Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    187
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Junior

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. TristanT

    Winterbanden ?

    In Duitsland is het verplicht je aan te passen aan de weersomstandigheden, dus als het sneeuwt en het blijft liggen of klontert is het aangeraden winterbanden te hebben, of allseasons met M+S of het sneeuwvlokje-berg logo. Je bent niet verplicht winterbanden te voeren in de winter. Je bent gewoon verzekerd maar je kan last krijgen van verzwaardende omstandigheden net zoals het geval is als je harder dan 130 gaat op de autobahn. Niets spannends dus. Wel verstandig omdat ze daar veel minder strooien dan in Nederland, vooral van de hoofdwegen af. Winterbanden doen 0.0 tegen ijzel, nou ja, 0.1 tov de 0.0 van zomerbanden. Kan je net zo goed op schaatsen gaan zonder auto als je verder wilt komen. Dat je voor de Duitse wet winterbanden zou moet hebben bij ijzel is leuk maar kansloos. In Nederland zijn gemiddeld (en dat verschilt nogal per jaar) 25-30 sneeuwdagen over de afgelopen 50 jaar gekeken (zie knmi), hoewel dit decennium nogal laag scoort. Dit betekent echter niet dat er sneeuw ligt want ze meten een sneeuwdag bij 1 volkje sneeuw. Natte sneeuw wordt ook meegenomen wat het nogal vaak doet... Daarnaast wordt er in Nederland fanatiek gestrooid en als je niet in een gat woont (bij mijn ouders in zo'n gat in Zeeland zal er gewoon worden gestrooid bij sneeuw) dan ligt er 5 meter sneeuw van de oprit af en dat is alles wat je tegen komt. Niet de moeite waard in mijn ogen (voor die max 5 a 10 dagen per jaar dat het er toe doet), zeker niet als je een keer de trein kan nemen of anders thuis kan werken.
  2. TristanT

    Winterbanden ?

    Ik dacht dat dit ondertussen toch wel bekend was. Winterbanden zijn bedoeld voor sneeuw. Dat wij ze in Nederland gebruiken is onzin (laat de auto staan als er sneeuw is). Ga je met de auto op wintersport? Doe ze dan aan. Ik zet ze er alleen op als ik in de winter naar Duitsland ga. Daar is de kans groot dat je onbestrooide wegen tegen komt zerker van de snelwegen af. In Nederland eigenlijk niet echt.
  3. TristanT

    Problemen na reparatie

    20% verschil? Stookolie getankt zeker.
  4. TristanT

    Problemen na reparatie

    Klinkt eerder alsof hij continue te rijk staat en daardoor minder pit heeft en als bonus meer verbruikt. De oorzaak daar van kan van alles zijn, wellicht dat anderen hier een beter idee over hebben. Dat "wiebelen" kan ook veroorzaakt worden door slechte brandstofmengsels.
  5. TristanT

    SYNC3 naar SYNC3.4

    Ja, de automatische updates van de sync module zelf, die dingen van +10GB. Hij stuurt de informatie door naar Ford maar krijgt niets terug voor die updates. Update synchroniseren is bij de Ford connect (met app) Mk8 modellen inderdaad maar ik weet niet of die ook software updates binnen halen. Mogelijk hebben ze dit aangepast sinds dat ik het gecontroleerd heb. Mogelijk download hij dan de nieuwste ford connect/ford pass app.
  6. TristanT

    SYNC3 naar SYNC3.4

    Op de 3.0 versies werkt dat niet en stuurt het alleen informatie naar Ford toe voor zover ik weet. Mogelijk op de 3.2 en hoger wel. Overigens werkt de update site van Ford weer voor diegene die daarin geinteresseerd zijn.
  7. Kleine update: Ik heb een van de programma's (die het scherm bediend) op de module gedecompiled (ofwel gedecodeerd en daaruit een berg data gehaald) omdat ik wilde weten wat alle opties deden en of ik de encoding van de wielen aan kon passen zodat de ABS error weggigng en de navigatie zonder stoten werkte. Dat is gelukt en ik heb de meeste opties voor Sync 3.0 gevonden. 3.2 en hoger is een ander verhaal. Zie https://github.com/consp/apim-asbuilt-decode voor de het programma. Enige specifieke kennis noodzakelijk. Voor iedereen die wel eens python gebruikt heeft moet het te doen zijn om dit te gebruiken.
  8. TristanT

    Jeroen stelt zich voor

    Ik ga er van uit dat als de tunner je niet expliciet heeft gezegt alleen 98 of hoger te tanken het prima kan. Ik kan me niet voorstellen dat ze de mappings zo verkloot hebben dat dat niet werkt. Of het optimaal is ... dat is een ander verhaal. Zeker bij hogere boost waarden (en bijbehorende toeren) zou ik zeggen dat je beter 98 kan halen of 102. Maar dat hangt van de soort tuning af en wat je er mee wilt doen. Trap je hem (koud) vol door ... dan zou ik 98 tanken. Rijd je normaal dan maakt het weinig uit behalve in de portemonnee. Overigens heeft de 1.0 ecoboost al een redelijke compressieverhouding van 1:10 (er zit een turbo op dus geen normale verhouding) dus wellicht kan je wel wat merken aan betere benzine zonder tuning bij hogere toeren.
  9. TristanT

    Jeroen stelt zich voor

    Vrijwel alle 98 in Nederland is E5 en staat met een E5 sticker aangegeven, als die er niet op staat moet het normale benzine zijn maar ja ... dat is niet altijd het geval omdat E5 goedkoper is voor de meeste pomphouders. Meestal zit het rond de 4-5% hoewel de standaard aangeeft dat het "max" 5% betreft. Mogelijk kan je bij een onafhankelijke pomp nog normale 98 halen. Doet verder niet zo veel behalve je verbruik 1 a 2% hoger maken per 5% alcohol. Bij de twee Argos stations bij mijn in de buurt heeft er 1 een 98 E5 sticker en de andere niet. Ik ga er van uit dat ze dezelfde benzine verkopen en dus allebij E5. Getunede motoren zouden juist op E85 moeten lopen. Zeker aangezien verbruik dan toch niet het probleem is is mijn mening. E85 heeft een RON waarde van rond de 105-110 met als bonus dat de verdamingswarmte door de verhoogde brandstofmassa de motor beter koelt. Nadeel: je hebt alles (leidingen) staal nodig en als bonus een andere olie. Of de 1.0 ecoboosts ook als flexfuel (E85) kunnen werken weet ik niet ivm de riemen en speciale olie maar ik gok van niet. Ik zou overigens wel van de "Blue one" troep wegblijven omdat die een variabele watercontent heeft (de cent die je bezuinigt, betaal je terug door hoger verbruik). Voorheen was dit E15 met als bonus dat Argos meer verdiende door de lagere accijns (en je dus 2ct korting kreeg) maar ook dit is nu E10. De reden om het niet te tanken is omdat je er niets mee bespaart behalve de stijging van de winst van Argos. Lees wel: er zit altijd een minieme water in E benzine, doet normaal niets met je motor tenzij je hem maanden laat staan en je geen afsluitende benzinedop hebt maar als je E10 kan tanken heb je die. Rubbers wel goed onderhouden. Scooters hebben hier nog wel eens een probleem mee.
  10. Je zal de voertuigtaal moet aanpassen via ForScan of ander programma mbv. een OBD2 tool gok ik. Optie zit in IPC (main).
  11. TristanT

    SYNC3 naar SYNC3.4

    Cosmetisch en onder de motorkap, o.a. andere maps indeling (sneller als het goed is), plaatjes bij radiostations, meer ruimte voor toekomstige updates aan de applicaties (lees: radio/nav/instellingen). Het "nadeel" is dat het geen officiele update betreft dus je geen packages van Ford krijgt om het te doen. Als leek wellicht niet heel geschikt om te doen. Voor een ietswat ervaren persoon zou het geen probleem moeten al moet je later de boel dan wel handmatig updaten. Je kan overigens de "Enhanced DAB" (plaatjes) ook zonder "calibratie" bestanden van ucds aanzetten door via Forscan/IDS de asbuilt waardes te opdaten als je de update van die site goed gedraaid hebt: Blok 2 entry 3 (byte 11) -> Eerste byte, 2e bit (van rechts gezien) moet 1 zijn: 7D0-02-03 NNxx xxxx xx NN = bbbb bb1b = 02 = EDAB aan NN = bbbb bb0b = 00 = EDAB uit Heeft geen effect op 3.0 versies.
  12. TristanT

    SYNC3 naar SYNC3.4

    Hou er wel rekening mee dat je nu handmatig de kaartupdates moet installeren (en downloaden) aangezien je de kaartupdates voor de 3.0 versie krijgt van Ford en deze niet compatible zijn en voornamelijk ook niet langer op de partities passen. Dit is voor mij de voornaamste reden om dit nog niet te doen. Als je naar versie 3.4 build 19215 of hoger gaat (dacht ik, kan ook 1 versie hoger zijn) kan je niet meer terug zonder in te loggen op het apparaat via ssh en handmatig de partities te veranderen wat nogal een werkje is.
  13. TristanT

    achteraf led inbouwen H7

    Ze zijn nog geler dan ik had verwacht, zal eens kijken vanavond.
  14. TristanT

    achteraf led inbouwen H7

    Dit heeft te maken met de eigenschappen van witte, high power leds. Als ik het goed heb zijn de Mk7.5 drl leds single color (blauw) leds met fosfor coating, dus geen meerdere leds voor kleuren om zo wit licht te krijgen, die zijn meestal relatief goedkoop voor niet huis-verlichting toepassingen. Deze zijn iets gelig van kleur bij lage intensiteit door het effect dat dit heeft op de ogen/de verwerking van het licht (geel is makkelijker waar te nemen dan blauw bij lage intensiteit) wat bij hogere intensiteit je niet meer kan waarnemen en dus "wit" wordt. Er zit namelijk een gele fosfor coating in naast het blauwe licht van de led zelf. Dit is perceptie want de totale kleurtemperatuur veranderd niet (ongeveel 4k5 tot 6k) maar hoe jij het waarneemt wel omdat geel bij lagere intensiteit overheerst tov blauw. Rare dingen die ogen/hersenen van ons.
  15. Had het vanavond ook. De achterruit verwarming gaat blijkbaar automatisch aan bij lage temperatuur en dus ook de spiegelverwarming. Was me nog niet eerder opgevallen.
×