Jump to content
Fiestaclub.nl

marcnij

Active users
  • Content count

    29
  • Joined

  • Last visited

About marcnij

  • Rank
    What's a Fiesta ?

Previous Fields

  • Voornaam
    Marco
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Blauw
  1. Fiesta 1.0T 100pk veilig chiptunen

    De 1.0 ecoboost is door Ford in 2 varianten geïntroduceerd in de Focus: als 100 en 125 pk. Kort daarna zijn deze twee varianten gelijk met de facelift in de Fiesta leverbaar geworden. later is daar (alleen in de red en black edities) de 140 pk bij gekomen. Een tuner die beweert dat 140 pk ‘standaard’ is, kletst dus maar wat i.m.o. I.m.o. Is 125pk standaard en zijn de 100 en 140 pk versies resp. geknepen en getunde versies.
  2. Mk8 powershift of automaat?

    Het lijkt er op dat de dubbelkoppelng automaat op zijn retour is. Er zijn meer merken die weer ‘normale’ automaten gebruiken. Zelfs VAG (PionIer met de DSG) heeft in sommige Audi’s de DSG door een ‘normale’ automaat vervangen. Bij moderne automaten treed de lock-up al heel snel in werking, waardoor er een slip-vrije vaste verbinding is. Het efficiency voordeel van een dubbelkoppeling automaat is daardoor niet meer zo groot als het geweest is.
  3. Banden met een V profiel zijn draairichting gebonden. Die kun je niet zomaar van links naar rechts verwisselen, tenzij je de band opnieuw op de velg legt. periodiek (elke 10-15k) voor / achter wissel is een goede methode om cuppen te voorkomen. Dit heeft alleen weinig effect als de banden eenmaal gecupt zijn.
  4. Coulance verlening vanuit de dealer (dus niet Ford NL) is natuurlijk wel afhankelijk van het feit of je daar al klant bent. uit de openings post concludeer ik dat topic starter de auto niet bij de dealer in onderhoud had en daar waarschijnlijk ook niet gekocht heeft. van een dealer die nog nooit een stuiver heeft verdient aan je, hoef je geen coulance te verwachten, aangezien deze er ook alleen maar geld op toe legt. de manier van reageren van de dealer is niet prijzenswaardig, dat staat buiten kijf. In dit geval vind ik het overigens een zwaktebod van Ford NL om hier niets mee te doen.
  5. Ecoboost Motoren Pk Verschil

    Synchromesh (synchroon) ringen hebben geen last van hoger koppel, tenzij je zonder te ontkoppelen onder belasting een andere versnelling er in ‘ramt’. Ik snap alleen niet waarom Ford niet de MTX75 bak gebruikt. Mijn MK1 Focus TDDI had destijds (2000) al die bak omdat de IB5 niet tegen het koppel van 200nm bestand zou zijn. En nu gebruiken ze weer vrolijk de oude IB5 bak bij motoren met een vergelijkbaar koppel. Kosten kwestie? Voordeel van de MTX75 is ook nog eens dat de achteruit ook gesynchroniseerd is en bij de IB5 niet.(ook niet meer van deze tijd )
  6. Ecoboost Motoren Pk Verschil

    Volgens mij krijgt een koppeling juist bij veel kopppel in de hogere versnellingen meer op z’n donder. In 1 en 2 kan de kracht veel gemakkelijker worden omgezet in rotatie van de wielen (die daardoor kunnen doorspinnen. Een slippende koppeling merk je ook vaak het eerste bij inhaalacties in 3 of 4.
  7. Ik weet niet of er per bouwjaar verschil in zit, maar in de brochure van mijn Fiesta (2013) staat 100pk/170nm 125pk/200nm
  8. Kosten kleine beurt

    Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, met al die uitroeptekens. Ga je frustratie ergens anders uiten zeg. Om op jouw antwoord in te gaan: als je een Barbeque pakket koopt, vraag je toch ook niet om een specificatie, voor €0.50 hamburgers, €0.75 worstjes......
  9. Kosten kleine beurt

    Standaard beurten zijn bij de meeste merkdealer zogenaamde “pakketprijzen” Alles wat bij een standaard beurt hoort zit daar bij inbegrepen. De software van de facturatie is er niet op ingericht om dat te specificeren. Zaken die buiten de beurt vallen, zoals banden en remblokken zullen wel worden gespecificeerd. Een beurt is overigens meer uurloon (inspectie) dan materiaal. Dus de factuur van de dealer vergelijken met onderdelen van winparts, dat slaat nergens op.
  10. Indien geen garantie/coulance kan een gebruikt blok wellicht ook nog een optie zijn.
  11. Mening over achterlichten Fiesta MK8?

    Ik vind de MK8 kwa design ook geen verbetering t.o.v. de MK7/7,5 Helaas heeft Ford dit vaker. Ik heb een MK1 Focus nieuw gereden en vond de MK2 een achteruitgang kwa design. Toen de MK7 Fiesta werd geïntroduceerd, had ik iets van: zo had de Focus er uit moeten zien.
  12. Op zich: ja zoiets, echter de connector in de Fiesta ligt verzonken. deze dongle kun je daardoor a.g.v. de randjes waarschijnlijk niet ver genoeg aanduwen. ik weet zo niet welke wel goed past, heb er zelf een die ik in de Volvo gebruik en past dus niet in de Fiesta. als je op dit forum zoekt naar OBD2 vind je waarschijnlijk wel advies.
  13. Links onder het stuur zit een klepje de OBD2 poort is bedoeld om de computers van de auto mee uit te lezen. Zo’n dongle (WiFi of bluetooth) koop je al voor een tientje op aliexpress.
  14. Of een ODB2 dongle en een appje op je smartphone.
  15. Het Duitse Autobild heeft een Focus 1.0 ecoboost 125pk na 100.000km helemaal uit elkaar geschroefd. Hun conclusie was “uitmuntend” ik zou me dus geen zorgen maken over revisies bij 100.000km.
×