BlueFiesta

Active users
  • Content count

    2125
  • Joined

  • Last visited

About BlueFiesta

  • Rank
    Fiesta Addict

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender

Previous Fields

  • Voornaam
    Blue
  • Auto
    Niet bekend
  • Type
    Niet bekend
  • Kleur
    Niet bekend

Recent Profile Visitors

4909 profile views
  1. Nog een review:
  2. En gelukt zie ik. Hartelijk dank!
  3. Bij een min of meer toevallig bezoekje aan mijn vaste dealer in Zevenaar kwam ik aan de praat met de directeur. Van het één kwam het ander en zo zat ondergetekende vanochtend opeens achter het stuur van de nieuwe Mk.8. Dat was een prima ervaring. Ik kan gaan praten over het gebrek aan motorvermogen, maar dat is denk ik niet terecht. De driepitter komt prima van zijn plek, kan uitstekend meekomen met vergelijkbare auto's zoals een VW Polo of een Renault Clio. Vooral in de toeren stelt hij niet teleur. Vlot doorschakelen levert een donkerbruine resonantie op in de koets, onder 1000 toeren. Moet je ook gewoon niet doen eigenlijk, maar ik wilde gewoon zien wat er gebeurde. Waar het mij vooral om te doen was: wegligging. Die is zoals we van Ford gewend zijn uit de kunst. Ik vond het sturen wel wat minder strak dan ik gewend ben en de vering is wat te slap naar mijn smaak, maar houd in het achterhoofd dat ondergetekende op dit moment een Mk.6½ ST rijdt, dus op dat punt valt een boompje op te zetten. De auto reageert snel en heel voorspelbaar, stuurt heerlijk neutraal (geen onder- of overstuur) zowel in lange doordraaiers als korte bochten. Met de bak heeft de Mk.8 iets wat ik in mijn huidige wagen helaas moet missen: een zesde versnelling. Dat is prettig. De achteruit gaat zoals bij ondermeer Opel: door het oplichten van een veiligheidsring onder de pookknop wordt de vergrendeling van de achteruit opgeheven en kan de "R" worden geschakeld. Starten van de auto gebeurt zonder sleutel, maar met een startknop. Ook was deze auto voorzien van een automatisch start-stopsysteem, waardoor de motor stopt zodra de versnelling in neutraal staat. De motor wordt automatisch gestart zodra de koppeling wordt ingetrapt. Dat scheelt natuurlijk in het brandstofverbruik. Een handige feature (waar je je na verloop van tijd ook enorm aan kunt gaan ergeren ) is het schakeladvies dat in het dashboard verschijnt zodra je volgens de boordcomputer teveel of juist te weinig toeren maakt. De auto was voorzien van park-assist en kon zelf inparkeren. Je moet dan wel zelf schakelen, gas geven en remmen, maar sturen doet 'ie zelf en beter dan ik menigeen zie doen. Hij kan zowel inparkeren in file als in een parkeerhaven, mits de contouren duidelijk zijn. Dat was voor mij een nieuwe ervaring. Dit exemplaar was ook voorzien van een systeem dat je helpt netjes binnen de lijntjes te blijven. Navigatie is tegenwoordig kennelijk standaard. Verschillende zaken, zoals de navigatie en de radio zijn netjes te bedienen door een overzichtelijk tablet-formaat touch-screen. Overigens scant de radio continu op nieuwe zenders. De zenderaanbod is dus continu actueel, aangepast aan welke zenders binnen bereik zijn. De vormgeving is ten opzichte van de Mk.7(½) niet spectaculair veranderd. Persoonlijk vind ik de hoge achterlichten en het zijaanzicht van de Mk.7 zelfs fraaier dan dat van de Mk.8. In mijn ogen lijkt het wat teveel op de Kia- en Hyundai-modellen. Technisch is de auto wat mij betreft prima geslaagd. Zou ik op dit moment voor een keuze staan voor een degelijke B-segment hatch, dan staat de nieuwe Mk.8 beslist in de top 5 op het lijstje.
  4. Hallo mods, Onder het hoofdstuk "Informatie" mis ik de mogelijkheid om meer te weten te komen of zelf te posten over de nieuwe Mk.8 die al volop in de showrooms staat. Misschien heeft iemand de mogelijkheid binnenkort subhoofdstukken voor de Mk.8 aan te maken? Grtz, BF
  5. En, al wat gevonden?
  6. Over de NCAP-resultaten heb ik weinig kunnen vinden, maar nog wel een filmpje van onduidelijke oorsprong:
  7. In Duitsland is ook de ST220 leverbaar, in Nederland niet...
  8. Toevallig een poosje bijgehouden wat het verschil zou kunnen zijn tussen gewone E95 en Texaco XL (98). Ik heb een aantal maanden achtereen E95 getankt en daarna een aantal maanden XL (een periode voorjaar tm midzomer en vandaar een periode tm najaar). Zo heb ik geprobeerd verschillen in type rit (plaatselijke ritten tegenover snelweg) en buitentemperatuur (koude omgeving kan een hoger verbruik tot gevolg hebben) uit te vlakken. Ik heb geen verschillen geconstateerd in de kilometerprijs. Ik heb gemerkt dat ik iets langer rijd met een volle tank XL, maar dat zijn wel duurdere liters. Netto maakt het dus op de korte termijn weinig tot niets uit. Op lange termijn zou het beter kunnen zijn voor de motor, omdat een hoger octaangetal beter smeert. Belangrijke conclusie voor mij is overigens dat je rijgedrag enorm uitmaakt voor je verbruik. Ik heb één tank volledig leeggereden terwijl ik in een redelijk vlot tempo probeerde een rally te volgen over allerlei landweggetjes. Dat betekende vlot accelereren en veel remmen. Daarmee dook de ST direct flink onder de 1:10.
  9. "Nodig hebben" is een groot woord, maar leuk om te zien is het zeker.
  10. Ah, tnx. Ik ben een van de weinigen die geen FB heeft. Vaak kun je dan niet doorklikken (dus maar niet geprobeerd), maar in dit geval gaat het prima. Ik bedoelde idd de line/up van 40 jr Fiesta.
  11. Zoals altijd ben ik wel nieuwsgierig naar plaatjes. Vooral die line-up heeft mijn belangstelling. Heeft iemand daar toevallig foto's gemaakt die hij wil delen?
  12. Ik kan ook alleen maar gokken wat de reden zou kunnen zijn natuurlijk... - Misschien is het het aantal km's dat de mensen afschrikt. Een diesel koop je om veel km's te maken. Volgens mij kan er nog wel een ton bij, maar denkt iedereen zo? - Misschien helpt het te melden dat de APK erop zit en alle gebreken zijn gerepareerd? - Subjectief: een nieuw kenteken op een oudere auto vinden sommige mensen geen pré. - De ononderhandelbare prijs? - Op een Fiesta-forum heeft iedereen al een Fiesta? Kortom: ik weet het ook niet, maar misschien ben je geholpen met bovenstaande?
  13. Je verhaal lijkt wat op het mijne. Mijn ST'tje is van 2007 en sindsdien in mijn bezit. Heerlijke wagen, staat ook altijd binnen. Is wel mijn daily (ruim een ton op de teller inmiddels), dus geen hobby-auto. Kan ik me niet permitteren. Parkeren nog steeds zoveel mogelijk verwijderd van winkelwagentjes, openslaande deuren en krassende fietsers (dan maar iets verder lopen), dus voor de leeftijd nog strak.
  14. Ik had helemaal gemist dat je je hier destijds had aangemeld Chris! Nou, veel plezier met je alweer 2e Fiesta.