Jump to content
Fiestaclub.nl

BlueFiesta

Active users
  • Content count

    2129
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About BlueFiesta

  • Rank
    Fiesta Addict

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Previous Fields

  • Voornaam
    Blue
  • Auto
    Niet bekend
  • Type
    Niet bekend
  • Kleur
    Niet bekend

Recent Profile Visitors

5138 profile views
  1. Vaak krijgt de andere lamp ook een tik mee als er eentje springt. Daarom moet je ze eigenlijk ook altijd beide tegelijk vervangen. Zelf gebruik ik de "nog goede" lamp als reserve voor het geval ik onderweg eens met een kapotte lamp kom te staan, maar ook dan vervang ik zsm beide.
  2. BlueFiesta

    Zoekende

    Het blok in de Mk.6(½) ST werd ook geleverd in de Mondeo uit dezelfde periode. Het belangrijkste verschil met dat blok zijn de ophangpunten. In principe is het een blok dat bedacht is om veel kilometers mee te kunnen rijden. Echter... Het gebruik van een Fiesta ST is natuurlijk doorgaans anders dan een Mondeo 2.0. Daaraan werkt ook de korte versnellingen mee, bedoeld om snellere sprintjes te kunnen trekken. Een echte reisauto is het niet. Als je er gevoelig voor bent gaat het geluid je storen op de lange afstand. Een gesprek zonder stemverheffing is boven de 120km/u niet echt mogelijk. Zwak punt van dit model ST is de versnellingsbak. Als de auto verkeerd bereden is zul je ook relatief vaak versleten koppelingen aantreffen. Ook al heb ik er nog geen problemen mee gehad: ook de elektrische spiegels schijnen een zwak punt te zijn. Natuurlijk is de airco bij auto's van deze leeftijd vaak aan vervanging toe, maar dat is niet specifiek ST. Verder vind ik het een heerlijke auto. Ik heb er al 11 jaar veel plezier van, probleemloos en zonder grote onvoorziene kosten.
  3. BlueFiesta

    Foto meeting 2018

    51°49'16.16"N 5° 1'47.49"O Mooie locatie, prima scenery en je kunt er meedraaien met het licht. Wat wil je nog meer? Eigenlijk moet je hopen op niet te mooi maar wel droog weer, zodat het er niet te druk is. Zolang het bij vier fotografen en geen onderwerpen blijft zal dat wel meevallen ;-P
  4. BlueFiesta

    Mk.8 proefrit

    Nog een review:
  5. BlueFiesta

    Mk.8: we hebben een nieuw model!

    En gelukt zie ik. Hartelijk dank!
  6. BlueFiesta

    NCAP Test Results

  7. BlueFiesta

    Mk.8 proefrit

    Bij een min of meer toevallig bezoekje aan mijn vaste dealer in Zevenaar kwam ik aan de praat met de directeur. Van het één kwam het ander en zo zat ondergetekende vanochtend opeens achter het stuur van de nieuwe Mk.8. Dat was een prima ervaring. Ik kan gaan praten over het gebrek aan motorvermogen, maar dat is denk ik niet terecht. De driepitter komt prima van zijn plek, kan uitstekend meekomen met vergelijkbare auto's zoals een VW Polo of een Renault Clio. Vooral in de toeren stelt hij niet teleur. Vlot doorschakelen levert een donkerbruine resonantie op in de koets, onder 1000 toeren. Moet je ook gewoon niet doen eigenlijk, maar ik wilde gewoon zien wat er gebeurde. Waar het mij vooral om te doen was: wegligging. Die is zoals we van Ford gewend zijn uit de kunst. Ik vond het sturen wel wat minder strak dan ik gewend ben en de vering is wat te slap naar mijn smaak, maar houd in het achterhoofd dat ondergetekende op dit moment een Mk.6½ ST rijdt, dus op dat punt valt een boompje op te zetten. De auto reageert snel en heel voorspelbaar, stuurt heerlijk neutraal (geen onder- of overstuur) zowel in lange doordraaiers als korte bochten. Met de bak heeft de Mk.8 iets wat ik in mijn huidige wagen helaas moet missen: een zesde versnelling. Dat is prettig. De achteruit gaat zoals bij ondermeer Opel: door het oplichten van een veiligheidsring onder de pookknop wordt de vergrendeling van de achteruit opgeheven en kan de "R" worden geschakeld. Starten van de auto gebeurt zonder sleutel, maar met een startknop. Ook was deze auto voorzien van een automatisch start-stopsysteem, waardoor de motor stopt zodra de versnelling in neutraal staat. De motor wordt automatisch gestart zodra de koppeling wordt ingetrapt. Dat scheelt natuurlijk in het brandstofverbruik. Een handige feature (waar je je na verloop van tijd ook enorm aan kunt gaan ergeren ) is het schakeladvies dat in het dashboard verschijnt zodra je volgens de boordcomputer teveel of juist te weinig toeren maakt. De auto was voorzien van park-assist en kon zelf inparkeren. Je moet dan wel zelf schakelen, gas geven en remmen, maar sturen doet 'ie zelf en beter dan ik menigeen zie doen. Hij kan zowel inparkeren in file als in een parkeerhaven, mits de contouren duidelijk zijn. Dat was voor mij een nieuwe ervaring. Dit exemplaar was ook voorzien van een systeem dat je helpt netjes binnen de lijntjes te blijven. Navigatie is tegenwoordig kennelijk standaard. Verschillende zaken, zoals de navigatie en de radio zijn netjes te bedienen door een overzichtelijk tablet-formaat touch-screen. Overigens scant de radio continu op nieuwe zenders. De zenderaanbod is dus continu actueel, aangepast aan welke zenders binnen bereik zijn. De vormgeving is ten opzichte van de Mk.7(½) niet spectaculair veranderd. Persoonlijk vind ik de hoge achterlichten en het zijaanzicht van de Mk.7 zelfs fraaier dan dat van de Mk.8. In mijn ogen lijkt het wat teveel op de Kia- en Hyundai-modellen. Technisch is de auto wat mij betreft prima geslaagd. Zou ik op dit moment voor een keuze staan voor een degelijke B-segment hatch, dan staat de nieuwe Mk.8 beslist in de top 5 op het lijstje.
  8. BlueFiesta

    Mk.8: we hebben een nieuw model!

    Hallo mods, Onder het hoofdstuk "Informatie" mis ik de mogelijkheid om meer te weten te komen of zelf te posten over de nieuwe Mk.8 die al volop in de showrooms staat. Misschien heeft iemand de mogelijkheid binnenkort subhoofdstukken voor de Mk.8 aan te maken? Grtz, BF
  9. BlueFiesta

    Crashtest

    En, al wat gevonden?
  10. BlueFiesta

    Crashtest

    Over de NCAP-resultaten heb ik weinig kunnen vinden, maar nog wel een filmpje van onduidelijke oorsprong:
  11. BlueFiesta

    MK7 ST van onze oosterburen...

    In Duitsland is ook de ST220 leverbaar, in Nederland niet...
  12. Toevallig een poosje bijgehouden wat het verschil zou kunnen zijn tussen gewone E95 en Texaco XL (98). Ik heb een aantal maanden achtereen E95 getankt en daarna een aantal maanden XL (een periode voorjaar tm midzomer en vandaar een periode tm najaar). Zo heb ik geprobeerd verschillen in type rit (plaatselijke ritten tegenover snelweg) en buitentemperatuur (koude omgeving kan een hoger verbruik tot gevolg hebben) uit te vlakken. Ik heb geen verschillen geconstateerd in de kilometerprijs. Ik heb gemerkt dat ik iets langer rijd met een volle tank XL, maar dat zijn wel duurdere liters. Netto maakt het dus op de korte termijn weinig tot niets uit. Op lange termijn zou het beter kunnen zijn voor de motor, omdat een hoger octaangetal beter smeert. Belangrijke conclusie voor mij is overigens dat je rijgedrag enorm uitmaakt voor je verbruik. Ik heb één tank volledig leeggereden terwijl ik in een redelijk vlot tempo probeerde een rally te volgen over allerlei landweggetjes. Dat betekende vlot accelereren en veel remmen. Daarmee dook de ST direct flink onder de 1:10.
  13. BlueFiesta

    Ford Fan Day 04-09-2016

    "Nodig hebben" is een groot woord, maar leuk om te zien is het zeker.
  14. BlueFiesta

    Ford Fan Day 04-09-2016

    Ah, tnx. Ik ben een van de weinigen die geen FB heeft. Vaak kun je dan niet doorklikken (dus maar niet geprobeerd), maar in dit geval gaat het prima. Ik bedoelde idd de line/up van 40 jr Fiesta.
  15. BlueFiesta

    Ford Fan Day 04-09-2016

    Zoals altijd ben ik wel nieuwsgierig naar plaatjes. Vooral die line-up heeft mijn belangstelling. Heeft iemand daar toevallig foto's gemaakt die hij wil delen?
×