Dootjuh

Active users
  • Content count

    38
  • Joined

  • Last visited

About Dootjuh

  • Rank
    What's a Fiesta ?

Previous Fields

  • Voornaam
    Dominique
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK4
  • Kleur
    Rood
  1. Je kan altijd even de stekker ervan halen en dan een rondje rijden (als de ECU geen sensor ziet gaat deze een vaste waarde gebruiken) als de auto dan beter rijdt weet je voldoende.
  2. Ik heb hem vervangen en voor de zekerheid de boutjes ingesmeerd met vloeibare pakking. Er komt geen olie meer tussen de pakking vandaan maar wel zweet het blok nog lichtjes bij de 4 vier boutjes. Ik heb deze na een rit van 30 kilometer nog even met de hand nagetrokken. Morgen 100 kilometer rijden en dan hopen dat alles kurk droog is.
  3. Bedankt voor je reactie! Ik heb geconstateerd dat de pakking nog licht zweet na het aandraaien van de bouten. Ik ga voor de volledigheid een nieuwe pakking bestellen en deze monteren.
  4. Goedemorgen, Vandaag viel het op dat ik toch wel veel olie moest bijvullen. Nou was het kleppendeksel aardig besmeurd van de olie, gezien dat de rest van het blok kurk droog is kan dit alleen betekenen dat de kleppendeksel pakking lekt. Voor dat ik een pakking ging bestellen besloot ik eerst de 4 bouten van het deksel te controleren en tot mijn grote verbazing kon ik alle 4 bouten nog bijna 2 slagen aandraaien. ik heb alle 4 bouten nu goed vastzitten en heb het hele blok aan de bovenzijde schoongemaakt met remmenreiniger. Mijn plan is nu om volgend weekend te kijken of alles nog schoon is, mocht dit niet het geval zijn is het denk ik verstandig om de pakking te vervangen? Wat ik mij afvraag: *Heb ik meer spullen nodig dan een nieuwe pakking? *Inlaatspruitstuk hoeft zoals ik het nu kan zien niet los, klopt dit? *Wat is het aanhaalmoment van de bouten van het kleppendeksel? Alvast bedankt voor een reactie!
  5. Mocht het terugkomen dan kan je hem natuurlijk altijd even uitlezen:).
  6. Heren, Nogmaals bedankt voor alle technische ondersteuning!!
  7. Volgens mij heb ik het nu opgelost (of het is van zelf opgelost). Ik heb toevallig een slechte massa ontdekt (die naast het KVS reservoir) en deze goed vastgezet. De koelvin slaat nu ook aan als de motor warm wordt. ik heb het volgende nu nog getest: 1. Motor warm laten draaien en wanneer de wijzer van de temperatuur bij de a / l van normaal is gaat de fan aan in stand 1 2. Donkergroene relais gedemonteerd en motor warm laten draaien wanneer de temperatuur bijna bij het rode stipje is gaat de fan aan in stand 2 Bedankt voor al jullie hulp. n.b voor de volgende: ik heb ontdekt dat de fan aanslaat wanneer de temperatuursensor een weerstand van 300 / 400 Ohm doorgeeft
  8. Draden die naar de sensor lopen zijn zwart/blauw en rood/wit meetpen op rood/wit en op de massa van de accu meet ik 6,81 volt met contact aan met contact uit is er geen spanning als ik de diode er tussenuit haal en meet bij de stekker links van de diode op de tweede foto meet ik 7,22 volt met contact aan ook gemeten met lopende motor en de diode ontkoppelt (8,22 volt gemeten).
  9. Klopt inderdaad dat deze door loopt naar de plug links op de onderste foto. Misschien een idee om de draad bij de PCM te meten zoals @BlackFocus zei? Deze draad loopt toch naar de relais platen? Kan ik deze bij de relaisplaten meten ten opzichte van massa of moet dit echt bij de PCM? Zo ja welke pen hebben we het over? @allesklusser ik ben niet super goed ik het lezen van schema’s kan jij mij indien nodig vertellen welke kleur draad te meten bij de PCM ten opzichte van de massa?
  10. We zijn weer een stap verder. ik heb de weerstand gemeten met koude motor (auto staat sinds gisteravond stil). Buitentemperatuur is 9/10 graden Als ik de gemeten waarde beoordeel: 1. Sensor defect? 2. Sensor in orde? 3. Multimeter verkeerd ingesteld? hieronder het resultaat: https://preview.ibb.co/f62fVw/DB8749_C9_75_DE_4_E32_A42_B_CD661_A5_CA267.jpg klopt het overigens dat de bedrading vanaf deze sensor naar een raar zwart ‘kastje’ loop? Zie hieronder:
  11. Ik zal zo even de weerstand van de sensor meten bij koude motor zoals @allesklusser zei. waar vindt ik de PCM? En moet ik de dan zwart/witte draad of de zwart/blauwe draad ten opzichte van massa meten?
  12. Goedemorgen, bedankt voor je reactie, deze wekt wel wat vragen op: 1. Klopt het dat de sensor waar je het over hebt dezelfde sensor is die de temperatuurmeter aanstuurt? Deze zit in de slang die tussen motor en schutbord loopt. 2. Als ik de stekker van bovengenoemde sensor trekt gaat de temperatuurmeter naar ‘0’ toe maar de fan slaat niet aan, zou dit wel moeten? 3. Ervan uitgaande dat de temperatuurmeter goed functioneert (op basis van optische waarneming). Kan het zo zijn dat de sensor dan alsnog stuk is. Ik ga zo even de weerstand meter op de sensor bij koude motor. Alvast bedankt weer voor een reactie
  13. Je hebt gelijk! Hij laat de koelfan op de lage snelheid draaien (was duidelijk te horen wanneer de snelle stand aansloeg). ik ben zojuist even bezig geweest en heb beide relais verwisseld zonder resultaat helaas. Vervolgens teruggewisseld. Ik heb vervolgens alleen het groene relais losgehaald en heb toen de airco aangezet doordat het relais ontbrak ging de koelvin niet draaien. Ik heb toen gewacht zodat de druk op zou lopen en de ecu het zwarte relais zou gaan bedienen om de snelle stand in te schakelen waarna dit ook gebeurde. wat weet ik nu: 1. Groene relais is heel 2. Zwarte relais is heel 3. Weerstand vin is goed wat nu??? edit op de relaisplaten heb ik getest met een spanningzoeker. Bij beide relaisplaten laten pen 2 en 3 het lampje van mijn spanningzoeker branden (zowel met ingeschakelde als uitgeschakelde airco)
  14. Dat is mooi! Ik ga morgen de twee relais even omwisselen als dan de fan niet meteen gaat draaien met de airco aan / wel gaat draaien wanneer de motor warm wordt weet ik genoeg. Dan is een relais defect.
  15. Hoge snelheid. Dat kan ook niet anders deze is via een apart relais geschakeld @allesklusser ik kijk nu naar jouw schema. Is het mogelijk relais 19 met 20 te wisselen om een defect relais uit te sluiten / op te sporen?