Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    149
  • Joined

  • Last visited

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Junior

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ik vermoed dat dit een nog ouder model is dan ik had verwacht maar je kan die omvormen naar een enkel socket dus dat zou gewoon moeten kunnen werken (theoretisch). zie ook dit topic waar een kabel heeft gemaakt van deze 2x aansluiting naar 1x nieuwe(re) dus alle connecties zitten er in ieder geval in (al dan niet aangesloten) De veel latere hebben 1x24+1x26 pins stekkers of 1x 24 bij de iets oudere modellen zoals in het topic hierboven. Bij deze connectoren zou ik even goed doorgeven aan de verkoper welke je hebt aangezien het gewoon zou moeten werken maar de kabels/pinnen zitten net op een andere plaats. Gewoon het plaatje doorsturen is wellicht handig. OEM is wat gecompliceerder. De topics van personen die het hebben gedaan (dab/niet dab) bevatten de connectordiagrammen niet meer, voor zover ik kan vinden, dus dat is dan iets gecompliceerder maar niet onmogelijk mocht je die route willen nemen. Ik zou beginnen met zoeken naar anderen die dit gedaan hebben. Dan zou ik je adviseren om de schema's van ford ETIS te halen door jezelf daar aan te melden en dan twee wagens te vinden een met en een zonder de nieuwere radio/scherm, de schema's er af te halen en dan de kabels in elkaar te zetten. Uit een sloopauto halen kan ook natuurlijk. Kort topic over 2008-2009 en 2010 en later kabels extern: https://www.fiestamk7.com/viewtopic.php?f=5&t=1321 Mijn veronderstelling was dat de gewone radio '10 modellen ook die plug hadden maar helaas, blijkbaar dus niet. De '08-'09 heeft 1x power en 1x connectiviteit (speakers uit/aux input etc) en bij de latere sony/normale modellen is het geintegreerd in 1 stekker. Nog latere modellen hebben er weer 2 maar dan grotere.
  2. TristanT

    Activeren Global Lock

    Bij mij activeerde het (met matig resultaat, dat wel maar dat zal aan de sleutel liggen vermoed ik) na het aanzetten in de IPC en later ook de BCM maar dat maakte voor de werking niets uit. Dit betreft wel een Mk7.5.
  3. TristanT

    Activeren Global Lock

    Mocht je dat nog niet gedaan hebben: De IPC is de master configuratie voor veel onderdelen (Central configuration) dus als het daar niet in staat zal het weinig doen gok ik. BCM is de backup voor de centrale configuratie. Ik zou die even allebij hetzelfde maken voor de zekerheid.
  4. TristanT

    Zwiers: Missende afdek plaat?

    Welkom! Ziet er goed uit. Heb je het logo met lak of met verf gedaan?
  5. TristanT

    Nieuwe Fiesta Vignale 2019 rijder

    Welkom! Ik ben benieuwd hoe de automaat is, laat het even weten. Je ziet ze niet veel bij Fiesta's.
  6. Klinkt in ieder geval als iets met de stationairregeling (omdat hij ook afslaat bij remmen wat klassiek te laage stationairafstelling is). Volgens mij hebben deze ford sigma/zetec motoren een apparte stationair-lucht-klep. Wellicht is die stuk. Maar dat is maar een gok dus wellicht dat iemand met een 1.6l motor er meer van weet. Fusions zijn overigens gewoon fiestas met wat extra ruimte dus wellicht heeft iemand er ervaring mee.
  7. TristanT

    Activeren Global Lock

    Bij mij werkt het soms, maar de auto moet eerst open zijn. Dus unlock -> daarna nogmaals unlock 3-5 sec inhouden.
  8. TristanT

    geen geluid tijden starten auto

    Ik heb geen idee waarom het geluid uit gaat bij starten, maar dat hij blijft werken bij een korte stop klinkt mij normaal. De radio en scherm module gaan niet direct 100% uit maar blijven in slaapstand staan met alle instellingen behouden en gaan pas na een tijdje echt helemaal uit (zal wel iets in de trend van 15 tot 60 minuten zijn). Dit verlaagt de opstarttijd en zorgt er voor dat je niet de GPS lock verliest na ~5 minuten waardoor hij weer een lock moet krijgen wat ongeveer 30 sec duurt. Wellicht kan je het controleren door de accu pool er af te halen. Dan zijn de radio en het scherm helemaal uit geweest.
  9. TristanT

    Nieuw lid met een probleempje

    Welkom!. De radio knoppen zijn via een spanningsverdeler aangesloten op de pinnen in die connector. Die zal je dus ook moeten verbinden met iets. Als je een Mk7/7.5 hebt met nav. De 7 (10 pins) heb ik het schema niet van maar is ietsgelijks. Betreft hier "redundant audio + en - (pin 7/10) welke met twee kabels op het apparaat verbonden moet worden. De signalen lopen niet via canbus en ook niet via de LIN bus (hier aangegeven als MOST welke met de radio praat). Die android apparaten hebben vrijwel altijd twee kabels welke los hangen en hierop aangesloten kunnen worden. Meestal heten ze iets in de trend van ADC, CON of iets in die trend met +/- indicatie. Als je niet weet welke het zijn maar je wilt wel testen welke het is, dit kan gewoon met contact uit aangezien je enkel de weerstand meet: - Pak een multimeter - Sluit pinnen uit door te kijken welke met de massa (GND) verbonden zijn of waar 12v op staat. (spanning meten en via diode functie) - Zet hem op "ohm/weerstand" of Diodefunctie (als die werkt met ietswat weerstand) - Meet iedere combinatie van pinnen die over zijn terwijl je op een knop drukt, probeer 2 knoppen want een van de knoppen is volgens mij 0 ohm weerstand) - Bij meer dan 0 ohm heb je de twee pinnen te pakken. Aansluitschema Mk7.5 met 5" kleuren Nav: Maak even een topic aan in het juiste forum, dan stop ik deze reactie daar ook in
  10. TristanT

    Plaat beenruimte passagiers?

    Bij de Mk7.5 is zit dat stoffen deel veel hoger (en is het stof over iets van karton oid). Wellicht hadden ze meer ruimte nodig bij de Mk8. Maar gezien de gaten in de panelen zou ik wel iets verwachten.
  11. TristanT

    SYGIC Navigation

    Sygic gebruikt toch de Ford Sync API en niet Android Auto/Apple Carplay? Volgens mij doet dan sowieso raar als je die andere ook aan zet (dus via usb). Ander de ford sync app op de auto verwijderen (vraag me niet hoe je dat precies doet, moet vast ergens kunnen in het apps menu) en dan opnieuw koppelen?
  12. TristanT

    Keyless entry of niet ?

    Mijn werk is op dit moment voornamelijk het ontwerpen en produceren van cryptografische software voor o.a. overheid, banken en telecomproviders. Voornamelijk b2b in uitgifte en beheer van digitale certificaten (mocht het je iets zeggen), maar ik weet er dus wel wat van deze dingen af. We leveren ook smartcards (soort van bankpas achtige apparaten) en die technologie daarin is ongeveer hetzelfde als de transponders in auto's/autosleutels, hoewel ze voor heel andere toepassingen gebruikt worden. Die dingen werken meestal tot 10 a 20m maar kan veel verschillen door bijvoorbeeld regen, muren etc. Bij droog weer kan het een stuk verder zijn. Dit anti-stralings tasjes schijnen inderdaad goed te werken. Dat hij zegt "nee" als je hem al geopend hebt en dan terug stopt klopt. De ontgrendeling en de startonderbreker zijn twee verschillende systemen (met twee verschillende transponders/sleutels) welke allebij apart moeten ontgrendelen. Als je dus de sleutel terug stopt (of onder het tasje legt) dan zal hij niet starten als je op de knop drukt.
  13. TristanT

    Keyless entry of niet ?

    De nieuwere sleutels van ford gebruiken een of twee transponders waarvan minimaal een een NXP chip (HITAG2) is welke ter illustratie qua encryptie niet beter is dan die van de oude OV chipkaart (de nieuwe is een stuk beter). Het volledig kraken daarvan kost enkele minuten bij volledige toegang tot de chip. Bij dit soort transponders heb je die gelukkig niet heel snel open omdat dit via een oude ISO standaard de communicatie gaat, dus het duurt veel langer door de trage dataoverdracht. Ze zijn echter extreem gevoelig voor replay attacks en timing attacks dus zo lang je een keyless systeem hebt zou ik een goed stalen koekblik kopen om ze in te stoppen of vertrouwen op de bewegingsensor in de sleutels. De meeste oude transponders en keyless fobs zijn keyrotation schemes, soms met wat frequentietrucjes er bij maar dat is met de huidige technologie simpel te omzeilen. De truc bij de oude fobs is er achter te komen waar in de rotatie ze zitten en wat de "seed" (initiele waarde) is en dan kan je uitrekenen wat de volgende is. Heel simpel en makkelijk te doen met 20-30 euro aan apperatuur en wat geduld. Je moet alleen wel de gebruiker zijn auto laten ontsleutelen waardoor dit niet echt makkelijk 's nachts kan. Nog oudere fobs gebruiken fixed keys die ~100000-200000 keys hebben die je binnen 5 minuten allemaal af kan proberen. Het voorkomen van dit soort replay attacks is overigens simpel. Zoals ford al door heeft is het uitzetten van de radiocommunicatie er een van, maar dat kan soms voorkomen worden door een wake-up commando vanuit de auto te sturen wat natuurlijk ook na te maken is vanuit een ander apparaat of laptop. Je kan ook timing tests uitvoeren waarbij het simpel is om te detecteren dat het een replay is via een ander apparaat of versterker, maar voor zover ik weet doet alleen Tesla dat en dan nog matig ook. Stop hem gewoon in een stalen koekblik. "Alluminium blikken" zijn soms niet echt van alluminium dus pas daar mee op (gecoat plastic laat nogal wat door). Overigens gebruiken de meeste auto's encryptie sinds eind jaren 90 achterhaald was maar goed, de meeste autodieven zijn gelukkig niet diegene die dat toen konden kraken of misbruiken. Nu je die spullen bij ome ali kan kopen is dat echter wel een probleem geworden, zeker voor voertuigen van voor ~2010. VAG heeft het idee van de VS overgenomen door een master key te implementeren. Zij noemen dat handig, wij (de gewone mensen) noemen dat een achterdeur en iedere vorm van encryptie met een achterdeur is slecht, lek en makkelijk te kraken en nog makkelijker te misbruiken door derden. Iedere master key (loper) lekt een keer, en meestal eerder dan later met digitale sleutels. Zeker bij duurdere auto's is er veel wil om die master te vinden dus nog grotere kans dat iemand die ergens uit haald. Leuk detail: dit is meegenomen in de verzekeringskosten dus als je ineens meer gaat betalen als je je verzekering oversluit kan dat doordat men daar weet dat de sleutels lek zijn en er veel gejat worden.
  14. TristanT

    F8 Kaarten

    19205 update geinstalleerd maar weinig van gemerkt. Volgens de notities die je krijgt "continuous updates" ofwel nikszeggend. Waze nog niet geprobeerd aangezien ik al thuis was toen hij klaar was (eerste keer ging er iets mis en duurde het lang). Update duurde < 10 min uiteindelijk, en kreeg pas na ~2 minuten een melding dat hij aan het updaten was dus niet direct de stick er uit trekken.
  15. TristanT

    automatisch inklappende spiegels

    Mij is verteld dat er twee controle units tussen zitten. Misschien zitten die er al in omdat je de kabels al hebt en dan zou de boel wellicht al in kunnen klappen. Stellen wordt dan wel interessant zonder de controller. Ik had de hoop dat de stellingscommando's via canbus zou verlopen of in ieder geval de aan/uit signalen zodat ik een poging zou kunnen doen om bij achteruit rijden de spiegels te verlagen (bij mij zitten er nogal nare randen naast de veel te kleine parkeerplaatsen, vandaar) via een arduino/raspberry pi maar ik ben nog niet helemaal uit de configuratie. Het lijkt er echter op dat het simpele aan/uit signalen zijn welke dus niet makkelijk te controleren zijn via een extern apparaat.
×