Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    86
  • Joined

  • Last visited

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Wannabee

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. TristanT

    Aux ingang Ford 6000CD

    Multimeter op continuefunctie zetten (piepje) en dan de stekker en het contact punt doormeten op de drie kabels (indien de shield ground is aangesloten, anders twee kabels maar ik zie er zo drie zitten). Indien 3x piepjes: kabel ok, radio stuk, geen piepjes, kabel stuk en geen idee over de radio.
  2. TristanT

    Hoog verbruik

    Een diesel is 12.5-15% "zuiniger" doordat de diesel ongeveer 36Mj/l (diesel) ten opzichte van de 32 Mj/l (benzine) aan energie in zich heeft, ofwel er zit gewoonweg meer energie per liter vocht in waardoor je verder gaat. Houd daar rekening mee. Als je nu 1:17.5 haalt zit je op ongeveer dezelfde 'normale' zuinigheid als de 1:20, heel kort door de bocht aangezien je ook nog meer wint door minder warmteverlies met diesels en door de hogere compressieverhouding dus de werkelijke verschillen zijn groter. Werkelijke verschillen zullen dus rond de 20% liggen of hoger. De ernergie waardes worden overigens her en der wel eens anders opgesteld (40/34 bijvoorbeeld) maar de verhouding klopt in ieder geval grofweg. Edit: Dit is ook het geval met E10 vs E5. Ethanol bevat iets minder energie wat de totale hoeveelheid energie per liter omlaag haalt. Ethanol heeft wel een flink hoger RON getal dus op zich kan je weer een betere compressie halen maar daar heb je pas echt wat aan bij E85. Bij E10 worden verschillen van 5% gemeld ten opzichte van Euro95 (nu E5). Ik zal dus ook nooit E10 tanken als daar maa 2 ct verschil in zit.
  3. TristanT

    Hoog verbruik

    Vorige week lange rit gedaan van 580 km heen en hetzelfde terug door Nederland en Duitsland (gemeten kmstand vs tankhoeveelheid): Heen: 15.5km/l met regelmatig stukken 160-170 en enkele files maar ook veel 130/100km stukken, veel drukte Terug: 16.8km/l veelal max 130-140 en minder files en iets rustiger maar niet echt rustig. Geen korte stukken er in (kortste stuk was 140km), niet heel erg veel op cruise door het relatief drukke verkeer. Ik vermoed dat met meer cruise control ik 17 a 18 had kunnen halen. Banden 17"-205 in de Mk7.5, mijn ervaring is dat ik met de winterbanden ~1km/l meer haal. Het is de 125pk variant maar dat zou niet uit moeten maken. Voor mij is het allemaal prima omdat ik gewend was de 10km/l niet te halen met mijn vorige auto. Met veel kortere stukjes er in (< 30km) haal ik 13-14km/l er uit gemiddeld. Maar goed, de motor is dan ook nog niet voldoende warm en het is veel start/stop verkeer en het word afgewisselt met langere stukken. Ik rijd totaal niet rustig dus iemand met een subtielere rechter voet moet hier minimaal een kilometer/l bij kunnen tellen.
  4. TristanT

    startonderbreker Help!

    Waarschijnlijk staat de startonderbreken uit en kan hij vrij simpel gestart worden, als ik de melding mag geloven. Als de fiesta nieuw is zou ik even langs de dealer rijden, als het een wat oudere is even de DTC codes uitlezen of laten doen door een garage.
  5. TristanT

    Oil catch can

    Normaal vangt die de olie op die uit de carterventilatie komt. Bij veel auto's gaat dat terug de motor in via de PCV klep en wordt de oilieresidu grotendeels verbrand maar soms blijft er wat olie achter en kan het langzaamaan onderdelen dichtslippen. Je kan het ook opvangen zodat het niet in het inlaatsysteem komt en de boel niet zal dichtslippen maar ik weet niet precies hoe het bij de Fiesta's loopt.
  6. Niet OEM heb ik al eens gedaan in een andere auto maar ik vond het deze keer beter om OEM te gaan. Vooral om niet de 'sfeer' van het geheel op te breken. ik heb ook matige ervaring met de inbouwapparaten. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen er een sub en andere versterker in willen bouwen maar bij een fiesta is dat niet al te makkelijk. Overigens zitten er nu ook een paar gaten in het dashboardkastje om de kabels van de USB module door te laten lopen die nog weg gewerkt moeten worden. Maar een van die kabels doet vreemd omdat het goedkope chinese zooi is dus die moet ik nog eens vervagen door een betere kabel of direct op die van de al aanwezige usb stekker aansluiten met wat trucjes (ofwel een stanleymes om de ribbeltjes er van af te halen zodat hij past). Maar dat zie je niet aan de buitenkant totdat je het dashboardkastje open doet. Dat gedeelte is wel niet OEM aangezien in de mk7.5 geen losse usb module zit.
  7. Ja, alles werkt nu. Ik merkte alleen dat hij besloten heeft de oude configuratie uit de centrale configuatie over te nemen dus die moet ik nog even goed zetten zodat de Main/Backup het met elkaar eens zijn, dat had ik nog niet gedaan. Anders verlies ik DAB als de auto besluit dat de backup configuratie vandaag de goede is, beetje raar gedrag maar het zal wel een nut hebben . Gewoon een beetje vergeten. Enige rare wat ik nog wel eens zie is een ABS communicatie fout vanuit de navigatiemodule (omdat je er de hill assist mee aan/uit kan zetten) maar die gaat vrijwel altijd gewoon weg.
  8. Die yatour dingen sluit je aan op de CD wisselaar aansluiting welke dus niet werkt bij jouw radio (het is een 12 pins rechthoekige aansluiting) als die geen CD wisselaar poort heeft. Als je die wel hebt werken ze best prima. Ik heb er een gehad in een andere ford met een 6000 rds radio waar geen cd wisselaar in zat maar wel de aansluiting. De meeste DIN opvullingen zullen in het huidige frame passen, maar het is altijd even afwachten wat je krijgt, in mijn geval (niet een fiesta) paste het met wat wringen. Vergeet ook niet de ford -> iso omzetkabels.
  9. TristanT

    Navigatie mk7

    OEM oplossing: Theoretisch kan je er een 5" mk7.5 navigatie in zetten maar dat zal wel aanpassingen vergen en je moet een bumperantenne antenne installeren voor de GPS, waarbij je dan gelijk ook DAB+ kan gebruiken, potentieel kan je ook een andere losse antenne gebruiken mar dan heb je geen TCM. Als die er al in zit is het makkelijker maar ik weet niet of die ooit in een Mk7 geleverd zijn. Ik vermoed dat je ook wat kabels moet omzetten bij de radio (de grote unit) als je een 1 kabel systeem hebt. Als hij na 2010 gemaakt is, is de kans aanwezig dat de juiste kabels er enigsinds in zitten maar je zal wel de kabel van het huidige scherm moeten aanpassen. Zie ook Wat de persoon in dit topic niet voor elkaar kreeg is dat de FCDIM van de 5" navi schermen een Navi-audio-out hebben welke met de 1e connector van de ACM (radio) verbonden moet worden welke niet standaard aanwezig is bij non-navi uitvoeringen. Daarnaast met de centrale configuratie aangepast worden voordat het geluid werkt. Ook moeten de LIN lijnen (ook wel MOST bus genoemd) van de console (de knoppen) en de ICAN (de multimedia can bus) aangesloten worden/omgezet worden. Zonder mk7 schema's weet ik dat niet zeker. Mk7.5 5" scherm connector: Pinnen 6/12 moeten omgezet worden als een achteruitcam aanwezig is en 4/5 moeten mogelijk juist verbonden worden met de ICAN bus. De "MOST bus" is de verbinding naar de knoppen welke mogelijk ook omgezet moet worden naar een andere pin maar ik mis de Mk7 connector schemas dus daarover kan ik weinig zeggen. ACM connector 1 voor Mk7 latere en mk 7.5 radios: Zie pinnen 4/5 voor de navi voice input die van het scherm af moet komen. Ik heb niet de scherma's en connectoren voor de Mk7 dus die zal je ergens anders vandaan moeten halen om te kijken wat er verschilt. Je mist ook de Sync module maar volgens mij is die niet essentieel om het geheel werkend te krijgen. Het is wat werkt maar wellicht wel interessant om werkend te krijgen.
  10. Bij bijvoorbeeld sommige Ford 2.5L V6 Duratecs (eind jaren '90) klopt die markering niet dus ik zou het altijd even opzoeken.
  11. Weet je zeker dat hij genoeg lucht krijgt? Ik zou verwachten dat hij het compenseert maar het kan ook prima aan de luchtinlaatsystemen liggen (de MAF sensor in dit geval). Mijn beperkte kennis over lambda waarden zegt dat dit in ieder geval stationair prima is maar bij foute maf waarden zegt dat niet veel (of een vuile lambda ook niet, als hij stuk is blijft hij meestal constant). Maak met bijv torque oid een grafiekje van de sensoren (lucht, temperaturen, O2 voor cat, turbodruk) en kijk of dat overeenkomt met wat je zou verwachten. edit: Zie net dat je een open filter hebt -> duidelijk de MAF (luchtmassameter) checken.
  12. TristanT

    Start problemen MK7 (knipperend dashboard)

    Dit is gewoon de startmotor die onvoldoende vermogen kan leveren en de wrijving niet kan overkomen waarna de stroom toeneemt en de rest van de apparaten uit valt en het hele riedeltje zich herhaalt omdat de startrelais loslaat door onvoldoende stroom of het resetten van de ecu. De accus is leeg of slecht.
  13. Eindelijk gevonden wat het probleem was: slechte connectie van de kabel... De APIM (nav module) pinnen zijn net iets dunner dan die van mijn meet tools wat er voor zorgde dat alles goed meette op de werkbank maar in de auto faalde met geen of slechte verbinding. Beetje soldeertin er overheen en alles is net dik genoeg om weer goed te verbinden. Kijken hoe lang het blijft werken want het omzetten van die sockets is niet makkelijk. De Centrale configuratie instellingen zijn als volgt wat alles werkend maakt zoals bedoeld: 112 - In car entertainment High level CD AM/FM (niet die met DAB nemen, dat geeft problemen, die moet je elders instellen) 154 – Accessory USB without 157 – bluetooth Handsfree without or G2 bluetooth (maakt geen verschil in de Mk7.5) 172 – Front Display DM8 with nav 214 – Mini ICP (08)
  14. Je had het al gevonden maar ter info voor anderen: de radio module bepaald het volume dus als die op 0 blijft staan krijgt het scherm geen feedback van de radio nadat een bericht over de ICAN bus versonden is. Dus of de ICAN (infotainment can bus) is niet verbonden of de radio staat uit. Een van de manieren om te checken of de radio stroom krijgt is dat hij een klein piepje geeft bij verbinden van de module met de connector (nieuwe modellen althans), het is heel stil maar is er wel. Anders kan je een CD in de radio doen en dan maakt hij geluid als hij aan staat en opstart.
  15. Dat is wel het beste advies! Is de spanrol bij de fiesta een 22mm socket of een andere? Sommige (oudere iig) ford modellen hebben imperial maten sockets voor de spanrol wat nogal irritant is als je daar geen opzetstukje voor hebt.
×