Jump to content
Fiestaclub.nl

Rammelbak

Active users
  • Content count

    6
  • Joined

  • Last visited

About Rammelbak

  • Rank
    Fiesta Newbie

Previous Fields

  • Voornaam
    Peter
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK5
  • Kleur
    Grijs

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    Edit: de bobine is bij het Endura-E blokje te bereiken zonder brug, maar niet van harte. Ik heb het expansievat voor de koelvloeistof los gehaald en aan de kant gelegd. De slangen zijn hier lang genoeg voor. Daarna heb ik met een spiegel bekeken hoe het één en ander bevestigd zit en de nummering van de bougiekabels vast gelegd. Daarna heb ik de bobine eigenlijk blind op de tast los gehaald. Zoals gezegd, het kan maar niet van harte. Engelengeduld en dunne armen zijn wenselijk
  2. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    De Fietstas heeft de nodige TLC gekregen en geeft er ook wat voor terug. De bobine en bougiekabelset gaf enige verbetering maar nog niet geweldig. Nou ja, het kan nooit kwaad voor de toekomst. Wat werkelijk bleek te helpen was het stellen van de kleppen. Het bleek dat alle inlaatkleppen op 0.60 stonden, i.p.v. de voorgeschreven 0.20. De uitlaatkleppen stonden redelijk goed, iets aan de ruime kant. Het blokje trekt nu veel beter op en klinkt heel veel stiller. Ik dacht dat het geklepper bij het blokje hoorde, net als het futloze karakter onder de 2000rpm. Nu de kleppen weer netjes staan is dat helemaal verdwenen. Het is natuurlijk geen racemonster, maar hij rijdt wel een stuk soepeler. Stationair zoekt de Fietstas nog een heel klein beetje. Daarom heb ik vanavond het gasklephuis grondig gereinigd. Deze had wel veel en harde afzetting rond de klep zitten. Ook de stationariklep met stappenmotor heeft een flinke poetsbeurt gehad. Dat was het voor nu wel even. De Fietstas heeft genoeg onderhoud gehad voor jaaaaren rijplezier. Dus als het goed is en blijft gaan, dan laat ik me verder weinig horen
  3. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    Bedankt voor alle warme welkomswoorden. Grappig clubje mensen hierzo Ondertussen heeft de Fietstas nieuwe versnellingsbakolie. Het maakt wat verschil, maar ik moet toegeven dat het verschil minder groot is dan bij mijn vorige auto's. Het Fietstasje blijft gewoon een auto die met iets meer aandacht geschakeld moet worden dan b.v. een Toyota Star(s)let. Ik hoop dat dat niet als vloeken in de Ford-kerk wordt beschouwd Vanmiddag ben ik even onder de auto gekropen om de bobine te bekijken. Het blijkt dat bij de Mk5 er wat onduidelijkheid is over welk type is gebruikt. Er is een bobine met gladde aansluitingen en eentje met een soort kraagje. Remto automaterialen had het bij het juiste eind: de Mk5 is voorzien van de bobine met de gladde aansluitingen. Helaas hadden ze net even niet de bijbehorende bougiekabelset. Die haal ik morgen op. Dan ga ik toch een garagehouder met een brug even lief aankijken. Dat werken terwijl ik op mijn rug lig mag dan het oudste beroep van de wereld zijn, ik vind het zelf maar niets. Nou kreeg ik de tip dat het ook mogelijk is om van bovenaf bij de bobine te komen. Hiervoor zou alleen het expansievat voor de koelvloeistof los gehaald hoeven worden en even aan deze even aan de kant leggen (zonder de slangen los te halen). Ik lees er alleen niets over terug op dit forum. Heeft iemand hier (goede of slechte) ervaringen mee? Al met al ben ik nog best tevreden met het gebakkie. Het is gewoon een erg grappig autootje die lekker toegankelijk is in onderhoud (behalve die bobine dan...)
  4. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    Bedankt voor het snelle antwoord m.b.t. de klepspeling De klepspeling zal ik in de loop van de week eens controleren. Het ratelt er vrolijk op los onder het klepdeksel, dus er zal vast wel genoeg zijn. Eerder teveel. In een ander topic las ik al wat over de onduidelijkheden van welk type bobine en kabels gebruikt is op de Mk5. Ik zal dus ook eens kijken of ik bij de bobine kan komen en kan kijken of er gladde aansluitingen of aansluitingen met een kraagje op zitten. Morgen gaat de auto eerst op de brug bij een garage. Meneer Ford vind dat de versnellingsbakolie nooit vervangen hoeft te worden. Het Fietstasje heeft er nu 170.000km op staan en ik vind dat het wel tijd wordt. Bij meerdere auto's met hogere kilometerstanden heb ik al positieve ervaringen opgedaan na een oliewissel van de versnellingsbak. Als hij toch op de brug staat dan zal ik meteen eens kijken naar het type bobine. Leerzaam forum dit!
  5. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    Verrek nou alweer wat geleerd. Het is waarschijnlijk een Mk 5 1.3 8V. Op het kleppendeksel staat groot "ENDURA", zegt dat nog wat? Het autootje is trouwens uit 2002.
  6. Rammelbak

    Fietstas Mk4 1.3 8V

    Hallo allemaal, Meestal ben ik een stille meelezer. Het is dat het voor dit forum gevraagd wordt jezelf te introduceren voordat er verder gekeken kan worden, anders had ik lekker op de achtergrond gebleven. Ik heb dan ook geen mooie plaatjes van de Fietstas waar ik in rijd. Het is gewoon een saaie grijze muis met een deuk aan de rechter kant, die vanwege praktische redenen gekocht is. Het is wel even wat anders dan zijn voorganger, een Volvo S40 1.8 automaat op LPG. Dat was ook weer een praktische keus vanwege de vele kilometers die ik per jaar reed. Dat is niet meer nodig dus er moest iets goedkopers komen. De Volvo kostte alleen aan wegenbelasting 86 euro per maand Om die reden keek ik in eerste instantie naar autootjes tot 750 of 850 kilo. Dat is 15-20 euro wegenbelasting per maand. Een Toyota Starslet, Peugeot 205 of Suzuki Swift hadden mijn interesse vanwege hun goede reputatie en gemakkelijk onderhoud. Na hier in de randstad diverse auto's bekeken te hebben die werden aangeprezen als "perfect en zo weg rijden", was ik het zat. Zeker na de laatste testrit in een Starslet. De had zo'n gare koppeling dat hij al slipte bij stevig gas geven vanaf lage toeren. Volgens de verkoper had ik te hoge verwachtingen van dat kaliber auto Een vriend nam me mee naar een lokale tweedehandsdealer die al tientallen jaren bestaat. Dit geeft toch wat meer vertrouwen dan de "occasiondealers" die via Marktplaats als paddenstoelen uit de grond schieten. Er was maar 1 occasion binnen mijn budget, inderdaad de Ford Fietstas 1.3 8V. Nadat ik leerde dat die blokje een distributieketting zou hebben en gewoon tuimelaars in plaats van een bovenliggende nokkenas, werd ik ineens wat warmer ten opzichte van het autootje. Dit betekend weinig onderhoud en kleppen stellen kan ik dan ook zelf gemakkelijk. Het autootje heeft wel zo'n lomp ouderwets blok dat hij eigenlijk een gewichtsklasse hoger was dan ik had gewild. Het autootje was verder aardig goed. Ik voelde wel speling op de achteras. De Fietstas moest 900 euro kostten. Ik bood de dealer 1000 euro als hij voor dat bedrag ook meteen de bussen van de achteras zou vervangen. Hij moest even rekenen maar kwam daar uiteindelijk wel mee uit. En dat scheelt mij in de toekomst weer een dure reparatie. Ondertussen rijd ik een maandje in het autootje rond. De olie en het oliefilter heb ik gewisseld. Een nieuw luchtfilter was ook hard nodig. Uit voorzorg heb ik de bougies vervangen. In de toekomst komen denk ik de bobine en/of de bougiekabels er nog aan. De auto heeft op stationair toerental een hikje. Er is me verteld dat dit vaker kapot gaat bij de oude Fietstassen. Ook is te zien dat de siliconen bougiekappen wat afbrokkelen, dus het is geen overbodige luxe. Nou de reden dat ik me toch zo uitgebreid voorstel (eindelijk ) Binnenkort wil ik de klepspeling controleren. Volgens het boekje moet dit zijn: IN: 0.20 - 0.25 EX: 0.30 - 0.35 Volgens de sticker op het kleppendeksel moet dit zijn: IN: 0.20 EX: 0.50 Waar komt dit verschil vandaan en wat is het beste om aan te houden? Is het voortschrijdend inzicht van meneer Ford dat de uitlaatklep toch wat meer speling nodig heeft dan ze dachten? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Groetjes, Peter.
×