Jump to content
Fiestaclub.nl

Franciscus

Active users
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

About Franciscus

  • Rank
    Fiesta Wannabee

Previous Fields

  • Voornaam
    Bob
  • Auto
    Ford Fiesta
  • Type
    MK8
  • Kleur
    Wit

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Franciscus

    1.0 ecoboost Unlimited Tuning

    @Leon Fiesta Eind vorig jaar, toen ik mijn MK8 bestelde, stond er geen 5 deurs met 125 pk in de prijslijst. Inmiddels is de 3 deurs van de prijslijst gehaald en heb je nu wel de keuze voor 125 pk in combinatie met 5 portieren. Echter beide varianten zijn identiek tot 4000 rpm. Het maximum koppel van beide varianten is ook gelijk (170 Nm). Voor de 100 pk versie zakt het koppel net boven 4000 rpm in. De 125 pk variant houdt het koppel langer vast (tot >4500 rpm) om zo het hogere vermogen te halen. In de praktijk heb je dus alleen wat aan die 25 extra pk's als je de motor meer dan 4000 rpm laat draaien. Dus bij normaal rijgedrag merk je daar niks van, alleen bij inhalen en topspeed rijden.
  2. Bij mijn MK8 heb ik al verschillende keren gemerkt dat Hill Start Assist (de rem wordt nog 2 seconden vastgehouden na het loslaten van het rempedaal indien je op een helling staat) uit zichzelf wordt gedeactiveerd na verloop van tijd. Volgens het instructieboekje onthoudt de auto de laatst gekozen instelling, maar na enkele dagen blijkt het systeem weer uit te staan... Hebben meer mensen hier last van?
  3. 3 jaar en 40.000 km geen onderhoud uitvoeren is vragen om mankementen. Bij de APK kijken ze naar verplichte (wettelijke) zaken als je remmen en profieldiepte van de banden. Controleer zelf het niveau van de motorolie en of die al pikzwart is. Ik zou de motorolie en -filter z.s.m. vervangen. Na 3 jaar mag alles wel weer een keertje wil je probleemloos rijden (bougies bij benzinemotor, luchtfilter, ruitenwisserbladen etc).
  4. Franciscus

    Raamrubber vervangen

    Het model van 2009, JA8 is de MK7. Hier kun je alles over velgen en banden die passen vinden: https://www.steekmaat.nl/auto/Ford/Fiesta (2008 - 2017).html Steek(cirkel) kun je niet van afwijken. Naafdiameter mag groter zijn dan 63,4 mm, maar dan heb je centreerringen nodig om de wielen goed te laten steunen op de as. ET-waarde mag iets afwijken van ET47 tot ongeveer ET40. Voor je raamrubber zou je de volgende websites kunnen proberen of evt. de dealer: https://www.winparts.nl/ https://www.123autoparts.nl/
  5. Oeps, haha ja de spiraalveren op de voorste veerpoten (McPherson) natuurlijk. Bij mijn MK6.5 heb ik alleen twee achterwiellagers versleten, dus zat daarmee in mijn hoofd. Nee klopt, de achteras is een torsie-as (twist beam in het Engels) met spiraalveren.
  6. Gerjan bedoelt gewoon de spiraalveer van de achteras (torsie-as).
  7. Franciscus

    1.0 ecoboost Unlimited Tuning

    @henk68 Heb je interesse? Zonder gekheid, voor het merendeel van de situaties vallen me de prestaties me niet tegen. Alleen als ik achter een vrachtwagen rijd op de snelweg en een rijbaan naar links wil, dan moet ik terugschakelen naar de 4e versnelling (5e is ook traag). En zelfs dan heb je wat ruimte nodig als iemand met 120 km/h of harder aankomt. Dit is ook een gevolg van het feit dat mensen dicht achter elkaar rijden op de snelweg en je er liever niet tussenlaten. Ik houd zelf op de snelweg altijd een afstand van 60 tot 80 meter aan, omdat ik te vaak gezien heb dat het fout gaat, vooral op de linkerbaan. Maar ik ben een van de weinigen daarin, hoewel dat een compleet andere discussie is. Ander puntje van kritiek op de motor is de gasrespons. Als ik volgas geef, duurt het wel een seconde voordat de auto begint te versnellen doordat turbo eerst moet opspoelen. Voor de rest ben ik heel tevreden over de MK8. In Duitsland kun je er moeiteloos 160 km/h of harder mee rijden en dan voelt de wegligging nog zeer goed.
  8. Franciscus

    1.0 ecoboost Unlimited Tuning

    40.000 km gereden met chiptuning is een goed begin. Persoonlijk (maar is voor iedereen anders) ben ik nog niet overtuigd van een probleemloze auto op de langere termijn. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, maar ik zou graag ongeveer 200.000 km rijden met mijn MK8. Omdat ik ca. 35.000 km per jaar rijd, haal ik dat al na 6 jaar. Mijn vorige Fiesta (MK6.5 1.4 16V benzine 80pk) heb ik gereden van 100.000 naar 260.000 km en weinig problemen gehad. Wel verbruikte de motor olie en dat werd steeds meer tot op het laatst 1 liter per ca. 7000 km en waren de synchro's van de versnellingsbak aan het verslijten. Met die ervaring in mijn achterhoofd verwacht ik (maar is persoonlijk) dat o.a. de versnellingsbak niet berekend is op dat extra koppel. De versnellingsbak van de MK8 1.0 EcoBoost 100/125 pk kan volgens Ford maximaal 215 Nm aan. Als er mensen zijn die een lange(re) periode met motortuning gereden hebben, hoor ik dat graag.
  9. Franciscus

    Riem of Ketting?

    Volgens ETIS heeft de Fiesta 1.25i DURATEC 16V van bouwjaar 2009 een distributieriem die elke 160.000 km of na 8 jaar (wat het eerste komt) moet worden vervangen. checksheet-1555582302605.pdf
  10. Franciscus

    "White Wolf" MK7.5 Titanium Frozen White

    Gaaf, hoe mooi gepoetst jouw Fiesta er bij staat!
  11. Franciscus

    Hulp gevraagd!!Trekgewicht mk8

    Mijn advies zou ook zijn om via een trekhaakboer een trekhaak te laten monteren die je alleen gebruikt voor een fietsendrager. De trekhaak onder mijn Fiesta heeft 65 kg kogeldruk, dus dan heb je een richtwaarde.
  12. Franciscus

    "White Wolf" MK7.5 Titanium Frozen White

    Ben ook benieuwd. Zo te zien poets je ook de binnenkant van de velg. Ik heb daar ook een borstel voor, maar kom helaas niet overal bij door de dikke spaken.
  13. Franciscus

    Dii Black Metal

    Mooie kleur en veel plezier met de Focus!
  14. Franciscus

    Schade autoruit

    @N82 Van de auto van mijn vader (een Fiat) is een aantal jaren geleden ook de zijruit rechtsvoor gesprongen. Omdat alles nog gewoon in de auto lag (TomTom, opladers etc) leek dat niet op een inbraak, maar dat simpelweg de spanning op het glas te groot werd, wellicht veroorzaakt door temperatuurverschillen. Stond je auto in de zon op de momenten dat het gebeurd kon zijn? Als je de auto zo aantreft, weet je in ieder geval dat er niemand ín de auto is geweest.
×