allesklusser

Fiestaclub +
  • Content count

    2459
  • Joined

  • Last visited

About allesklusser

  • Rank
    Fiesta Addict
  • Birthday 07-08-49

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Westland

Previous Fields

  • Voornaam
    Dick
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK6.5
  • Kleur
    Blauw

Recent Profile Visitors

5005 profile views
  1. Als je alleen de -pool losmaakt dan kan er geen elektron meer uit de accu in de autoelectronica op pad gaan. Er is in die situatie geen stroomkring meer mogelijk. Zo was ik ook verbaasd over het verhaal van elektrische auto's die mogelijk na een aanrijding onder hoge spanning komen te staan en een gevaar vormen voor hulpverleners. Stel dat dat zo is, hoe vorm je dan met de interne accu's van zo'n auto een stroomkring? Zo lang je niet zelf met je lichaamsdelen in die stroomkring geraakt dan gebeurt je niets. Al sta je zelf op de aarde dan kan de auto nooit een stroomkring vormen via de aarde. Een vogel die op een hoogspanningsdraad zit overleeft het ook omdat hij geen stroomkring kan vormen met de aarde ofwel er is geen potentiaalverschil.
  2. Welkom en ben ook benieuwd naar je MK1
  3. Hee man, de complimenten voor je doorzettingsvermogen! Dus weer een typisch voorbeeld van de oudere auto en corrosie met lage voltages. Altijd weer zoekfeest. Het lijkt erop dat de combinatie serieweerstand en corrosie/slecht contact er niet genoeg spanning op de motor kwam te staan en daardoor niet aan wilde. Zonder serieweerstand heb je een hogere spanning waardoor de vin wel aanging, kan er even niets anders van maken. De gegevens van de weerstandswaarden e.d. zet ik even in een documentje.
  4. Je moet even twee dingen gescheiden zien. De sensor is als input aangesloten op de ECU. Als output geeft de ECU het signaal om de relais aan te sturen. a. Wat betreft de output: Het bewijs dat er geen verbindingsprobleem met de ECU is dat je vanaf het relaisbord je namelijk op pen 2 12 volt meet. Dit is een bruin/zwarte draad en deze kan alleen maar spanning krijgen vanaf pin 68 van de ECU. Je meet hier spanning dus is het stukje touw naar de ECU goed. b. Wat betreft de input: Anders is nu het bewijs of de sensor wel input levert. Trouwens wat wel gek is, als ik George mag geloven dan zou bij het losmaken van de sensor de fan moeten aanslaan maar dat doet ie niet wat ik dan wel weer vreemd vind. Wat kun je nog doen? Meet even op het stekkertje van de sensor zoals je hem toont op de eerste foto, niet aansluiten dus, contact voor de zekerheid aan, of je hier 12V meet. Als je dit doet dan meet je namelijk verbinding tussen pin 38 (ingang) van de ECU en de logische massa. Volgens het schema zouden de draden die hier vandaan naar de ECU lopen bruin/zwart moeten zijn maar ik zie op de foto andere kleuren voor zover ik het kan zien. Ik zo meteen helaas weg en kan je dus niet zo snel meer antwoorden. Succes verder nog.
  5. Je meetmethode is correct. Als je direct op de sensor meet, meet je 1758 Ω en dat kan wel kloppen met deze lage buitentemperatuur. Dat vreemde geval kan ik nergens thuis brengen overigens. Kan dat geen smoorspoel zijn om stoorpulsen te onderdrukken? Staat me iets van bij. Hoe dan ook loopt het door naar de plug links op de onderste foto, ja toch? Vanaf deze plug moet je ook de sensor kunnen meten. Vanaf de bovenste foto zie ik ook een stekkerblokje, recht onder de ruitenwisserarm. Is daar niet iets mis met corrosie? En met contact aan moet je op een van de twee draden spanning meten ofwel als je direct op de plug meet heb je ingang van de ECU gecontrleerd.
  6. Het klopt dat je op die punten spanning meet. Op pen 3 staat altijd spanning. Op pen 2 meet je spanning vanuit de ECU. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ECU pen 2 aanstuurt, ofwel de spanning naar 0V trekt waardoor het relais geactiveerd wordt. Er van uitgaande dat het relais goed is dan stuurt blijkbaar de ECU het relais niet aan. George, @BlackFocus haalt aan dat als de koelsensor onderbroken is de fan moet aanslaan omdat dat als zodanig ontworpen is. Laatste wist ik eigenlijk niet, weer wat geleerd. Maar, deze sensor is niets meer dan een NTC weerstand. Met ongeveer de specificaties 80 ℃ 95 Ω en bij 25 ℃ 750 Ω. Kortom, de ECU detecteert een volledig onderbroken sensor waarbij de vin aangaat. Blijkbaar is de sensor niet onderbroken anders zou de vin aanslaan. De andere conditie om de vin aan te laten gaan is als de weerstand door de opgelopen temperatuur zo'n 95 Ω of minder wordt. Theoretisch zou dus de sensor bij oplopende temperatuur de minimale waarde benodigd om de vin te laten aangaan niet halen. Met koude motor zou de weerstand van de sensor even gemeten kunnen worden. Met de huidige buiten temperatuur zou je iets van tussen de 750 en 1000 Ω moeten meten. Dan toch de sensor defect of uit meetbereik? Wat ik ook nog kan bedenken is dat de ECU wat van slag is. Een minuutje de accu losmaken, wellicht helpt het.
  7. HO STOP!! Volgens het schema van de MK4, diagram 3, zijn de relais niet eender. Relais 20 heeft een ingebouwde diode en 19 heeft dat niet, helaas. Omwisselen kan dus niet zo simpel lijkt het omdat het aantal contacten, dus waarschijnlijk in het relaisbord, ook niet kloppen. Zie trouwens wel iets vreemd in het schema, maar dat is een ander probleempje. Namelijk, van relais 19 is een kant van het relaiscontact niet aangesloten en dat begrijp ik in de verste verte niet, lijkt een fout in het schema. Volgens mij moet het bovenste contact ook op de vaste spanning via F36 aangesloten zijn anders gaat dit nooit werken. Mis eigenlijk ook het airco gedeelte voor de MK4 en weet niet of ze het aircod/fandeel van de MK5 in de MK4 gebruikt hebben. Zelf ben ik niet al te bang om met stroom wat uit te proberen, maar je zou het volgende kunnen doen. De relais hebben zover ik kan volgen de pennummers 1 t/m 5. 1 & 2 voor de spoel en 3 & 5 voor het contact. Op pen 3 staat altijd vaste spanning zodat de ECU altijd de vin kan aanzetten zonder dat de contactsleutel op aan is (het pas op je vingers verschijnsel bij niet draaiende motor of contact uit) Pen 5 is via de weerstand verbonden met de ventilator. Het relais doet niets anders dan contact 3 en 5 doorverbinden indien gevraagd door de ECU. Als je het relais verwijdert en zeker weet dat je contact 3, 3 is makkelijk met een voltmeter of een proeflampje te controleren omdat daar altijd 12V op moet staan, en 5 op het oog hebt is het makkelijk door deze contacten even door te verbinden met een stukje draad. De contactsleutel hoeft hierbij uiteraard niet op aan te staan en zou ik ook dan niet doen. Bij een eventuele sluiting floept hooguit F36 eruit. Gaat de fan nu draaien dan hoef je niet meer te twijfelen aan de weerstand/vin. Gaat de vin draaien dan kun je even met een ohmmeter de spoel van het losse relais 20 doormeten via de pennen 1 en 2. Als je 12V spanning op deze pennen zet dan moet het relais klikken/inkomen. Is het relais ingekomen dan moet je via de pennen 3 en 5 vervolgens 0 ohm (eventueel met een piepertje) meten.
  8. De ventilator wordt inderdaad aangestuurd door de ECU. Er wordt per relais een signaal door de ECU aangestuurd. Op onderstaande foto zie je het donker groene relais die de ventilator op de standaard snelheid bedient. (Deze auto heeft geen airco omdat links naast genoemd relais dan een zwart relais geplaatst moet zijn zoals in jouw auto) Voor de normale snelheid wordt een weerstand in serie met de motor geschakeld en voor de airco niet. Kunnen twee dingen zijn hier als meest simpele diagnose: a. Het groene relais is defect of heeft een contactprobleem / bekabeling b. De weerstand is onderbroken of heeft een contactprobleem / bekabeling Geef even een seintje als je een schema van de wagen wilt hebben.
  9. Hier een plaatje van het ding op positie 19C734B: https://ford.7zap.com/nl/car/47/12.35745/0/1688/16119/70420/#19C734B En de sensor zelf: Bij het bruine gevalletje zie je een schoepje, dit zou dan vervuild moeten zijn.
  10. Welkom op het forum.
  11. Heb je automatische klimaatregeling? In het controlepaneel is een sensor/motortje aanwezig die de luchtstroom controleert/regelt. Deze wil wel eens vervuild zijn en door onbalans ontstaat er een bromgeluid. Is ook een topic over ergens op het forum.
  12. Hallo Niels, Als het beter uitkomt mag je mij voor het bowlen wel schrappen. Blijft toch wat last houden van mijn spieren dus ik zit er niet mee om niet mee te kunnen doen. Scheelt een hele baan als ik het goed begrijp.
  13. Welkom, en je bent rijker dan je dacht, want je hebt een MK6.5
  14. Veel plezier alvast met je nieuwe aanwinst.
  15. Leuke intro en idem auto, welkom.