12V draad, die (volgens mij :roll:) aan de accu moet. Maar ik hoor graag van iemand die er echt verstand van heeft dat dit klopt. Dan is het een kwestie van deze 2 draden aansluiten, brandblusser in de hand, en testen of het werkt :)

Jeroen

PS Rens, was jij ook niet bezig met CV?

Hey Jeroen,

Zag net dit topic staan over centrale deurvergrendeling... is het allemaal gelukt, werkt het?

Ben zojuist op de website van In.Pro ook een set tegengekomen voor de drie-deurs Fiesta MK4/MK5, prijs is 99 eurootjes incl. inbouwhandleiding... he he :wink: . Lijkt me wel wat eerlijk gezegd :)

Heb je nog eventuele tips voor me?

doet me ergens aan denken...iets met een ka...

doet me ergens aan denken...iets met een ka...

Ka-potte centrale vergrendeling?

Het is dankzij de hulp van anderen toch nog gelukt. Ik had een set uit een sloopauto, dus zonder alle aansluitschema's en schakelrelais...

Voor de volledigheid hier nog even het aansluitschema voor de Ford exemplaren:

Geel van de linkerdeur naar Geel van de rechterdeur

Wit linkerdeur naar wit van de rechterdeur

De zwarte draad is de Nul, en moet dus aan de minpool van de accu, of aan de carrosserie vastgemaakt (Kan bijvoorbeeld in de linkerdorpel)

De Oranje en Rode draad moeten aangesloten worden op de Plus pool van de accu, wel even een zekeringetje er tussen :P

Ik zal vanmiddag even zoeken naar een fotootje, en een korte beschrijving maken

KA-brand...

Huh??

Was dat de reden dat de auto van Ka-vid (???) er nu zo mooi uitziet?

KA-brand...

Huh??

Was dat de reden dat de auto van Ka-vid (???) er nu zo mooi uitziet?

bingo!

(het hele brand verhaal staat op het forum van de KA-club...)

wel sneu natuurlijk, als je halve auto bij het lassen in de brand vliegt...

edit: linkje

http://www.ka-club.com/phpBB2/viewtopic.ph...highlight=brand

Ik kon me de foto's vaag herinneren, maar nu ik ze weer zie, gaan de rillingen over mijn rug... (Meteen even mijn eigen auto gecheckt, en die staat gewoon nog te glimmen buiten :P)

Gelukkig is alles weer perfect hersteld, ik had niet kunnen zeggen bij de meeting in Vuren (.... :oops: ) welke auto er uitgebrand was.

Iets later dan beloofd, maar dan toch de tips om je deur uit elkaar te halen:

Het deurpaneel zit vast met 3 schroeven:

1 bij de ontgrendeling, 1 in de armsteun (onderin het "handvat") en 1 in het portiervak. Deze 3 schroeven zitten allemaal onder kleine afdek-plaatjes, die je met een klein schroevendraaiertje er wel uitkrijgt.

Ik heb zelf ook de driehoek bij de buitenspiegel losgehaald, ik weet niet of dat echt nodig is (Kan ik me niet meer zo goed herinneren...) 1 dopje in het midden, is wel een lastige, dopje heeft namelijk niet zo'n mooi sleufje als de andere wel hebben.

Daarna de drie schroeven losdraaien, en het luidsprekertje naast het hendeltje eruithalen, en het stekkertje losmaken. Daarna de onderkant van de deur voorzichtig loswrikken van het metaal. Ik heb hiervoor een in afplakband verpakte schroeven draaier gebruikt, om beschadiging aan de lak te voorkomen. De deur zit aan de onderkant namelijk vast met een kliksysteem... Als je de onderkant los hebt, het hele paneel naar boven schuiven, totdat je het in je handen hebt...

Monteren gaat weer omgekeerd, let er wel op dat je het kabeltje van het kleine luidsprekertje niet achter alles laat verdwijnen....

En zo ziet je deur er van binnen uit (dit zijn dus de foto's die ik eigenlijk niet aan mijn moeder moet laten zien.....)

deur_gesloopt.jpg

mij mij is het toch iets simpeler... maarja... is dan ook nog van '88

Ja, die nieuwe auto's zijn wel heel mooi afgewerkt, maar errug lastig te slopen :P Net als met de techniek trouwens, zo'n "oude" is met een schroevendraaier en een setje steeksleutels weer aan de praat te krijgen, bij de nieuwere heb je een computer nodig :cry:

idd...

gelijk m'n vader z'n clio...

hij draaide te hoog in toeren... hebben ze het kapotte stuk vervangen bij een Citroen-garage (m'n vader kent die mens)... moet hij nu nr een Renault-garage voor de auto aan de computer te hangen :(

Je had het over een 3-deurs systeem?

Met de derde deur bedoelen ze dnek ik de achterklep. Ben je daar ook al mee bezig geweest?

3 deurs heeft 2 zijdeuren, de 5 deurs 4, krijg je dus ook 2 motortjes extra.

Het is mogelijk om een ontgrendeling op de achterklep te maken, die werk dan met een knopje van binnen uit. Schijnt alleen vrij lastig te zijn om de stangetjes zo te installeren dat zowel het knopje binnen als het slot van buiten nog werkt...

Sign in to follow this