Jump to content
Fiestaclub.nl

TristanT

Active users
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

About TristanT

  • Rank
    Fiesta Wannabee

Previous Fields

  • Voornaam
    Tristan
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK7.5
  • Kleur
    Zilver

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Zoals je zelf al aangeeft hebben die een interne terminatieweerstand. Soms nemen ze het zelfs niet zo nauw met de industriestandaard van 120 ohm en kom je zelf 1k tegen. Zelf kan je uit ervaging vertellen dat een 120k voor een hoop gedoe zorgt (verkeerde gepakt uit de lade ).
  2. TristanT

    Even voorstellen...

    Welkom! Goede wagen uiteraard
  3. TristanT

    1.0 ecoboost Unlimited Tuning

    Deze hebben wel de B6 bak (zit in de Mk8 en sommige Focus') en niet de iB5 die in de Mk7/7.5 zit. Die trekt de hogere koppel wat beter. Schijnt te upgraden te zijn. De 1.0 motoren kunnen prima met een andere afstelling van de turbo of het vervangen daar van richting de 170-180pk, maar of dat goed is voor de rest van de standaard componenten en de levensduur van de motor (een beetje racemotor gaat max 5000km mee voor revisie en dat is al ruim genomen) ...
  4. TristanT

    12 volt achterbank Fiesta ST line MK7.5

    Bij mij staat die ook in de optielijst van Ford via de VIN, maar die zit er echt niet in. Je zal de hele middenconsole er uit moeten halen om te zien of die kabel er in zit.
  5. TristanT

    Slecht starten en lopen mk8

    De reden om winterbanden te nemen is als je in de winter naar duitsland/oostenrijk/zwitserland etc gaat. Daar ben je sowieso verplicht de juiste banden te hebben en de meeste "vierseizoensbanden" kunnen wel aan de regels voldoen. Maar die banden zijn niet altijd echt goed te noemen in sneeuw. Een goede set zomerbanden kan je in Nederland inderdaad in 9/10 gevallen gewoon mee wegkomen of als je niet al te vaak in de winter op de weg bent ook met vierseizoensbanden.
  6. TristanT

    nieuwe update sync 3

    Goed punt maar niet altijd het geval: In de Fiesta als het goed is wel de hardware voor carplay /android auto altijjd geinstalleerd, of het altijd aan staat weet ik niet. In andere modellen (Focus bijv) zijn er ook oudere Sync 3 modellen zonder carplay ondersteuning. Dit is simpel te upgraden door de USB hub te vervangen indien dat het geval is. Ik ben er niet 100% zeker van of die ooit in NL uitgebracht zijn overigens.
  7. Ford maakt in dit geval gebruik van de CarPlay feature die je alleen mag voeren voor marketing (en dat doen ze) indien dit correct ondersteund word. Ga er maar van uit dat Ford een contract heeft moeten tekenen met Apple om dit te mogen doen en de hardware er voor te mogen gebruiken. Dit houden ze vast doordat er een MFI chip van Apple in zit. Die je alleen kan krijgen als officiele leverancier van Apple producten en die producten moeten dan werken zoals geadverteerd. Ik heb ervaring met het maken van bluetooth assesoires die we helaas ook voor iphone producten moesten laten keuren... Dat is geen simpel process, en ook Ford zal daar aan hebben moeten voldoen. Daarmee heeft Apple een stok achter de deur als een fabrikant prutswerk leverd. Ik zou dus bij Apple gaan klagen dat een gecertificeerd product (CarPlay) van een fabrikant die zegt het officieel te ondersteunen (Ford), faalt. Wellicht haalt dat iets uit.
  8. TristanT

    Update Sync 1.1

    Bij mij werkt de site ook niet in Chrome, dus gebruik ik Firefox. Vaak proberen blijft de enige optie.
  9. TristanT

    1.0 ecoboost 140pk tunen?

    Dat zit meestal nog binnen de officiele fout marge van de apperatuur (zo'n 5%). De enige die gaat controleren of de auto opgevoerd is, is de verzekeraar (of bij criminele activiteiten de politie op verzoek van het OM, of iniden de technische recherge langs komt bij een ongeluk met letsel), maar in veel gevallen doen ze dit niet omdat het niet meespeeld of meer kost dan de schade vergoeden. De politie kan je alleen een lichte boete (voor bijvoorbeeld geluid) en WOK melding aansmeren en dat zijn de kosten van een rollerbank niet waard in het algemeen. Daarom kiezen ze vrijwel direct voor een WOK melding als ze vermoeden dat er mee gesleuteld is en daar reden voor is (bijvoorbeeld de uitlaat) maar mijn vermoeden is dat ze er niet al te moeilijk over doen. Vrijwel alle verzekeringen stellen dat de auto in originele staat moet bevinden binnen de wet (nieuwe radio mag dus, wellicht tuning tot 20% ook. Vraag dat na indien je twijfelt). Er kan ook een meldplicht gelden indien je dit doet. Niet melden kan bijvoorbeeld een All-risk dekking stoppen en alleen WA over laten, maar dat hangt van de verzekering af (bel ze!). Ik heb bijvoorbeeld de aanpassingen van een niet standaard ford navigatiessyteem met aapassingen aan de CAN bussen gemeld waarna ik de mededeling kreeg dat dit geen invoed had op de dekking. Je hebt wel kans dat je meer gaat betalen. In veel gevallen geld: bel ze gewoon voordat je de aanpassing doet, grote kans dat ze je als klant niet kwijt willen en je helpen bij het melden en wat info hebben. Ook zal je niet direct 'onverzekerd' rondrijden maar kan er bij ernstige schade wel meer op je verhaald worden. Ook hier geld: als het te veel moeite/geld kost gaan ze niet controleren. Let wel op: Bij verkoop kan je aansprakelijk gehouden worden voor het verkopen van een niet legaal voertuig indien hij niet herkeurd is bij >20% vermogenstoename en hij gewoon per kenteken overgezet word en niet word gemeld dat dit opgevoerd is uit eigen overweging. Mogelijk kan bij schade of letsel de koper of nabestaande dit verhalen (er zijn precendenten voor te vinden maar ook hier geld niet altijd dat het voor ieder geval hetzelfde is). Ook kan je verplicht worden de auto terug te kopen en daarna te laten keuren indien de nieuwe eigenaar tegen de lamp loopt. Er zijn echter voldoende "als maar wat dat" dingen te vinden in dit soort situaties dus neem het wel met een korrel zout. De meeste precedenten die te vinden zijn, hebben allemaal een motorwissel gehad wat vrij snel te vinden is en nogal een verschik kan maken. Als je echt zeker wilt zijn kan je hem laten herkeuren, kost ongeveer 700-1000 euro voor sleepkosten, RDW, etc Overigens: "Veilig" zou de 125 -> 145pk variant zijn met 16% toename, maar daar zit het vooral in de koppel.
  10. 195/50/16 heeft vrijwel dezelfde omtrek als 205/40/17, dus dit kan wel degelijk kloppen. Beiden staan bij ford als opties. Specs voor mk7.5 (beetje groot, klikken voor duidelijkere info):
  11. TristanT

    Fiesta dagrijverlichting in mistlampen ervaringen

    In de centrale configuratie is bij sommige modellen de optie (zit in sommige amerikaanse Fiesta's, foglight functie 3) om die aan te zetten aanwezig in Forscan, maar voor zover ik weet niet bij de europese modellen. Bij mij (Mk7.5) in ieder geval niet.
  12. Check of bij android/ios de optie voor media niet uit staat. Soms kiest hij wel eens rare instellingen (bij android in ieder geval) na het koppelen. Meestal is dan phone audio uit maar goed, het kan ook andersom.
  13. Kleine update over audio: Bluetooth (bellen)/voice en alerts werkte niet goed. Het probleem is de centrale configuratie van de IPC/BCM, ofwel de auto configuratie. Deze reset de ACM (radio unit) zodanig dat deze het geluid als volgt verwacht: Bluetooth audio: L/R kanalen. Navigation: L/R kanalen. Of voice kanaal, werkt allebij blijkbaar. Voice: Mono kanaal Bluetooth phone: Mono kanaal Android Auto Notifications: Mono kanaal Op de audio module, ofwel ACM 26 pins connector C240B: pin 8/21 is het mono kanaal, pin 13/26 rechts, 12/25 links. Leuk detail, de rechts/links kanalen van de sync 3 zijn omgedraaid ten opzichte van de Sync1 module. Navigation voice zit op de andere connector C240A, pin 3/4 als ik het goed heb. De APIM (scherm/navi) stuurt echter alles via de L/R kanalen ook de bluetooth phone, welke geblokkeerd zijn als het mono kanaal actief is. Ik kon mijzelf dus wel horen bij bellen maar niet de andere beller horen. Door de L+ met Mono+ en de L- met Mono- te verbinden heb ik nu in ieder geval geluid tot ik uitgevolgeld heb hoe ik de ACM kan misleiden om alles gewoon via de L/R kanalen te laten gaan. De kwaliteit van het mono kanaal is niet echt geweldig. Het is makkelijk te controleren of dit werkt doordat je de voice command alerts (bij het indrukken van het voice commando) niet hoort. De ACM/Sync1 FCDIM (navigatie scherm) heeft ook nog een "Navigation Voice+/-" audio kanaal. Wellicht staan die altijd open en zijn die kwalitatief beter en kan ik die gebruiken.
  14. Wat overigens makkelijker te controleren is: Indien je een kleuren navigatie sync 1 hebt van de wat latere versies moet je een bumperantenne hebben omdat die de TMC appart binnenhaalt via die antenne. De witte kabel op de radio is doorgelust via de roze/zwarte kabel op het scherm, de zwate komt van de bumperantenne af.
  15. TristanT

    Nieuw hier.

    Het zijn allemaal euro 6 diesels, de kans dat die er uit moeten is net zo groot als die voor benzine auto's. Ofwel: als je niet in Amsterdam woont zit je vrij veilig.
×